sobota 12. září 2020

KRÁLOVÉ VIDEA (2020)

Běžte všichni do kina, pokud můžete. Tenhle dokument fakt stojí za to. Jo a najdete mě v titulcích - trochu jsem přispěl v kampani na Startovači ;)


Tak jsem vás na to poslal a teď trošku shrnutí dojmů, názory atp. Já jsem se narodil, až když už u nás byly první videopůjčovny a celá tahle vlna amatérských rychlodabingů mě naprosto minula. První video jsme měli, až když mi bylo pět let, první kazeta, kterou jsem kdy viděl, byla Sněhurka a sedm trpaslíků, pěkně originálka, žádné pirátství. Tudíž pro mě už je to spíš věc zájmu o filmy obecně a o určitou část historie, která ani tak moc historií není a nikdo se jí moc nezabývá. S čím se já ztotožňuju je složité, pokoutné shánění filmů, které nejsou běžně dostupné, amatérský překlad (sám jsem kdysi překládal titulky podobně šíleným způsobem) a nadšení, bez kterého to nejde. 

Jiné recenze si stěžují na zmatečný začátek, ale já se v pohodě orientoval už od něj. I když jsem si u většiny dabérů nepamatoval jména, jsou to tak výrazné typy, že je nejde zaměnit. A samozřejmě tu máme i celebrity jako Hejmu, Neffa, do jisté míry Hábovou, Šarocha a Fuku. Kromě vysvětlení, jak se kazety do ČSSR dostávaly, jak se dabing vyráběl a jak se pak dostávaly dál nechybí ani spousta veselých historek včetně ilustrace v podobě konkrétní ukázky, takže uslyšíme i to, jak Ondřeji Hejmovi během dabingu zvoní telefon, jak do Kvílení vlkodlaků štěká pes Ondřeje Neffa nebo jak neznámého dabéra během dabingu seřve manželka. Ukázek se dočkáme hodně, všech samozřejmě v patřičné VHS kvalitě. 

Opravdu se to povedlo, dokument ani na chvilku nenudí, aniž by měl divák pocit, že nějak moc spěchá, ne, že by mě třeba nezajímalo blíže, jak se to technicky vlastně dělalo, ale to už by asi zabíhalo do detailů až příliš. Také se mohl zmínit rychlodabing studiový, kdy v první polovině 90. let takovéhle voiceovery vycházely běžně i na oficiálních kazetách a dokonce je vyráběly i televize včetně ČT. Ale nutné by to rozhodně nebylo. Nejen, že je skvělé, že tenhle projekt vůbec vznikl, ale hodně se povedl. Je fajn vidět, že i amatéři, pokud vyberou dost peněz, mohou udělat něco, co působí profesionálně. Jak říkám, běžte na to, rozhodně to stojí za vidění.

1 komentář:

  1. Profesionální rychlodabing by se určitě objevil v pokračování, které je teoreticky možné. Bylo by to o porevoluční distribuci a videopůjčovnách.

    OdpovědětVymazat