Jsou antiwesterny, které boří zažité tradice za každou cenu, a pak jsou ty chytřejší. Patrola je jedním z nich.
POSSE (1975)
Snahou demýtizace žánru, probíhající od konce 60. let, bylo často prostě jen bořit. Bílí osadníci jsou zbabělí debilové, armáda jsou vrazi, Indiáni jsou nejen oběti, ale ve všem lepší, než bílí Američané (Soldier Blue, Malý velký muž), hrdinové nejsou hrdinové, ale vrazi, zločinci a psychopati (Dirty Little Billy, Divoká banda), případně namyšlení idioti a podvodníci (Buffalo Bill a Indiáni), všechno jsou alegorie Vietnamu a všechno ukazuje jen jeden velký zmar. V podstatě jde ale jen o otočení - koho jste doteď obdivovali, budete nenávidět, koho jste doteď nenáviděli, budete obdivovat.
Jinými slovy, některé antiwesterny mě docela rozčilují, ale Patrola ne. Jde asi o to, že neukazuje na nikoho prstem a neobviňuje (zejména v alegorii k Vietnamu), ale její zbraní je ironie, satira a zesměšnění namyšleného panáka, který se rozhodl stát senátorem a využívá k tomu své popularity jako šerifa, který zatkl (=povraždil) spoustu psanců. Akorát, že ten poslední není tak blbý, jak si šerif myslí.
Jestli John Wayne nenáviděl Tuláka z širých plání, z Patroly se mu asi ježily chlupy na celém těle. V celém filmu není pozitivní postava. Šerif, hraný přímo Douglasem, je ukázán jako násilník, který nejdřív střílí a pak teprve jedná, což ale umí také velmi dobře, a nebezpečný psanec, kterého se snaží polapit, je ukázán právě jako nebezpečný psanec. Obyvatelé městečka, kde se skoro celý film odehrává, jsou pak ukázáni jako snadno zmanipulovatelní slaboši, všechny ženy jako děvky, a Douglasova patrola jako ne příliš spolehlivá tlupa, která nemá nic společného s počestnými strážci zákona, na které si hrají.
Kirk Douglas režíroval jen dva filmy, z toho jeden je
italsko-jugoslávská koprodukce, která vyšla snad jen kdysi na nějaké
asijské videokazetě s titulky, a druhý je právě Patrola. Není to z toho ale poznat, film vypadá jako natočený velmi zkušeným režisérem. Plusem je rozhodně herecké obsazení, kde sice vyčnívají jen dvě, možná tři role, ale i zbytek je obsazen spolehlivými herci - Kirk Douglas i Bruce Dern, který skoro celý film nesundá svůj typický škleb, jsou skvělí, zajímavá role je novinář bez ruky a bez nohy, kterého hraje James Stacy, televizní herec (jeho postava se objevila v Tenkrát v Hollywoodu), který se stal obětí dopravní nehody a přišel právě o obě končetiny. V patrole se pak objevují klasici jako Bo Hopkins nebo Luke Askew.
Jindy mívám u westernů s hudbou Maurice Jarreho problém, sem se ale naprosto hodí. Zvláště na závěr, který napoprvé nečekáte, je jeho oslavná dechovka výborná.
Patrola je bohužel mezi ostatními sedmdesátkovými westerny docela zapadlá, zastíněná filmy jako právě od Altmana, Peckinpaha, Penna, Eastwooda a dalších. Je to ale docela škoda, už proto, že si nevybavím další western, kde by jednu z hlavních rolí hrál Bruce Dern, ten většinou hrával vedlejší. 7,5/10
a.k.a. Patrola
Režie: Kirk Douglas
Hrají: Kirk Douglas, Bruce Dern, Bo Hopkins, James Stacy, Luke Askew, Alfonso Arau, David Canary, Katherine Woodville, Mark Roberts, Beth Brickell, Dick O'Neill
Hudba: Maurice Jarre
USA 1975
Žádné komentáře:
Okomentovat