pondělí 24. února 2020

PLANET OF THE APES (1968)

Začínáme týden s Charltonem Hestonem, a to s jedním z jeho nejvýznamnějších filmů.
Doctor Zaius Doctor Zaius! Doctor Zaius Doctor Zaius! Doctor Zaius Doctor Zaius!
Kdysi jsem viděl začátek na Nově a jak začala první reklama, šel jsem od televize. Pravděpodobně začala někde když astronauti vlezli nazí do jezera, ale ještě než jim lidé začali brát oblečení. Občas to s těmi návraty ke kdysi nedokoukaným filmům mám tak, že po letech se mi to začne líbít (viz Hvězdné války). Planeta opic... není docela tenhle případ.
Ten film je dobrý. Je to dobrý film, s dobrým obsazením, dobrým námětem, dobrou myšlenkou, dobrými herci, dobrými maskami a efekty, v podstatě se tomu vlastně nedá nic vytknout. Akorát ho nenatočili pro mě. Něco těžko specifikovatelného mi tam chybělo, co by mě víc vtáhlo. Možná je chyba, že ta zásadní pointa, která v době vzniku praštila diváky po hlavě jako kladivo a nechala je v šoku, je to vůbec první, co člověk o tomhle filmu zjistí. Tudíž jsem od začátku věděl, v čem ta pointa tkví a že konec nebude žádná selanka. A tak jsem jen bez většího zájmu sledoval zoufalého člověka v prostředí, kterému je nebezpečný svou existencí.
I hate every ape I see from chimpan-a to chimpanzee, you will never make a monkey out of me!
Zajímavé je film srovnat s filmem Kdo seje vítr. Až je škoda, že doktora Zaia nehraje Fredric March. Taky je zajímavé, jak je zde znázorněn rasismus - orangutani se povyšují nad šimpanze i gorily. (Ale kdyby o tom opice nemluvily, nepoznal bych z těch stejných masek, která opice je jaký druh). No, pár věcí mi přišlo hodně zjednodušených i oproti původní knize (kterou jsem nečetl, ale našel jsem si synopsi). Třeba to, že opice mluví anglicky a píšou latinkou.
Zkrátka, když Planeta opic, tak u mě spíše ty tři minuty simpsonovského muzikálu, který má, jak říká sám Bart, úplně všechno. Je to dobrý film, ale nemyslím, že se na něj budu s radostí dívat znovu. Ze zbytku série asi už nechci vidět nic. Možná dvojku, jen abych viděl, jak se na tohle vůbec dá navázat. Co jsem o tom četl, tak je to strašně blbé. 6,5/10
a.k.a. Planeta opic
Režie: Franklin J. Schaffner
Hrají: Charlton Heston, Roddy McDowall, Linda Harrison, Kim Hunter, Maurice Evans
Hudba: Jerry Goldsmith
Na motivy knihy Pierra Boullea
USA 1968

3 komentáře:

  1. Popravdě tuhle sérii nesnáším a restart/remake ještě víc. Ani námět ani podobu zpracování. Ve filmu nejsou mimochodem žádné opice, ale kupodivu mutantní lidoopi, ape není monkey, ale to v Česku nevysvětlíš. Jak Čelisti vyvolaly žralokofófii, tak Planeta opic u části diváků iracionální lidoopofobii. Dodnes na to někdy narazím, na ty dementy, kteří v lidoopech vidí hrozbu, v nějaké diskusi na sociální síti pod tématy jako třeba ochrana divokých zvířat, životního prostředí a biotopů, nebo zákony proti týrání zvířat a podobně.

    OdpovědětVymazat
  2. O lidoopofobii jsem jaktěživ neslyšel, ovšem různý lidi jsou různě blbý, tak proč ne. Asi to ale nebude myšlenkovej směr, kterej by hejbal světem, když se o tom lidi nebaví u piva. Taky nevím o tom, že by uvedení kterýkoli Planety opic vyvolalo nájezdy vidláků za účelem likvidace zvěře (což se v případě Čelistí stalo), takže mi to srovnání nepřijde fér. Lidi jsou zatím ještě pořád ze zákona zodpovědný za svý činy, i když maj v hlavě vymeteno. A pakliže bych z jejich chování vinil nějakej film, tak bych tím přece ty paka ještě omlouval.
    Jinak, pokud jde o mutantní lidoopy ve filmu, tak u těch prvních z původní série je to diskutabilní, ale v těch dalších už je jasně řečený, že lidstvo si ochočilo vopice, poněvadž kočky a psi kvůli jakýmusi viru vychcípali. Takže přinejmenším v tý druhý časový linii o žádný mutanty rozhodně nejde.

    OdpovědětVymazat
  3. Tak pokud vím, už předloha byla původně do angličtiny přeložena jako The Monkey Planet, přičemž francouzské singe se dá použít jak pro opice, tak pro lidoopy. O tom, že by někdo kvůli Planetě opic nesnášel opice jsem neslyšel, a v zemi, kde mediálními hvězdami byla Moja a její gorilí rodiče z pražské ZOO se mi to zdá podivné. Ty diskuse asi nebudou zase tak rozsáhlé, aby v nich zazněl skutečně názor většiny. Spíš bych v diskusích o ochraně zvířat čekal názory jako "k čemu to je, kdyby radši přidali na důchodech."

    OdpovědětVymazat