sobota 30. července 2022

DOUBLE INDEMNITY (1944)

 Pokračujeme na noirové vlně, tentokrát s jednou z největších klasik.

Předlohu napsal James M. Cain, ale na scénáři pracoval samotný Raymond Chandler, takže se připravte na zamotaný děj. Upřímně, nemůžu tomu upřít vůbec skvělou noirovou atmosféru, ale dějově mi to vlastně připadalo, jako bych se díval na epizodu Columba. Což nemyslím vůbec jako výtku, Columba mám rád! Ale považte:

Máme tu naplánování a provedení dokonalé vraždy, tentokrát ani ne tak s cílem oblafnout policii, ale pojišťovnu. Skeptik by řekl, že je poměrně podezřelé plánovat pojistný podvod ještě než je pojistka uzavřena, ale co už.

 No a pak se do všeho vloží menší kudrnatý chlapík, který poměrně záhy přijde na to, co se vlastně stalo, a jen pak má problém najít toho správného pachatele. Tím chlapíkem ale samozřejmě není náš poručík, je to pojišťovák hraný Edwardem G. Robinsonem, který se pro mě vlastně stal hrdinou filmu a určitě nejlépe zahranou postavou. Byť nic nelze vytknout ani hlavním představitelům. Barbara Stanwyck je ztělesněním naprosto typické femme fatale, na první pohled citlivé, ohrožené bytosti, která hledá ochránce, pod povrchem kruté mrchy, která neváhá zavraždit každého, kdo jí stojí v cestě. Fred MacMurray vypadá jako uhlazenější starší bratr Lee Marvina, hraje velmi dobře, ale mezi moje oblíbence se nejspíš nezařadí.

Přestože je film poměrně dlouhý (110 minut), uběhne jako voda. Začátek mi moc neseděl, ani nevím, proč, ale pak se to pořádně rozběhne, zvláště zhoustne při provedení vraždy a pak jen sledujeme, jak se zdánlivě neprůstřelný plán hroutí jak domeček z karet. Asi nejvíc mě bavilo, vedle Robinsonovy postavy, plánování všeho v sámošce jakožto jediném místě, kde se mohli komplicové sejít bez podezření. Snad jen podzápletka s nevlastní dcerou a jejím podezřelým milým, trochu pokulhává. Jinak "hrdina vejde do domu a totálně mu to převrátí život na ruby" a "děj vypráví umírající" najdeme i v dalším Wilderově noiru, Sunset Blvd. Tento se mi ale líbil více. 8/10
a.k.a. Pojistka smrti
Režie: Billy Wilder
Hrají: Fred MacMurray, Barbara Stanwyck, Edward G. Robinson, Clarence Muse, John Berry
Hudba: Miklos Rozsa
Podle románu Jamese M. Caina
Scénář: Billy Wilder, Raymond Chandler
USA 1944

Žádné komentáře:

Okomentovat