sobota 23. března 2024

L'IGUANA DALLA LINGUA DI FUOCO (1971)

Tohle mě naopak velmi pobavilo, ač je to jednoznačně béčko námětem i provedením. Ale aspoň se tu podíváme do pro giallo netradičních lokací, tedy zejména Irska a na chvíli rovněž Švýcarska.

Námět trochu připomíná díl Columba s názvem Případ diplomatické identity, protože policie tu vyšetřuje vraždy točící se kolem velvyslance nespecifikované země. Jenže zatímco Columbo se celý díl oháněl, aby podezřelého arabského diplomata mohl vůbec vyšetřovat, zdejší policie nasadí neortodoxní metody - soukromé očko, bývalého poldu v podání Luigiho Pistilliho. Toho většinou vídáme ve vedlejších rolích, a v drtivé většině záporných. Tady hraje kladného hrdinu bogartovského střihu a jde mu to skvěle, škoda, že takových neměl víc. Takže Pistilli se do případu pouští na vlastní pěst, přičemž mu nevadí sem tam někoho zmlátit nebo svést velvyslancovu dceru.

Děj tentokrát nedává smysl vůbec, a s čím si tvůrci naprosto nelámali hlavu, to je motivace, proč vůbec k vraždám dochází. Prostě se dějí, Pistillimu vraždí svědky před nosem a smyčka se začíná zatahovat i kolem jeho rodiny, hluché staré matky a dospívající dcery. A právě postavy jsou tím, co film táhne. Pistilli má nevyřešené problémy z minulosti, má rodinu, o kterou se musí starat, začne si se svědkyní - nebo je to podezřelá? Zajímavostí je zjevná inspirace případem italského policisty, který byl známý tvrdými metodami výslechu a byl suspendován poté, co jeden z vyslýchaných spáchal sebevraždu při výslechu (tento policista se stal významnou inspirací pro všechny postavy hrané později Mauriziem Merlim). A zde má Pistilli právě trauma z toho, že se mu při výslechu zabil vyslýchaný poté, co ho zbil a zkopal.

Hvězdy tu nehledejme, ale známých tváří je vedle Pistilliho dost a dost, ať už je to Dagmar Lassander v roli právě oné velvyslancovy dcery - tady film nestojí na jejím výkonu, takže se mi tu líbila. Anton Diffring hraje strohého velvyslance, Valentina Cortese jeho manželku, v menších rolích se míhají Renato Romano, Werner Pochath nebo oslňující Dominique Boschero.

Co potěší, je, že film se aspoň z části opravdu točil v Irsku, ze Švýcarska zase uvidíme jízdu na bobu, což skoro připomene bondovky. Co nepotěší, jsou velmi mizerné triky. Vrah nejen řeže břitvou, ale používá i kyselinu, a masky popálených i pořezaných obětí jsou tak viditelně kašírované, až to bolí. Celková atmosféra taky není nějak moc temná a film je stylem dost průměrný, občas dost naivní tím, jak v první půlce pořád zoomuje na něčí černé brýle s hudební smyčkou, nebo jak se snaží vzbudit zdání, že vrah je naprosto každý.
Ale jak říkám, bavily mě tu postavy, a to zas tak často v giallech nebývá. Vlastně jsem i Pistillimu a Lassander přál, aby skončili spolu, v bytě s hluchou babkou. Cipriani tu obšlehl svůj soundtrack k Death Walks on High Heels, ale nevadí to. Béčková giallo zábava, porovnatelná třeba s Eyeball nebo The Case of the Bloody Iris. 7/10
PS. Riccardo Freda je tu z nějakého důvodu podepsán jako Willy Pareto. Naštěstí neuplatnil Paretovo pravidlo a film není z 80% nuda o ničem a 20% zajímavý děj ;) 
a.k.a. The Iguana With the Tongue of Fire
Režie: Riccardo Freda
Hrají: Luigi Pistilli, Dagmar Lassander, Anton Diffring, Valentina Cortese, Renato Romano, Werner Pochath, Dominique Boschero, Arthur O'Sullivan, Sergio Doria, Ruth Durley
Hudba: Stelvio Cipriani
Itálie / SRN / Francie / Irsko / Švýcarsko 1971

7 komentářů:

  1. Super, dvě recenze za den!
    Díky za recenzi, kdekoliv, kde o tomhle psali, se vlastně pro mě nedalo nic moc vyčíst! A informační okénko bylo rovněž výborný (kde jsi ty informace vystrachal? A jaké bylo jméno onoho policisty?).
    Ale hlavně rád uvidím Pistilliho v titulní kladné roli.

    OdpovědětVymazat
  2. Nevím, jestli původně tam, ale Roberto Curti o tom píše v knize Italian Crime Filmography. Policista se jmenoval Luigi Calabresi, vyšetřovaný byl anarchista zapletený do teroristického útoku jménem Giuseppe Pinelli. Několik let po tomto útoku byl Calabresi zavražděn, což se rovněž ve spoustě poliziotteschi odráží.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za odpověď. A, takže tihle. Pinelliho "vyskočení" z okna vedlo k tomu, že Petri natočil dokument, ve kterém na konci tvrdí, že ho zavraždili.
      Ale Calabresiho jsem si nedokázal spojit s Merliho postavou - zajímavý. Vím, že vyšetřoval několik bombových útoků a pokaždý z nich podezříval anarchisty (viz Piazza Fontana, kde nakonec nejpravděpodobnějšími pachateli byli neofašisti) a poté byl dle verdiktu soudu anarchisty zavražděn. Ale vlastně to, že jeho vyslechove metody byly takové jak uv Merliho fulmech, by mě nakonec příliš nepřekvapovalo. Akorát mě zajímá, na čem tuhle informaci Curti zakládá.

      Vymazat
    2. *pokaždý je moc silný slovo, radši velmi často

      Vymazat
    3. On ho tam jako vzor zmiňuje často - Calabresi byl zřejmě docela mediálně známá postava, takže ho vidí i jako vzor pro Milianovu postavu v Banditech v Miláně, a velmi medializovaná byla i jeho vražda, kterou ztvárnili různí tvůrci v různých filmech, ať s Merlim, Nerem, Merendou nebo prostě kdykoli, kdy hlavní polda je na konci ze zálohy zastřelen, v tu chvíli si italští diváci vzpomněli na Calabresiho. Velká část veřejnosti navíc schvalovala jeho brutální metody pod vlivem řady teroristických útoků té doby, prováděných ať už ultralevicovými nebo ultrapravicovými uskupeními.

      Vymazat
    4. Chápu. Jen je vtipný, že mi Google vždy vyhazoval zdroje, které tohle o něm nezmiňovali :). Ale jak říkám, nepřekvapuje mě to (ani reakce diváků). O to více je pikantní, jak v některých filmech je naznačeno, že takovýto ideální představitel policisty je zrazen/zabit ne zločinci/nepřejícími kolegy, ale naprostými základy systému, kterému slouží (nebo je to naznačeno). Což je sice klišé, ale vzhledem k tomu, kdo byl ze skutečné vraždy podezříván a odsouzen, je to dost zajímavé ( nehledě na to, že se takové konkrétní filmy lišily nějakým ideologickým vyznění). A k tomu třeba filmy Steliva Massiho tuhle Calabresiho auru spíše rozbíjí/problematizuje.
      A pokud Calabresi = Milian v Bandité v Miláně, tak je to o to lepší, jelikož ve filmu Milian působí spíše jako režisér vlastního filmů než jako vyšetřovatel (můj dojem).
      Tu knížku si musím očividně koupit :).

      Vymazat
  3. Ad Pistilli - nerozuměl jsem zdaleka všemu, ale tady raritní rozhovor z roku 1990, kde mluví o svých westernech. A zní mi to, že v Leguánovi s ohnivým jazykem se v originále mluví sám. https://www.youtube.com/watch?v=nRbhnSiQw-Y

    OdpovědětVymazat