pondělí 27. dubna 2020

BATMAN (1989)

Na jedné straně je tu superrealistická Nolanova verze tvářící se jako krimithrillery, na druhé rozjuchaná komediální seriálová verze šedesátých let. A Burton stojí někde mezi nimi a udělal to nejlépe. Jeho verze je výrazně stylizovaná, přičemž vychází z klasického Batmana čtyřicátých let, takže stylově silně připomíná filmy noir. Gotham je město plné zkaženosti, stoka, kterou je opravdu práce vyčistit, a ani na konci nemáme naději, že by se to Batmanovi mohlo podařit. A že má proti sobě skutečně šílené protivníky. Jenže zatímco v klasickém Supermanovi je padouch Gene Hackman tím nejlepším, ale filmu jako celku slouží, zde si padouch film naprosto ukradl pro sebe.
Jack Nicholson pojal šíleného Jokera jako exhibici, kterou nemilosrdně vytlačuje z plátna kohokoli, kdo se vedle něj objeví. Nikdo nemá šanci, Joker je role, která Nicholsonovi nabídla hodně a on z ní hodně vyždímal. Ale nedá se říct, že všichni jeho spoluhráči se ani omylem nesnaží. Michael Keaton je Bruce Wayne s nejzvláštnější vizáží, nemá hranatou bradu hrdiny a skutečně působí dojmem plachého neurotika. V kostýmu Batmana ale ukáže, že i přes protesty dobových fanoušků byl tou správnou volbou. Kde jiný Bruce Wayne může být komický trouba, tady je spíše plachý excentrický boháč, Batman je pak odhodlaný potírat zlo za každou cenu. I Batman tu tak působí trochu narušeně.
Dál tu máme sexy Basingerovou, užvaněného vedlejšího novináře, Pata Hinglea v roli komisaře Gordona, ovšem s minimálním prostorem, Michaela Gougha jako Alfreda, Billyho Dee Williamse jako Harveyho Denta, aniž by Billy dostal příležitost zahrát si Two Face, a Jacka Palance jako mafiánského bosse. Škoda, že je jeho role tak malá.
Naposledy jsem to viděl někdy v osmi nebo devíti, a asi díky tomuhle filmu je Batman můj oblíbený superhrdina, zatímco ostatní, a marvelovští zvlášť, si můžou políbit šos. Temná, ale silně stylizovaná atmosféra, kdy Burton v některých scénách nezapře svoji inspiraci Bavou a jinými hororovými klasiky, temná Elfmanova hudba. Ovšem občas si film přece jen vzpomene, že jsou osmdesátá léta, a tyhle chvilky působí dost hrozně. Některé věci jsem si pamatoval z dětství trochu jinak, například jsem si myslel, že věž ve finále hoří, nebo jsem si myslel, že film začíná vraždou Waynových rodičů. Je zvláštní ovšem, že jsem pak neviděl už další díly, ani ty od Schumachera, ani Batman se vrací. Ani nevím, jestli je tenkrát TV vysílala, nebo jestli mi je naši odmítli nahrát. Ne, že bych ty dva s Kilmerem či Clooneym toužil vidět, ale na ten druhý se možná i podívám. 7,5/10
PS. Máme tu zamořenou restauraci, respirátor a strach z neznámé nákazy. I tohle může být aktuální.
Režie: Tim Burton
Hrají: Jack Nicholson, Michael Keaton, Kim Basinger, Robert Wuhl, Michael Gough, Pat Hingle, Jack Palance, Billy Dee Williams
Hudba: Danny Elfman
USA / Velká Británie 1989 

6 komentářů:

  1. Souhlas, Batmana mám taky nejradši. Ale jako nejlepší hodnotím Nolanovu trilogii, na Burtonově verzi zub čas zahlodal přece jen dost výrazně. Řadím ji ale výš než posledního Batmana s tváří Bena Afflecka. A Kilmera i Clooneyho zkoukni, chvílema je to dost úchylný na to, aby to zabavilo...:-D

    OdpovědětVymazat
  2. Z Nolanovy trilogie jsem neviděl akorát ten poslední film. Temný rytíř je určitě lepší film než Batman, akorát... To není zase tak moc Batman. Burtonovi se povedlo skvěle vystihnout komiksovou atmosféru, aniž by to překlopil do grotesky. Jasně, Batman začíná by bez masek nedával smysl, ale Temný rytíř jo, ten už s předlohou až na postavy nemá společného prakticky nic. Ok, ještě batmobil. Ale jako normální thriller by fungoval taky.
    Já ti nevím, jestli se do těch devadesatkových
    Batmanu pouštět :D Možná se spíš kouknu na Jokera, to by mohlo stát za vidění. Ale napřed se ještě mrknu na Krále komedie, abych pak viděl, jak moc Joker vykrada Scorseseho :D

    OdpovědětVymazat
  3. Na csfd jsem se dočetl, že kromě Krále komedie se nechali inspirovat i Taxikářem a Zuřícím býkem, ale jsem mimo mísu. Každopádně Phoenix je skvělej. Zase úplně jinej než Nicholson s Ledgerem (z toho se mi dělalo fakt špatně).ď

    OdpovědětVymazat
  4. Král komedie je fantastickej. Co sem měl možnost vidět útržky z nového Jokera, tak ta inspirace tam je a dost. Pokud jde o Batmana. Dvojce, od Burtona, by si šanci dát měl. Je výborná, správně temná, skvěle obsazená a navrch sexy Catwoman. Trojka stojí za to, jen pokud tě baví Jim Carrey, který byl v té době na vrcholu a Tommy Lee Jones, který si to taky užívá. Možná ještě krásná Kidman. A co se týče, Batman a Robin, tak to je čistokrevný, nekoukatelný odpad, je to jako Batman z 60-tých let, jen tomu chybí praštěnost a převládá debilita.

    OdpovědětVymazat
  5. Carreyho právě moc nemusím, takže i Batman navždy si nejspíš nechám ujít.

    OdpovědětVymazat
  6. Tak kdo chce mít přehled v tématu Batmana, tak by ty devadesátkové filmy, ze studijních důvodů, asi vynechat neměl. Minimálně první dva.
    Já superhrdinské filmové kultuře nehovím, všechny ty x,y,ze-many, starší filmy znám, ale ty nové od Marvelu už vůbec nemusím. A to slučování jednotlivých univez do jednoho pro více postav je mimo moje universum. Občas když to jde v televizi a přepnu na to, tak to vydržím asi 10 minut. Počítačové CGI omalovánky a superdynamickoakční akce až do krajnosti trapnosti. Asi jsem už na to starý.
    Poslední co mě zaujako byli Strážci Galaxie. A to jsem byl, nevím proč, prvních dvacet minut přesvědčený, že to je povedená vtipná crazy parodie na superhrdinské filmy od Marvelu od jiné společnosti. No, pak mi to postupně došlo že ne a sklaplo.
    Nolanův Batman se mi nelíbí, takový depresivní, ponurý, děsivý, naturalistický a brutální. Vidět všechny filmy za sebou, tak psychycky narušený místo superpadouchů budu nakonec já, jako divák. Vlastně mám v plánu to už nikdy nevidět. To už se raději kouknu na film s Batmanem v této podobě https://www.youtube.com/watch?v=LZSQTVdF3QM
    (nepsal jsem, že jsem moc starý? uh.. no asi už dětinštím ;-))

    OdpovědětVymazat