středa 2. března 2022

AGENT 0008

Tak jsem si procházel starší články a narazil jsem na recenzi filmu Náš muž Flint, z kterého už si pamatuju jen Jamese Coburna ležícího na dvou židlích, přičemž na jedné má jen hlavu a na druhé jen paty. Prý se tak udržet opravdu dokázal. Tudíž když jsem si tam přečetl o tamější parodii Bonda, agentovi 0008 a jeho představiteli, dvojníkovi Seana Conneryho, nic jsem si nepamatoval a zkusil jsem si to vyhledat. Překvapeně jsem ale zjistil, že série o agentovi 0008 opravdu existuje!

Vycházela v paperbacích v 60. letech. Autorem byl William Knoles, píšící ovšem pod pseudonymem Clyde Allison. Knoles sám měl problémy s alkoholem a další psychické problémy, které ho roku 1970 dohnaly k sebevraždě, během šedesátých let ale napsal řadu levných románů, obsahujících hodně násilí a sexu. A dvacet z nich, vydávaných v letech 1965-1968, bylo právě o Trevoru Andersonovi, agentu 0008. Už první kniha oznamuje "meet agent 0008, peerless lover - fearless killer!" Tudíž postava se od Jamese Bonda nijak zvlášť nelišila, už z titulů je ale jasné, že ho spíše vyloženě parodovala. 

Mezi názvy najedeme třeba tituly jako Gamefinger, Sadisto Royale, For Your Sighs Only, From Rapture With Love nebo Platypussy. James Bond ale už dle názvů evidentně nebyl jediným zdrojem parodie - třetí kniha se nazývá Nautipuss, dál tu máme titul 0008 meets Modesta Blaze, Roburta the Conqueress, a protože parodovat Modesty Blaisovou a Julesa Verna nestačí, máme tu i titul 0008 meets Gnatman! A zatímco ostatní knihy mají typické obálky ve stylu Roberta McGinnise se sexy děvami a zbraněmi, tahle připomíná komiks, jen místo netopýřího muže se tu prohání komáří muž.

Pro tyhle šedesátkové paperbacky nakladatelství Signet či Dell mám docela slabost, pár jich i mám. Když jsem se ale mrknul, jestli se dá něco ze série sehnat, zjistil jsem, že knihy běžně stojí kolem 200 dolarů. Nicméně od čtení mě odrazují už jen ty názvy, něco mi napovídá, že tento humor asi nebude mým šálkem čaje. Ať žije Bob Saint-Clare!

Tady si někdo dokonce dal tu práci a pár těch knih přečetl, a asi je jasné, že za tu cenu to doopravdy nestojí. Obálky jsou ale pěkné. https://www.pulpinternational.com/pulp/entry/Twenty-vintage-covers-form-the-0008-spy-collection.html

Žádné komentáře:

Okomentovat