čtvrtek 2. listopadu 2017

OIK'S HORRIFYING HALLOWEEN SPECIAL - part 4

Halloweenský speciál. Hmm, jaký film bych si mohl pustit? Halloween, Halloween... Nenapadne mě žádný konkrétní název?

HALLOWEEN (1978)
Halloween 1963. Rodiče odešli, teenageři si užívají. Kdosi vejde do domu a ubodá dívku k smrti v masce klauna. Ukáže se, že to byl její šestiletý bratr Michael... O patnáct let později tento utíká z blázince a vrací se do svého rodného města, přesně na Halloween, aby... aby zabíjel. Známe jméno vraha. Jediné, co neznáme, je jeho motivace. Víme jen, že je to naprostý magor. A neznáme jeho tvář, protože nosí bílou papírovou masku. Je to člověk? Je to strašidlo? Ani jeho osobní psychiatr Donald Pleasence nezná správnou odpověď...
Většina slasherů podobné kategorie vyniká ve dvou záležitostech - sledujeme partu otravných adolescentů, kterak se hodlají usouložit k smrti, a on jim v tom nožem / pilou / mačetou / bůhvíčím jiným pomůže nějaký magor, přičemž vraždy jsou hodně krvavé. Něco takového jsem čekal i od tohohle filmu, ale naštěstí to Carpenter nesplnil. Totiž v bodech otravnosti a krvavosti. Žádná z postav mi nevadila natolik, že bych si přál, aby proboha rychle nějak zmizela ze scény. I ty nejnanynkovatější studentky jsou tu tak nějak normální. Stejně tak vystrašený chlapeček a znuděná holčička jsou docela v pohodě. Všechny postavy sice zapadají do svých škatulek nesmělá šprtka, vtipná nadržená, naivní nadržená, nedůvěřivý šerif, osudově děsivý zpravodaj o hrozném nebezpečí, ale nijak to nevadí, a když už jejich dialogy o běžném životě začnou být zdlouhavé, vždy se objeví vše pozorně sledující Michael.
Co do množství vražd jsem to taky čekal hustější, a když už na nějakou dojde, nevidíme prakticky žádnou krev. Nedostatek peněz nebo cenzura? Ale je fakt, že občas je potřeba trochu trpělivosti. Dlouho Michael vše jen z povzdálí sleduje a my čekáme, až se v pravou chvíli do věci vloží. Zatím se děti dívají na původní The Thing v televizi (plánoval už tehdy Carpenter svůj remake?), adolescenti řeší rande a nebo, jako Jamie Lee Curtis, vyřezávají lampu z dýně. A to pravé začne až zhruba v posledních dvaceti minutách. Ale zase to stojí za to.
Pleasence i Curtisová jsou ve svých rolích dobří, jen role Pleasence mi v polovině jeho ne moc velké stopáže připadá připsaná navíc, aby v tom taky trochu byl. Většinou jen okouní kolem Michaelova domu a čeká, až se vrátí. Pochválit se určitě dá kamera i Carpenterova hudba. Nejsem si jistý, jestli se pustím i do dalších dílů (od trojky dál se mi ani nechce, soudě dle hodnocení na čsfd), ale takhle to bylo docela fajn. Pomalejší, ale fajn. 7,5/10
Režie: John Carpenter
Hrají: Donald Pleasence, Jamie Lee Curtis, Nancy Kyes, P. J. Soles, Charles Cyphers, Kyle Richards, Brian Andrews, John Michael Graham
Hudba: John Carpenter
USA 1978

2 komentáře:

  1. Pokud jde o ty pokračování, dvojka je vším, čím originál nebyl - je v ní víc krve, víc koz i víc explozí. Loomis je už takřka stejnej magor jako Myers, Curtisová stráví většinu filmu na lůžku a ostatní postavy představujou jenom maso na porážku. Přesto to ale je o nějakou tu třídu vejš než třeba Pátek třináctýho a napětí ani atmosféra tomu nechybí. Stojí za vidění už jenom kvůli tomu, že se odehrává bezprostředně po prvním filmu. Na rozdíl od originálu mě dvojka při opakovanejch projekcích nikdy nenudila.
    A trojka? To je úžasně našláplej osmdesátkovej horor s dávnejma rituálama, laserama, robotama a Tomem Atkinsem. Má nápad, vtip, atmošku a Carpenterův vliv je tu pořád ještě dost znát. Prostě je to ideální halloweenskej film. Jenomže je úplně o něčem jiným než ty dva předtím a Michael se mihne jenom na TV obrazovce, což většina diváků nevydejchala. Já byl naopak moc příjemně překvapenej a dobře jsem se bavil - což o dílech 4 a vejš nemůžu říct ani omylem.

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrá recenze. Tedy nemám co vytknout, měl jsem podobné pocity, ale mě ta pomalost neskutečně sedla. Dvojku jsem nedokoukal z technických důvodů a pak jsem se k tomu nedostal, ale už je tam vliv osmdesátek (víc krve, víc koz atd. ale tohle by mě narozdíl od Kubasa při dalším opakování nebavilo).

    OdpovědětVymazat