pátek 11. května 2018

HEREČKY ITALSKÝCH ŽÁNROVÝCH FILMŮ

Dnes si uděláme takový menší přehled různých hereček, které se objevovaly v 60. a 70. letech v různých italských žánrovkách, jako třeba v poliziottescu či giallu, ale se spaghetti westerny příliš spjaté nejsou. Herci se v těchto žánrech většinou rekrutovali z bývalých kovbojů, ovšem pro ženy ve westernech příliš prostoru nebylo. Velká část giallo thrillerů se kolem žen naopak točí, ovšem bohužel s typickou italskou machistickou mentalitou i tak mají jen role pasivních obětí, čekajících na pomoc od mužského hrdiny.
Nejsou to všechno moje vyložené oblíbenkyně, s některými jsem viděl jen několik málo filmů. Spíše mi jde o přehled těch nejzásadnějších, nejpopulárnějších a vůbec jinak nej hereček z těchto filmů. Přece jen deset let tu vedu blog víceméně zaměřený na italský žánrový film a z těchhle osobností jsem psal jen o zlomku svých oblíbenkyň. Takže tady je výběr pár hvězd či polohvězd.

BARBARA BOUCHET (1943)
Původem sudetská Němka z Liberce po odsunu žila v Německu, následně dělala kariéru v USA, kde si zahrála po boku Johna Wayna či Kirka Douglase ve filmu Po zlém, objevila se i ve Star Treku. Na počátku 70. let ale zakotvila v Itálii, kde se stala jednou z největšch hvězd. Giallo, eurocrime, erotické komedie, střídala žánry hodně, především asi v eurocrime se zapsala nejvíc. Jen ty westerny ji minuly. Možná i proto jsem toho s ní zatím moc neviděl. Což se pokusím napravit.
Významné filmy: Milano Calibro 9, Ricco, Muka neviňátek, La dama rossa uccide a sette volte

MARISA MELL (1939-1992)
Původem rakouská herečka, která začínala v šedesátkách třeba po boku Klause Kinského. Její kariéra málem ztroskotala už v roce 1963, kdy utrpěla těžkou nehodu a málem přišla o oko, nakonec ale i díky plastickým operacím mohla pokračovat. Objevovala se ve filmech mnoha žánrů, v 70. letech samozřejmě především v giallech, ale i v několika westernech, včetně epizodky ve filmu Ben a Charlie, která patří k asi nejpamětihodnějším momentům z filmu. Její kariéru poznamenaly mnohé aféry i závislost na drogách, nakonec zemřela krátce po padesátce na rakovinu hrtanu.
Významné filmy: Una sull'altra, Ben and Charlie, Diabolik, Sedm krvavých orchidejí, La belva col mitra

LAURA GEMSER (1950)
Původem indonéská modelka se k filmu dostala v roce 1974, kdy si zahrála v erotickém filmu Amore libero. O rok později si zahrála vedlejší roli ve druhém dílu francouzské erotické série Emmanuelle se Sylvií Kristel v hlavní roli. Netrvalo dlouho a lační italští tvůrci spustili paralelní sérii o černé Emanuelle s jedním m, kterou ztvárnila právě Laura. Přitom druhý díl obsahoval jinou herečku, Laura se však dala, kromě novomanžela Gabriele Tintiho, dohromady i s režisérem Joe d'Amatem, který se pustil do exploatační série, kde fotoreportérka Emanuelle procestuje celý svět (jeden díl se tak přímo jmenuje), setkává se s kanibaly, pornografy, sektáři, obchodníky s bílým masem, v osmdesátých let pod vedením pro změnu jiného mistra trashe Bruno Matteie se dvakrát dostala do vězení. Jednou dokonce byla jeptiškou! Každý film zneužíval jiné populární téma, přičemž vždy převažovala erotika nad vším ostatním. Do mnohých filmů byly přistříhávány hardcore záběry, ovšem s dubléry, sama Laura podle výpovědí svědků byla vždy s Tintim. Také se po jeho smrti v roce 1991 ze světa filmu nadobro stáhla, poté co její pokusy o novou kariéru ve významnějších filmech pod jménem Moira Chen nevyšly. Nejvíce se tak z její filmografie vyjímají Dva poldové s Budem Spencerem a Terencem Hillem, kde se jedinkrát vůbec nesvlékla.
Významné filmy: Emanuelle nera, Emanuelle in America, Dva poldové, Emanuelle e gli ultimi cannibali, Suor Emanuelle

ANITA STRINDBERG (1942)
Švédská modelka, která se objevovala ve filmech mezi lety 1971 a 1981, především v giallech, ale i v kriminálkách a jiných žánrech. Western se jí opět vyhnul - ve filmu Odešli jsme jako kněží, vrátili jsme se jako kuráti bohužel ve skutečnosti nehraje. Fanoušky jistě zaujala její severská krása, blond vlasy, modré oči, ale i její přepevné (uměle zvětšené) poprsí. Člověk by řekl, že to začalo až s osmdesátkama a Pobřežní hlídkou. Nicméně Anita se naposledy objevila ve dvou filmech v roce 81 (z toho v Salamandru s Francem Nerem či Anthony Quinnem se jen mihla), a od té doby zmizela z pláten i z povědomí. Předtím ale měla rovněž pět let pauzu. Moc toho tedy nenatočila, je to docela škoda - její výkony v některých filmech nebyly vůbec špatné.
Významné filmy: La coda dello scorpione, Your Vice is a Locked Room and Only I Have the Key, Almost Human, Who saw her die, A Lizard in a Woman's Skin

FLORINDA BOLKAN (1941)
Rovněž Florinda Bolkan začínala jako modelka, když přišla v 60. letech do Francie studovat jazyky a literaturu ze své rodné Brazílie. Na dovolené v Jugoslávii se seznámila s režisérem Luchinem Viscontim, kterého okouzlila natolik, že jí svěřil roli ve svém filmu Soumrak bohů (1969). Už předtím se objevila v několika filmech, ale díky Viscontimu začala dostávat více rolí a větších. Průlomem pro ni byl Oscarem oceněný film Podivné vyšetřování (1970), kde si zahrála po boku Giana Maria Volontého. V průběhu 70. let hrála v nejrůznějších žánrech, v giallu (Muka neviňátek, A Lizard in a Woman's Skin), historických filmech (Flavia, la monaca musulmana), dobrodružných (Manaos), komediích (Royal Flash s Malcolmem McDowellem). V koprodukčním filmu Sarajevský atentát si dokonce zahrála Žofii Chotkovou, manželku Ferdinanda d'Este (ztvárněného Maximilianem Schellem). Objevovala se rovněž v televizi, v novém století se v domovské Brazílii představila i jako režisérka. V roce 2004 byla členkou poroty na MFF v Karlových Varech.
Významné filmy: Podivné vyšetřování, A Lizard in a Woman's Skin, Muka neviňátek

SUZY KENDALL (1944)
Britská modelka a herečka se narodila jako Freida Harrison, ale pro filmovou dráhu si zvolila pseudonym Suzy Kendall. Ve filmu se v Británii začala objevovat v roce 1965 a hned jedním z prvních filmů byla bondovka Thunderball. Roku 1967 hrála v americkém filmu Panu učiteli s láskou se Sidney Poitierem. V italském filmu se poprvé objevila roku 1969 snímkem Špionka beze jména, kde sehrála německou špionku v Anglii za 1. světové války, průlom nastal následujícího roku, kdy sehrála hlavní ženskou roli v Argentově giallu Pták s křišťálovým peřím. V žánru se objevila ještě v Martinově Torsu (1973) či Lenziho Spasmu (1974). Krátce poté ovšem její kariéra skončila. Po čtyřiceti letech se ale Suzy k filmu vrátila rolí v poctě giallům s názvem Berberian Sound Studio (2012).
Významné filmy: Pták s křišťálovým peřím, Torso, Spasmo

MARGARET LEE (1943)
Margaret Lee je rovněž Angličanka, která však svou kariéru zahájila počátkem 60. let v Itálii. Obsazována byla do filmů všech druhů, do komedií (Toto v noci č. 1), sandálovek (Maciste contro i mostri), dramat (Casanova '70), westernů (Djurado), špionážních filmů (Tajný agent na Blízkém východě), kriminálek (I Bastardi, Bandité v Miláně), válečných filmů (Pět pekelných mužů), gialla (La bestia uccide a sangue freddo). Zahrála si ve slavné Kleopatře s Elizabeth Taylor či s Jeanem Gabinem ve Slunci rošťáků. Na přelomu 60. a 70. let se objevila v několika filmech španělského trashového režiséra Jesúse Franca. Počátkem 70. let kariéru ukončila, ale o deset let později se ještě objevila ve dvou filmech, ty však byly její definitivně poslední.
Významné filmy: Slunce rošťáků, Bandité v Miláně, Pět pekelných mužů, La bestia uccide a sangue freddo

KARIN SCHUBERT (1944)
Asi nejsmutnější příběh. Německá modelka zahájila koncem šedesátých let kariéru paralelně v italských i německých filmech, opět všeho druhu, od westernů (Vamos a matar, companeros) přes erotické komedie (Quel gran pezzo della Ubalda, tutta nuda e tutta calda s Edwige Fenech), giallo (Gli occhi freddi della paura) až po horory (La casa della paura). V roli královny se rovněž objevila v Ouryho komedii Pošetilost mocných (1971) s Louisem de Funèsem a Yvesem Montandem. V polovině 70. let však se svým nedostačujícím talentem a zároveň pohledným, byť pravděpodobně vylepšeným tělem byla nucena přejít k erotickým filmům, k čemuž ji nutila i její závislost na drogách. Pokud by hrála jen ve filmech Joea d'Amata a sérii o Emanuelle s Laurou Gemserovou, bylo by to ještě dobré. Drogová závislost ji však v osmdesátých letech dohnala do regulérní pornografie, následně ke službě sex po telefonu a nakonec k pokusům o sebevraždu.
Významné filmy: Pošetilost mocných, Ubalda, All Naked and Warm, Black Emanuelle

PATRIZIA ADIUTORI (1947?)
Jestli se o Anitě Strindberg ví málo, o Patrizii Adiutori se neví nic. Dohledatelné jsou jen její role ve filmech. Pokud budeme věřit stránce s diskutabilním obsahem ancensored.com, narodila se 21. února 1947, jinde jsem však toto datum nenalezl. První roli hrála v roce 1969 ve filmu Die nackte Bovary, erotické adaptaci Flaubertovy Paní Bovaryové, kde titulní roli sehrála Edwige Fenech. Zbytek své poměrně skromné filmografie natočila v letech 1971 - 73, přičemž většinou sehrávala role svůdnic. Objevila se s Francem Nerem v thrilleru Vyšetřování skončilo - zapomeňte, s Alainem Delonem ve filmu První klidná noc, ve westernu Shoot the Living and Pray for the Dead s Klausem Kinskim. Jinak většina jejích rolí zasahovala do subžánru giallo, od filmu Naked Girl Killed in a Park (1972), kde ztvárnila titulní roli, až po Torso, jeden z jejích posledních filmů. Úplně poslední pak byly dvě komedie, z nichž v jedné, Giovannona Long-Thigh (1973), se opět sešla s Edwige Fenech. Poté zmizela z pláten a nic se o ní neví. Patrizia Adiutori nikdy nehrála hlavní role, a nikdy nebyla hvězdou. Přesto, myslím, stojí za připomenutí.
Významné filmy: Vyšetřování skončilo, zapomeňte, První klidná noc, Shoot the living and pray for the dead, Naked Girl Killed in a Park, Torso

GLORIA GUIDA (1955)
S každou z hereček, o které jsem výše psal, jsem alespoň jeden kousek viděl. Gloria Guida je pro mne vlastně neznámá, protože drtivá většina filmů, které natočila, spadá do žánru erotických komedií, které mě nelákají. Oproti Edwige Fenech, královně žánru, která ztvárňovala zralejší svůdné ženy, o sedm let mladší Guida se svým jemným vzhledem a drobným tělem ztvárňovala rozpustilé studentky a celkově mladistvé dospívající lolitky. První filmy natočila v 19 letech roku 1974 a oba již spadají do žánru erotických komedií či dramat. Z filmů lze jmenovat například Blue Jeans (1975) či La liceale ze stejného roku. Mimo svůj žánr se během své krátké kariéry podívala jen párkrát - v mexickém hororu The Bermuda Triangle (1978) s Johnem Hustonem, v Di Leově komedii s údajně šokujícím koncem Avere vent'anni (1978) či v eurocrime Indagine su un delitto perfetto (1978). Poslední filmy natočila roku 1982, z nichž jeden, Do postele vždy a ochotně, tu vyšel na DVD. Hvězdou je v něm však Laura Antonelli, objevuje se tam i Margaret Lee. Poté ze světa filmu zmizela, stále je však pravděpodobně činná v televizi - viděl jsem nějaký rozhovor, kde zpovídala Quentina Tarantina ohledně Hanebných panchartů.
Významné filmy: Avere vent'anni, Blue Jeans

2 komentáře:

  1. Skvělý článek. Jednoduše radost :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je radost víc ten text nebo ty obrázky? :D
      Kterou z nich máš nejradši? :D (Což by mohla být otázka na všechny.)

      Vymazat