neděle 23. dubna 2023

COLPI DI LUCE (1985)

Od tohohle jsem čekal nudnou hrůzu, už jen při pohledu na hlavního představitele Erika Estradu. Já vím, že je to Američan, zřejmě portorikánského původu, ale vypadá jako turecký prodavač kebabu. Navíc když si člověk přečte námět o sci-fi zbrani, která roztaví všechno v okolí... Ale výsledek se mi zamlouval mnohem víc, než jsem čekal.

Úvodní scéna sice pobaví, ale člověk si říká, proboha, do čeho to jdu. Na nádraží vlezou dva teenageři do opuštěného nákladního vagonu a jdou si to rozdat V tu chvíli přijede auto s anténou, které neřídí nikdo jiný než Enio Girolami, a v něm se skrývá světelná zbraň, kterou roztaví půl nádraží včetně vagonu s naším párečkem, který se roztaví úplně jako náckové v Dobyvatelích ztracené archy! Ano, Enzo G. Castellari se nejspíš zamiloval do tohoto speciálního efektu a tak vytvořil film, kde by ho aspoň několikrát mohl udělat znova. Samozřejmě to vypadá o dost blběji než u Spielberga, ale zase se toho dočkáme vícekrát.

Mezitím, v San Franciscu, jak zjistíme, probíhá loupež v bance. Vše jde řešit hlavní macho, policajt ve slipech, který si pistoli přinese v pečeném krocanovi! Je to náš kebabář Estrada, takže je příznačné že přinesl jídlo. Girolami mezitím poslal starostovi Frisca výhružku, že bude zabíjet svou superzbraní, pokud nedostane výkupné. Estrada a jeho velký, tlustý a ukecaný parťák, který Estradu totálně přehraje a máte pocit, že vše je spíš o něm (taky je vedle toporného Estrady mnohem lepší herec) se chytnou stopy vedoucí na automobilové závody. No a tam Girolami zaútočí podruhé a roztaví mnohem víc lidí. Estrada a jeho parťák se pak chytají dalších stop a pátrají, sledují, honí a střílí, dokud nevypátrají Girolamiho identitu, kterou je ruský vědec jménem Svoboda!

Začátek skoro vypadá, že se tu hodně bude řešit i Estradův vztah s jeho přítelkyní, ale naštěstí ne. Hlavní je akce, akce a ještě jednou akce. Celá řada honiček, přestřelek, výbuchů, rvaček, a ačkoli samotný paprsek se použije ve filmu po začátku už jen jednou, nakonec to nevadí. Za půlkou Castellarimu dojde, že s tlustým parťákem zastiňujícím Estradu moc akce nevytáhne, takže ho nechá postřelit, aby se do všeho Estrada v růžové košili a neprůstřelné vestě mohl pustit sám.
Bavilo mě to čím dál víc a závěr stál na jediné věci. Když Svoboda utíká od místa, kde na Estradu připravil past, mine mechaniky spravující závoní bugyny. V tu chvíli jsem měl jasno - chci, aby v tom byla honička. A taky jo! Jak do toho konečně Estrada sedne a spustí se prďácká hudba od De Angelisů, je vystaráno.

Jen je docela škoda, že kromě Girolamiho (zde připomínajícího Jaroslava Uhlíře) a Massima Vanního v miniroli se tu žádná známá tvář už neobjeví. Točilo se v Americe s neznámými americkými herci ve vedlejších rolích, a jakou star power měl ve skutečnosti Estrada, to fakt netuším. Na druhou stranu jsou tu vidět prachy, film měl určitě trojnásobný rozpočet oproti předchozím Enzovým filmům, San Francisco není točené v Římě (minimálně z většiny) a když auta vybuchují, nejsou to miniatury. V podstatě to kazí jen ten paprsek. 7/10
a.k.a. Light Blast
Režie: Enzo G. Castellari
Hrají: Eric Estrada, Enio Girolami, Michael Pritchard, Peggy Rowe, Steven Kravitz, Massimo Vanni, Nancy Fish, Andrea Girolami
Hudba: Guido a Maurizio de Angelis
Itálie 1985

Žádné komentáře:

Okomentovat