pondělí 27. dubna 2020

IRON MAN (2008)


Iron Mana jsem četl jen první díl, a shledal jsem ho nezajímavou protikomunistickou propagandou. Tento první díl je částečně předlohou pro tento film, takže tu samozřejmě máme hrdinův origin. Kdo nevíte, Iron Man je bohatý průmyslník, dědic impéria na výrobu zbraní, enfant terrible, který lehkovážně užívá života bohatého mladíka, než je zajat krutým nepřítelem a zachráněn vězněným lékařem, který mu vyrobí superkardiostimulátor. Starka to inspiruje natolik, že ke svému útěku vyrobí kovový nezničitelný superoblek, který mu jednak pomáhá přežít, jednak s jeho pomocí zlikviduje všechny nepřátele. Tolik první půlka, která byla v komiksu tak nudně šablonovitá... A ve filmu mě překvapivě bavila. Asi díky Downeymu, který byl pro tvůrce šťastnou volbou. Ten to skutečně táhne a baví.
Příběh je samozřejmě šablona. Až taková, že mě to přestalo někde v půlce bavit a tušil jsem, jak to dopadne. Jak přestali být Iron Manovými protivníky teroristé, už to bylo pro mě nezajímavé. Ano, je to americká propaganda a chvílemi se nezdravě mává vlajkou, ale radši sledovat chlapa v superobleku jak nakopává prdel Tálibánu, než počítačem vytvořený superoblek proti většímu počítačem vytvořenému superobleku. Navíc hlavního padoucha hraje Jeff Bridges. Miluju Jeffa Bridgese. Ale proč je tady? Proč hraje tak šablonovitou postavu? Proč si máme myslet, že je na začátku kamarád hrdiny, když jeho vzhled a pozice (přítel Starkova otce, který vedl firmu, dokud Stark nedospěl) jasně dává tušit, o co tu jde? A čeká někdo, že to bude jinak?
Stejně tak cokoli s americkou armádou je nuda. Přestaňte mi mávat vlajkou před ksichtem! Máte v čele blba, co chce lidem očkovat dezinfekci.
Ale nemůžu říct, že by to byla nuda. Svižně to ubíhá, Downey to táhne, Gwyneth Paltrow taky není špatná, a Jeff Bridges sice nemá šanci cokoli zahrát, ale na druhou stranu nic nekazí. Na začátku zazní AC/DC, tak jsem se těšil na výběrový soundtrack, ale dostali jsme místo toho generický metal. Mimochodem po titulcích se objeví na chviličku Samuel L. Jackson. A to je možná důvod, proč přece jen dám ještě něčemu z dílny Marvelu šanci. Nebude to asi Iron Man 2 ani 3, nejsem si jist Thorem, možná zkusím Captaina Americu a určitě zkusím mrknout na nějaké Avengers. Snad tam bude i víc toho Jacksona. 6/10
Režie: Jon Favreau (alias miliardář Pete z Přátel)
Hrají: Robert Downey jr., Terrence Howard, Jeff Bridges, Gwyneth Paltrow, x dalších a Samuel L. Jackson. Jo a Stan Lee.
Hudba: generátor metalu
USA 2008

3 komentáře:

  1. Co, že ses dal na komiksy? Ty je přece nemáš rád... U Marvelu se asi zbytečně trápíš. Pusť si ještě Iron Mana 2, je tam vtipnej Rourke, a pomalu jdi od toho. Jestli ti vadí mávání vlajkou, rozhodně nedoporučuju Kapitána Ameriku. Thor je nudnej v komiksu i filmu. Možná Ant Man, ten je trochu jinej a můžeš se na něj podívat bez újmy. A samozřejmě Deadpool, marvelovka pro dospělý. Ten mě ale taky moc nebere, je až moc vtipnej a ukecanej na papíru i na plátně. Marvelovky mají vůbec tu nevýhodu, že převedení z komiksu do filmu jim spíš škodí. Pár výjimek se najde- třeba starý X-meni. Na to, že mi většinou vadí týmovky, jsem je před těma dvaceti lety slupnul na videokazetě jako malinu. Avengers jsem ale vůbec nezkoušel. Mám radši osamělý hrdiny. Blade je taky z Marvelu a i když je to konina, na Snipese s katanou se prostě kouká dobře. Druhý díl taky dobrý.

    OdpovědětVymazat
  2. No ty Marvelovský opravdu moc ne, ale teď už to můžu říct zodpovědně, když jsem si jich několik přečetl. Líbí se mi ten styl a kresba, ale nelíbí se mi příběhy a postavy. Stejně jsem se rozhodl přistupovat i k těm filmům - když už na ně nadávám, chci vědět, jestli oprávněně. Je tolik lidí zblblých, že Avengers: Endgame prohlásili snad nejlepším filmem loňského roku?
    Z komiksů mě jinak od Marvelu trochu bavila snad jen Fantastická čtyřka (Thing je borec) a trochu X-meni a právě Avengers, protože tam byli všichni a nezabývalo se to tím, jak se hrdina musí skrývat před světem a žít dvojí život atp. Ono je to furt dokola... Nějak mi ty týmovky v tomhle případě sedí líp. Na druhou stranu Supermana a Batmana spolu vidět nepotřebuju. A že už jsem to viděl několikrát.

    OdpovědětVymazat
  3. Filmový Marvel, mě osobně, už nějakých 7 let neoslovuje. Viděl sem jich dost a až na pár vyjímek mi to příjde jako průměr až podprůmer, který bůhvíproč někdo svatořečí. Ale možná ze mě mluví jen zaujatost. Ale pokud ti můžu doporučit Iron Mana, tak vynech dvojku nebo si pust jen scény s Rourkem a vrhni se na trojku. Proč? Protože Shane Black. Jestli tě ten chlapík jen trochu baví, tak tohle si užješ taky. Ale opět ze mě mluví zaujatost protože jsem jeho obrovský fanoušek a chybí mi ten správný odstup.

    OdpovědětVymazat