čtvrtek 2. února 2023

BADASSSS FUNKY WEEK část 4

Tak ani nevím, jestli tohle vlastně je blaxploitation nebo ne...

BLACK MAMA, WHITE MAMA (1973)

Jestliže o titul krále blaxploitation se perou pánové Brown, Williamson, Roundtree, Kelly nebo Hayes, titul královny bezesporu náleží Pam Grierové. Už jsem s ní viděl její dva nejzásadnější filmy, Coffy a Foxy Brown, přičemž z té Foxy si skoro nic nepamatuju, tento film je jakýmsi přemostěním mezi jejím účinkováním ve filmech z ženských věznic a jejími rolemi v jiných filmech. Ale začíná to pořád ve věznici.

Na začátku přijede autobus plný nových vězenkyň na jakémsi nespecifikovaném ostrově. A hned během prvních minut máme úplně všechna klišé spojená s těmito filmy - buzeraci ze strany dozorců, sprchy, lesbické dozorkyně, rvačky mezi vězenkyněmi, nahotu, samotku, ve které je horko. Po dvaceti minutách jsou obě hlavní postavy, Pam Grier a Margaret Markov, převáženy do jiné věznice, a zde zasáhnou příčiny, proč vlastně byly zatčeny. Zatímco Pam Grier je prostitutka, která svému pasákovi ukradla hromadu peněz a chce s nimi utéct, Markov je revolucionářka, která chce svrhnout totalitní vládu. Revolucionáři tedy napadnou konvoj a Grier a Markov, připoutané k sobě, utíkají pryč. Jsou však spojené řetězem a každá chce jinam, navíc po nich jdou mafiáni, policie a hledají je revolucionáři.

Zatímco s předchozími filmy ve speciálu jsem měl ten problém, že se v nich skoro nic nedělo, v tomhle se děje pořád něco a osmdesát minut je naplněných akcí a jinými zábavnými scénami, které jsou zábavné zvláště pokud je na scéně Grierová nebo Sid Haig coby gangster najatý vládou, aby uprchlice našel. Haig tu hraje další excentrickou postavu v kovbojském a z herců je jednoznačně nejlepší. 

Ale i obě hlavní hrdinky jsou sympatické a sexy, Grier je z nich sice lepší herečka (budeme-li nekorektní, řekneme že o prsa, ještě nekorektněji hned o několik velikostí), ale oběma jsem fandil a rozhodně mi nelezly na nervy. Samozřejmě dostaneme scénu, kdy se na řetěze mezi sebou poperou, jasně, jde hlavně o to, aby ukázaly nohy a zadečky v kalhotkách (přičemž Grierová má černé a Markovová bílé). Ale zase kromě sprch a "pece" je pak už nahé neuvidíme, což vynahrazují různě se objevující děvky ve scénách s mafiány i Haigem, který si tu střihne trojku s rozpustilými dcerami vystrašeného tatíka.

Je to exploitation a tak se to musí brát. Hodně krve, hodně nahoty, hodně sprostoty, násilí, nějaké to mučení, pokusy o znásilnění, je to tu všechno. Pořád je to ale dost profesionálně natočené (zvlášť v porovnání s amatérským Super Fly), zábavné a neurážející. Hudba je taky fajn, část z ní jsme slyšeli i v Kill Bill. Jestli to řadit jako blaxploitation, když jediná černoška je Pam, toť otázka, ale jako tvrdší, odvážnější a ženská varianta Útěku v řetězech to funguje. Dokážu si představit, že se na to někdy podívám znovu. 7/10
a.k.a. Černá, bílá
Režie: Eddie Romero
Hrají: Pam Grier, Margaret Markov, Sid Haig, Lynn Borden, Vic Diaz, Laurie Burton
Hudba: Harry Betts
USA / Filipíny 1973

Žádné komentáře:

Okomentovat