pátek 22. prosince 2017

TELLY SAVALAS - TELLY

Mám zvláštní zálibu ve vyhledávání písní zpívaných herci, od kterých by zpěv nikdo nečekal. Občas je to blízké masochismu, protože mnozí z nich ani neměli hudební sluch či poslouchatelný hlas. Film Paint Your Wagon s Clintem Eastwoodem a Lee Marvinem jsem nedokoukal z různých důvodů, jeden z nich ale byl, kromě mé nechuti k muzikálům, že poslouchat zpěv obou pánů bylo nad mé síly. Lee Marvin má pěkný hlas, ale zpívá strašně falešně. Clint melodii držel, ale jeho pokus o zpěv vyšel dost komicky. Po zpěvu Lee Marvina se k nazpívání písní k filmu Captain Apache odhodlal i Lee Van Cleef a nedopadlo to ani trochu dobře. Dodnes nevím, jestli singl Crazy Eyes, což je průměrný osmdesátkový popíček, nazpívala skutečně Laura Gemser. Pokud ano, budiž, ale se svým hláskem by kariéru neudělala. Bizarní by bylo slyšet zpívat Charlese Bronsona, Johna Wayna či Humphreyho Bogarta, a taky jsem to nikdy nehledal. Že Telly Savalas vydal hned několik LP by mě ale nenapadlo ani ve snu.

A přece jsem jednou v antikvariátu narazil na desku s fotkou plešatého herce a jednoduchým názvem Telly. Doma jsem si to potom vyhledal s podezřením, že to bude nějaká bláznivina. Kojak a zpěvák? Čekal jsem něco na úrovni pokusů o zpěv Clinta či Lee Marvina. Zjistil jsem, že na youtube je celá deska komplet. A světe div se, není to špatný.

Žánrově jsou to klasické balady, trochu jazz, trochu pop. Zhruba něco ve stylu, jako dělal Frank Sinatra. Telly Savalas si vybral různé skladby (možná i Sinatrovy?), které nazpíval. A ne špatně! Ze všech výše zmíněných zpíval rozhodně nejlépe. Jasně, jeho zpěv je trochu amatérský, ale v hlubších polohách je jeho bas fajn. A jeho nejsilnější stránkou je, když spíše recituje než zpívá, jak to herci často dělávají. Právě tak začíná celá deska, když zhruba v polovině písně Savalas začne zpívat, docela mě to překvapilo. Tímto stylem je "namluvena" i píseň If, která vyšla samostatně na singlu. V jiných písních ale Telly neohroženě zpívá od začátku do konce. Mezi ně patří například i Something od Beatles. Slyšel jsem i horší covery.

Nepředpokládal bych, že Telly Savalas kdy byl něčím oblíbeným zpěvákem. Tahle půlhodinka se ale dá v klidu poslechnout. Další LP od Savalase vyhledávat nebudu, na Youtube nejsou. Je fakt, že jeho předposlední deska Who Loves Ya Baby z roku 1976 (pro doplnění, tahle byla v pořadí třetí z roku 1974) by mohla být zajímavá v tom, že se tu Telly pokusil zabrousit do žánru funku. Ale to mohlo dopadnout všelijak. Savalase máme rádi všichni jako herce (pokud ho máme rádi), jeho hudební kariéra je zajímavá, ale nakonec nedůležitá. Navždy to bude Kojak.

Žádné komentáře:

Okomentovat