Další zpracování příhod James-Youngerova gangu, kde ozvláštněním je, že sourozenecké skupiny hrají skuteční sourozenci. Takže bratry Jamese hrají bratři Keachové, bratry Youngery bratři Carradineové, bratry Millerovy bratři Quaidové a bratry Fordy měli hrát původně bratři Bridgesové, ale kvůli jejich vytíženosti je nakonec hrají bratři Guestové. To vše v režii Waltera Hilla, který se snažil co nejvíce napodobit svůj velký vzor, Sama Peckinpaha.
Děj začíná už někdy v půlce loupeží Jamesova-Youngerova gangu, sleduje bandu v době, kdy je na vrcholu, až dokud není rozehnána Pinkertonovými agenty. Pak samozřejmě přichází slavná Northfieldská loupež, a osudy lupičů na útěku jsou završeny vraždou Jesse Jamese a vzdáním se jeho bratra Franka. Vzhledem k uvedení Davida Carradinea na prvním místě v titulcích jsem čekal, že se, stejně jako Velká northfieldská loupež, děj bude více soustředit kolem postavy Colea Youngera, ale nejdůležitější postavy v gangu mají poměrně vyrovnaný prostor a každý má šanci zazářit. Každý z banditů má také romantickou podzápletku, z nichž nejvíc prostoru je tedy věnováno románku Colea Youngera s Belle Starr, završeném bitkou na nože s jejím indiánským manželem (v podání Jamese Remara).
Nejvíc prostoru je ale věnováno akci, na které je tak jasně vidět inspirace Samem Peckinpahem, ještě víc krve, ještě víc slow motion, závěrečná přestřelka je spíše než poctou doslova kopírkou úvodní přestřelky z Divoké bandy. Stejně tak přepadení chlíva někde v polovině filmu připomene Pata Garretta a Billyho Kida. (Zase vzor od Forda bychom mohli najít v několika hudebních scénách na začátku nebo v obsazení Harryho Careyho jr. do vedlejší role.)
Film vznikla v roce 1980, stejně jako Nebeská brána (a rovněž u United Artists). Nezařadil bych ho ale mezi vyložené antiwesterny, nebo revizionistické westerny, Hill (a bratři Keachové, kteří film i produkovali a spolunapsali) se nesnaží o nějakou demýtizaci banditů, spíše jen o realističtější vyprávění o slavných banditech. Film sice vizuálně vypadá podobně jako sedmdesátkové antiwesterny, které občas vypadaly, jako by se točily v trampských osadách na Sázavě a postrádaly exotičnost Fordových filmů z Monument Valley nebo Leoneho spaghetti westernů, ale co se týče akce, zvláště bitky na nože, ta už je osmdesátková. Vlastně zatímco Nebeská brána je poslední sedmdesátkový western, Psanci jsou první osmdesátkový... po kterém žádná řada dalších nepřišla. Vlastně až za pět let Silverado a Bledý jezdec. 7/10
PS. Koordinátorem kaskadérů nebyl nikdo jiný než Craig Baxley, pozdější režisér Temného anděla.
PS. Koordinátorem kaskadérů nebyl nikdo jiný než Craig Baxley, pozdější režisér Temného anděla.
a.k.a. Psanci
Režie: Walter Hill
Hrají: David Carradine, Keith Carradine, Robert Carradine, James Keach, Stacy Keach, Dennis Quaid, Randy Quaid, Kevin Brophy, Harry Carey jr., Christopher Guest, Nicholas Guest, Shelby Leverington, Felice Orlandi, Pamela Reed, James Remar, Amy Stryker, Edward Bunker
Hudba: Ry Cooder
Produkce: United Artists
USA 1980
Žádné komentáře:
Okomentovat