Strašidelný dům v podání Lucia Fulciho.
QUELLA VILLA ACCANTO AL CIMITERO (1981)
Fulciho klasika, závěr neoficiální trilogie, kterou vlastně propojuje jen Catriona MacColl v hlavní roli, byť Fulciho stálic tu najdeme dost - druhou hlavní roli vytvořil Paolo Malco (Rozparovač z New Yorku), Dagmar Lassander hrála i v Černé kočce, Silvia Collatina ve Smrtící sponě, Carlo De Mejo byl v Páteru Thomasovi, Daniela Doria je pak naprostou stálicí, kterou tu čeká ještě docela mírná smrt, jen probodnutí lebky, zato hned v prologu. No a Fulci se jako obvykle objeví na chvilku sám.
Děj asi nemá smysl popisovat, protože nedává moc smysl a Fulci se mu stejně moc nevěnuje. Pochytíme, že vědec (v jakém oboru?) Boyle se s rodinou stěhuje do Nové Anglie, aby pokračoval ve výzkumu doktora Petersona, který zavraždil svou milenku, a pak spáchal sebevraždu. Dům, dohozený realitní agentkou Dagmar Lassander, je strašidelný už na první pohled. Sklep je bůhví proč zatlučený, pod kobercem je náhrobek, ozývají se zlověstné zvuky. Do toho k rodině přijde záhadná nemluvná chůva Ann (Ania Pieroni si odskočila od Argenta). Poté, co rodinku ve sklepě, kam se jim podaří dostat, napadnou netopýři, chtějí se vystěhovat. To se jim ale nepovede... protože to přestanou prostě řešit a druhého dne otec oznámí, že rodinu v domě zanechává a odjíždí po něčem pátrat zpátky do New Yorku.
Jakákoli logika si dala oraz. Malco první noc načape Aniu Pieroni jak se snaží vlámat do sklepa. Bez jakékoli otázky se otočí a odejde. V domě dojde k vraždě, o které ale nikdo z ubytovaných neví. Ania Pieroni ráno začne vytírat krev, aniž by ji zajímalo, kde se vzala. Catriona MacColl přijde a zeptá se, co se stalo. Ania Pieroni mlčí a Fulci jí zoomuje na oči. Zbavit se krvelačného netopýra, který se vám zakousne do ruky, podle návodu tohoto filmu máte tím, že máváte rukou kolem sebe a do netopýra se zběsile snažíte zabodnout nůžky. Atd. Atd.
Ústřední postavou je otravné dítě, které jako jediné vidí a komunikuje s malou holčičkou s podivnou panenkou, která se zjevuje na hřbitově kolem domu, ale i ve městě. Závěrečný citát pak tuto linku zdůrazňuje, nicméně film se jí nevěnuje úplně důsledně, a jestli má jít o fantasmagorii viděnou očima dítěte, nebo o halucinaci matky bojící se o své dítě, není úplně jasné, do toho navíc pořád odskakujeme k Malcovi, který zde velmi připomíná Fabia Testiho, jak se snaží předstírat, že film má nějaký příběh.
Dočkáme se pár nechutných scén, ale není to zase na úrovni Zombi 2 nebo Pátera Thomase. U scény s rozsekanými těly ve sklepě se mi opravdu začalo dělat trochu nevolno, jinak pár dekapitací, pořezání, hnijící tělo prolezlé červy a probodnutí se spoustou stříkající krve, ale když je pak tato mrtvola tažena, je zjevné, že část vraždy byla vystřižena, protože hlava je najednou v mnohem horším stavu. Čekal jsem tedy, že když už Fulci pořád zoomuje na pronikavé oči Aniy Pieroni, něco se jí s nimi stane, ale tady nechal oči na pokoji. Mumie Dr. Freudsteina je pak tak jasně viditelná maska, že jsem čekal, že mu ji někdo prostě strhne.
Hudbu tentokrát složil Walter Rizzati, ale na Fabia Frizziho nemá. Kamera Sergia Salvatiho (RIP) klasická, bonusem je, že film netrvá dlouho. Ale je to trochu slabší kousek. 6/10
a.k.a. Dům u hřbitova, The House by the Cemetery
Režie: Lucio Fulci
Hrají: Catriona MacColl, Paolo Malco, Ania Pieroni, Giovanni Frezza, Dagmar Lassander, Silvia Collatina, Daniela Doria, Giovanni De Nava, Giampaolo Saccarola, Carlo De Mejo, Teresa Rossi Passante, Lucio Fulci
Hudba: Walter Rizzati
Produkce: Fulvia Film
Itálie 1981
Žádné komentáře:
Okomentovat