neděle 9. října 2022

SHOCKTOBER SPECIAL část 3

 
A teď pro změnu něco, co jsem dokoukal a bavilo mě to už od začátku.

DAWN OF THE DEAD (1978)

Svět zachvátila zombie apokalypsa a vše se hroutí, komunikace, zásobování, běžný život se změnil v boj o přežití - a jakou má vlastně cenu? Kdo může, utíká, přežije jen ten nejsilnější. Shodou náhod se dá dohromady nesourodá čtveřice tvořená dvěma televziními redaktory a dvěma vojáky, z nichž jeden je i tak na útěku před zákonem, jelikož při akci zastřelil svého rasistického kolegu, který začal každého vraždit na potkání. Čtyři doslova z apokalypsy utíkají v kradeném vrtulníku, ale dochází jim palivo, oživlé mrtvoly jsou dočista všude a snad jedinou ochranu skýtá obchodní centrum, které je sice napřed třeba vyčistit od nemrtvých, ale následně se v něm snad dá přežít. Jakou má ale takový život cenu? A má vůbec cenu do něj přivést nový život?

Film byl očividně vyroben hodně levně, i když s větším rozpočtem než předchozí Romerův film Noc oživlých mrtvol (toho jsem kdysi kus viděl, ale dodnes se k němu nevrátil). Nějak moc to ale nevadí. Většina děje se točí kolem hlavní čtveřice, která je vyprofilovaná jednoduše, přesto zajímavě, a pak haldy oživlých mrtvol, které dost možná hrají pořád ti stejní herci - mám pocit, že Toma Saviniho jsem zahlédl jako nemrtvého hned několikrát, a pak se ještě objeví jako živý, a jako vždycky je jednou z nejzábavnějších postav ve filmu. Trochu děsivé je tedy i to, že většinu nemrtvých hrají poměrně mladí lidé. Ve městě se evidentně umírá brzo.

Zombie nevypadají tak shnile jako u Fulciho, vlastně jsou to jen lidé matření modrým krémem, ale funguje to dobře. Jen tedy trochu jsem měl, skoro až do závěru, pocit, že zase tak nebezpeční vlastně nejsou. Zvláště v jedné scéně, která se změní skoro až v komedii, působí dost neškodně. Dostaneme potom pořádnou porci šokující brutality, ale něco takového přece jen mohlo přijít už někdy v první polovině, aby to fakt nevypadalo, že pokud se kolem nich rychle proběhne, nebo se odstrčí, jste naprosto v pohodě. 
DVD, které tu vyšlo, na obalu inzeruje jen český a maďarský dabing, ale je tam naštěstí jak anglický zvuk, tak titulky. Překladatel je tedy evidentně psal z odposlechu dabingu, a to foneticky, takže se podle něj hlavní postavy jmenují Pýtr, Rodžer, Stývn a Fren. Ou maj gád. Jinak na DVD je plná 140 minut dlouhá verze, což působí na nízkorozpočtový film mamutím dojmem. A je to delší, než by to být muselo. Předpokládám, že z kinoverze šly pryč především ty nejbrutálnější záběry, zatímco osobně bych stříhal trochu jinde. Po hodině mi totiž přišlo, že už to začíná být trochu monotónní, takže asi bych za sebe zkrátil akci s náklaďáky a některé scény ze středu filmu, kdy se zdánlivě nic moc neděje. 

Vzhledem k tomu, že Romero ke spolupráci přizval Daria Argenta, udělal Argento pro Itálii vlastní sestřih, který má necelé dvě hodiny. Plná verze, kterou jsem viděl, je ale vlastně ne úplně dokončená, což se pozná i tím, že přestože hudbu složili Goblini ve spolupráci s Argentem, Romero zde použil většinu skladeb z archivní hudby (jedna skladba se už dříve objevila v Monty Python a svatý grál). Půvoní a archivní hudba jdou ale od sebe docela dobře rozeznat a obojí k filmu většinou sedí - tedy Goblin vždycky, archiv povětšinou. Třeba ta závěrečná cirkusová skladba je fajn. Sestřihů je opět bambilion, třeba jen Němci mají tři, takže to rozebírat nebudu. Italská verze se jmenovala Zombi, proto se Fulciho film jmenuje Zombi 2.
Úsvit mrtvých je klasika. Sice jsem ji asi měl vidět v jiné verzi a třeba bych byl nadšenější, ale i tahle byla dost dobrá. Kromě toho, že jde o boj s oživlými mrtvolami, tu máme i několik zajímavých podtémat, včetně toho, že mezi zombíky v nákupním centru a běžnými zákazníky obchoďáků dnes není zase takový rozdíl. 8/10
a.k.a. Úsvit mrtvých
Režie: George A. Romero
Hrají: David Emge, Ken Foree, Scott H. Reiniger, Gaylen Ross, Tom Savini
Hudba: Goblin, Dario Argento, archiv
USA / Itálie 1978

3 komentáře:

  1. Na těch dobrejch filmech se záhrobákama si nejvíc cením, že si u nich víc než u čehokoli jinýho představuju, jak bych se v tý či oný situaci zachoval já. Pakliže tohle funguje, dovedu tomu odpustit i příšerný dialogy nebo totálně in-your-face sociálně-kritický (pod)texty, který speciálně Romero cpal do těch filmů čím dál tím víc. Italskej sestřih Úsvitu mám určitě radši, už jenom kvůli tomu, že obsahuje tu gobliní hudbu všechnu. Třeba ale ta pasáž se zombíkem a vrtulí helikoptéry v něm zrovna chybí. Až nebude v pekle místo, tak určitě prubni ještě Den mrtvých.

    OdpovědětVymazat
  2. Tak mně se zamlouvalo, že to fungovalo nejen jako horor, ale i jako dost jednoduchá satira a bylo tam pár odlehčených míst, akorát ty dorty zombíkům do ksichtu už byly dost za hranicí. Zombíka a vrtuli helikoptéry si ale nevybavuju. To je někde na tom letišti?

    OdpovědětVymazat
  3. Aha jasně, už jsem si to našel. To mi nějak nebylo jasný, co se tam vlastně stalo. Navíc to je ten zombík tak vysokej, že ho ta vrtule zasáhne zatímco Roger pod tím v klídku stojí?

    OdpovědětVymazat