neděle 10. října 2021

NO TIME TO DIE (2021)

Po dlouhém zavření kin a nízké nabídce v současném programu (budou tu vůbec hrát Cry Macho?) jsem se po pozvání nakonec rozhodl zajít na nejnovějšího Bonda, i když poslední, kterého jsem viděl, měl ještě tvář Rogera Moorea. Dokonce mi bylo řečeno, že nový film má přímo navazovat na ten předchozí, který jsem neviděl. Taky mi bylo řečeno, že pár lidí, na jejichž názor dám, po Casinu Royale s Bondem skončilo, protože už to není Bond. Takže očekávání byla nízká.

Tak začnu od konce. Pokud tohle není bondovka, tak už nevím, co je. Chvílemi jsem měl dokonce pocit, jako bych sledoval nějakou sedmdesátkovou bondovku s Moorem. Náš tajný agent, kterého zná úplně každý, si tu objednává vodku s Martini, protřepanou a nemíchanou, jezdí ve vytuněném Aston Martinu, má spoustu hračiček od Q, spory se svým šéfem M, máme tu i agenta CIA Felixe Leitera a dvě svůdné bondgirls. To, že Bond neojede každou sukni, která kolem projde, ale zůstává věrný té jedné, mi nevadí - v Jen pro tvé oči byl například ještě zdrženlivější. To, že Moneypenny a Leiter jsou černoši mi ani trochu nevadí a nevím, proč by komu mělo. Už vůbec nechápu humbuk kolem černé agentky 007 - v ději má své opodstatnění a rozhodně se nejedná o Bondovu náhražku. To, že Q je mladý geek, mi je taky jedno, oproti Desmondu Llewellynovi sice nezvyk, ale prosím. M má pravděpodobně po světě poschovávané viteály.

Proč mi to připomínalo zrovna Mooreovky? Ohledně předchozích Craigovek jsem slýchal a čítal o nové realističnosti. Ta je tady fuč. Kolem Bonda vesele bouchají granáty a nanejvýš z toho dvakrát málem ohluchne, střílí se na něj ze samopalů, ale jeho nic netrefí, má hračičky, které by Moore vesele využil, hází padouchům granáty zpátky, a trousí vtipné hlášky. Ale hlavně mi některé scény a situace různé sedmdesátkové bondovky připomněly, nejvíce asi Muže se zlatou zbraní a Agenta, který mne miloval. Z té první třeba pasáž na Kubě, kde se objeví neohrabaná agentka v podání pekelně sexy Any de Armas. Trochu jsem se bál, že půjde o podobně stupidní postavu, jako byla Goodnight ve starší bondovce, ale naštěstí se to nesplnilo a Ana zůstává ve své neohrabanosti vtipná a sympatická. Bohužel se objevuje jen první polovině. Tu druhou bondovku mi připomínalo třeba prostředí na konci filmu.

Jestli se ale film sám vrací odkazy ke staršímu filmu, je to nejvíc ze všeho V tajné službě jejího Veličenstva. Zazní tu hned dvě skladby z něj (titulní Barryho a pak Armstrongova píseň, a několikrát i věta o "veškerém času na světě." Dějově tam zase taková podoba není, ale co mají oba filmy určitě společné, je to, že jsou pro postavu Bonda a její vývoj zásadní.

A teď k samotnému Bondovi. Proti výkonu Daniela Craiga nemám nic. Jako Putin už taky tolik nevypadá. Jenom... nějak mi nesedí vzhledem. Nevím proč. Možná ty oči, fakt nevím. Bondgirl Léa Seydoux je půvabná, ale řekněme spíše průměrná. Hlavního padoucha hraje Freddie Mercury Rami Malek, a taky z něj mám rozporuplné pocity. Úplně jsem nepochopil jeho plán. A působil na mě strašně mladě na svou postavu. Nehraje špatně, vůbec ne, ale mezi bondovskými padouchy mezi špičku určitě nepatří. Blofeld v podání Christopha Waltze je jiné kafe, bohužel se objevuje jen v jediné scéně. Z padouchů je tak nejzajímavější ruský vědec, který samotný MacGuffin vymyslel.

Nebudu psát žádné spoilery, ale vůbec netuším, jakým způsobem můžou tvůrci v sérii ještě pokračovat. Craig si prosadil něco, co se ani Connerymu nepovedlo, takže jsem vlastně zvědav, jak s Bondem dál tvůrci naloží, a jak bude vypadat. Černé transgender nebinární cosi? Zrzavý vousáč? Prsatá blondýna? Dvojník Buda Spencera? Otázky, otázky, otázky. No, odpustím tomu úvod, který mi spíše připomněl Halloween, i závěr, který se mi nelíbil, a zůstaneme na pěkných 7/10
PS. Asi poprvé v úvodním záběru z hlavně se Bond netrefí... Myslím. Nesteče totiž krev. 
a.k.a. Není čas zemřít
Režie: Cary Joji Fukunaga
Hrají: Daniel Craig, Léa Seydoux, Rami Malek, Ralph Fiennes, Ben Whishaw, Lashana Lynch, Christoph Waltz, Ana de Armas, Naomie Harris, David Dencik
Hudba: Hans Zimmer
Velká Británie / USA 2021

Žádné komentáře:

Okomentovat