úterý 10. října 2017

BLADE RUNNER 2049 (2017)

Blade Runnera z roku 1982 jsem viděl až čerstvě před pár dny, nicméně jsem se po něm na nový film docela i těšil. Recenze jsem nečetl, jen jsem prolétl hodnocení a s výjimkou Mirky Spáčilové všude osmičky, devítky... Že by to vyšlo? Že by vzniklo pokračování, které se původnímu filmu vyrovná? A jakým způsobem se dá vlastně na první film a Dickovu knihu navázat?
Druhý díl nás zavádí třicet let po dění v prvním filmu. Nová společnost vyrábějící replikanty nového druhu, kteří plně poslouchají, se snaží jejich vývoj stále zdokonalovat. Hlavní hrdina, policista K něco, je replikantem, který likviduje nebezpečné replikanty starého druhu. Při jedné akci narazí na záhadnou bednu, která obsahuje tajemství, které by mohlo silně otřást světem. Zároveň ale hraje do karet panu Wallacovi, výrobci replikantů. A zájmy policie a Wallace se nekryjí, takže K bude mít silně ztíženou práci, ještě více ztíženou vlastními pochybnostmi a tím, co zjišťuje.
Tvůrcům se rozhodně podařilo natočit několik působivých scén a záběrů. Stejně tak oceňuji, že se drží myšlenky Dickovy knihy a sledují, jaké jsou vlastně rozdíly mezi lidmi a umělými bytostmi. Jenže narozdíl od prvního filmu zde prakticky není možnost se zamyslet nad něčím jiným. Všechno nám naservírují až na talíři. Postavy od začátku dostanou jasné rozdané karty, kým jsou a kam směřují. Děj je velice snadno předvídatelný, všechno je průhledné.Tvůrci nás dlouho krmí jedním podezřením, aby nám ho na konci vyvrátili - a stejně nás to vůbec nevyvede z míry. Hm a co? Kde se v původním filmu mluvilo o podstatě života a jeho smyslu, tady se mluví o boji, záchraně a zabíjení.
Postava Deckarda nebyla moc výrazná, ale i pro obsazení Harrisona Forda zaujala. Zdejší K, možná i kvůli obsazení Ryana Goslinga, mě nezaujal vůbec. Nejen, že Gosling nehraje, ale připadal mi dost nudný. Harrison Ford se objeví, to je jasné z trailerů i plakátů, ale stejně mám pocit, že spoiluju, protože se na něj fakt načekáte. Hraje znovu Hana Sola ze SW 7 a přehrává ho i jeho pes. Padouši jsou ještě horší. Roy Batty v Hauerově podání byl neotřelý tvrďák, kterého se dalo i chápat a litovat. Tady máme slepého megalomana (při jeho scéně, kde se svěřuje se svými plány, jsem si vzpomněl na nových Sedm statečných, je to přesně stejný typ padoucha - kapitalisty) a co hůř, kung-fu replikantku, která byla na pěst. Ne proto, že by byla přesvěčivou záporačkou. Vůbec mi do toho neseděla. Ani trochu. Z dalších postav zaujme snad jenom Robin Wright jako šéfka policie a sexy Ana de Armas jako holografická přítelkyně hlavního hrdiny, naprogramovaná tak, aby mu plnila všechna přání. V minirolích se tu objeví Sean Young a Edward James Olmos z předchozího filmu, ale zvláště Olmosova role je naprosto zbytečná.
Villeneuve rozvíjí děj pomalu, což je v dnešní době sympatické, ale zase zbytečně pomalu. K někam přijde, něco tam hledá, půl hodiny na to čumí, aby to skutečně našel. Samozřejmě, co se mohlo stát jiného, že by tam nebylo nic? Proč by tam teda chodil, ne? Stejně tak se moc nepovedlo oživit atmosféru prvního filmu, a že se tvůrci snažili. Taky tu často prší, dokonce tu i sněží, ale taky jsou tu scény ve dne a dokonce i na širokých pláních, včetně ohnivé pouště. Kde jsou ty stísněné přecpané ulice a staré domy? Kde jsou sakra všichni ti Číňani? Do spousty technických profesí naopak nastoupili Maďaři, v titulcích je to samej Gábor, Fedor a László. K hudbě se bohužel nevrátil Vangelis, ale opět ji složil kdo jiný, než "všechny existující filmy stejně ozvučím jedním temným tónem" Hans Zimmer (+ ještě někdo, možná že je to víc jeho práce a Zimmer je tam spíš pro reklamu). Naštěstí hudba nehraje pořád, ale nejlepší je ve chvílích, kdy přímo Vangelise cituje. A v jednu chvíli, kdy mě to docela i rozčílilo, se objeví přímo jedna skladba z původního filmu. Ona mezi těmi dvěma místy, kdy hraje v původním filmu a tady, je tak mizerná spojitost, že to spíš naštve.
Těch 163 minut není zase tak dlouhých, jak jsem se bál, ale ten film mě nezaujal, ničím mě naprosto nepřekvapil a něčím mě i rozčiloval. Sem tam se povedená scéna objeví, ale je jich docela málo.  Prostě je to generické sci-fi, jakých je v poslední době plno. Vlastně to nemuselo mít s Blade Runnerem společného nic, místo Forda v tom mohla být jiná postava, narážky na původní film si to mohlo odpustit úplně, a pak by asi ani nikoho nenapadlo, že to je pokračování Blade Runnera. Takhle to ale srovnávat musím. Bohužel. 6/10
PS. Byl jsem na 2D, a jediné, co by mě zajímalo na 3D, by bylo, zda holografická holka vystupuje z plátna. V určitých momentech se to nabízí.
Režie: Denis Villeneuve
Hrají: Ryan Gosling, Harrison Ford, Sylvia Hoeks, Ana de Armas, Robin Wright, Jared Leto, Dave Bautista, Carla Juri, Mackenzie Davis, Lennie James, Barkhad Abdi, David Dastmalchian, Wood Harris, Hiam Abbass, Mark Arnold, Edward James Olmos, Sean Young
Hudba: Hans Zimmer, Benjamin Wallfisch
Založeno na postavách z knihy Philipa K. Dicka
USA / Velká Británie / Kanada 2017

6 komentářů:

  1. Já byl z filmu nadšenej víc :) Kupodivu mi i přes svou dýlku docela ubíhal, až na některý místa, to je fakt. Gosling to zahrál dobře, on má často prkennej nepříomnej pohled, protože ty emoce mít prakticky nemá. Atmosféra tam je, scény sou vizuálně užasný, ale čínský uličky by to chtělo, no. :( Jako generický scifi mi to ale určitě nepřijde, odcházel sem z kina spokojenej. Jo, Leto je fakt podivnej :P

    OdpovědětVymazat
  2. Se stopáží jsem taky neměl problém, ani trochu. Vizuál byl od začátku do konce úžasnej, ale hlavně ze začátku mě imrvére vyvádělo z koncentrace to odkazování na originál. Gosling mi do role seděl a právě ta část příběhu o hledání sebe sama a o jeho holografický holce se mi líbila dost. Jak jsem pak přemejšlel, kdy se to zvrtlo, došlo mi, že to bylo přesně ve chvíli, kdy padla věta o tom, že jedna nejasnost v příběhu byla ve skutečnosti součástí větší skládačky. A to jsem přesně nechtěl - další ságu. Když si vzpomenu na Rogue One, ať už se někomu zamloval nebo ne, mezi jeho vlastním příběhem a příběhem Epizody IV byla tlustá čára. I když ty filmy na sebe teď navazujou, každej má svůj vlastní příběh. Zrovna v Blade Runnerovi po 35ti letech jsem fakt nechtěl po jeho skončení tušit ve vzduchu nápis "to be continued". Je to strašná škoda, ten film vypadá fantasticky, má o čem vyprávět a původní myšlenku a svět ze svý předlohy rozvíjí nejlíp, jak to jenom jde, tak proč z toho dělat zase další seriál?

    OdpovědětVymazat
  3. POZOR SPOILERY
    Tak vzhledem k tržbám asi pokračování nebude. Jinak teď nevím, co přesně myslíš, nevzpomínám si na nic, co by mohlo vést k dalšímu dílu. Ta část o hledání sama sebe by se mi taky líbila, kdyby byla líp propracovaná. K na začátku nepůsobí jako extra poslušnej stroj (což by podle úvodního titulku měl), takže moc nevyzní to, že nakonec dělá vlastní rozhodnutí a slepě neposlouchá. Atd. (Na druhou stranu, takhle možná až moc subtilně je to podaný líp, než kdyby nám to okázale cpali do chřtánu.) To s holkou bylo propracovaný mnohem líp (i když to její klišovitý "zabití" včetně "výkonu" kungfu replikantky bylo hrozný) a ta scéna s fialovou reklamou byla asi jedna z nejlepších.

    OdpovědětVymazat
  4. POZOR, SPOILERY JAKO PRASE
    Já mám na mysli hned tři konkrétní věci:
    1) Co se ve skutečnosti stalo s tím druhým dítětem?
    2) Proč tam vůbec byli ty rebelující replikanti, když ne kvůli pokračování?
    3) A co se sakra stalo s Wallacem? Možná jsem to jenom nepostřehl, ale neutkvělo mi, jak to s ním dopadlo.

    OdpovědětVymazat
  5. POZOR, SPOILERY JAKO KRÁVA (tj. ještě větší)
    1) Nebyla to jenom nějaká zástěrka? Existence dvou dětí je tam naťuklá jednou, dvakrát možná a pak už nikdy. Možná zakrývací manévr, aby nešlo XY tak snadno vypátrat?
    2) Doufám, že pokud by bylo pokračování, tak rozhodně ne s těmihle rebelujícími replikanty, kteří jsou nezajímaví. Ale trochu se divím, že tam víc nebyla ještě ta štětka, čekal jsem, že to s ní Gosling dá nakonec dohromady.
    3) Poslal Hana... totiž Deckarda pryč ze Země a tím to s ním haslo. Ne, pokračování replikanti vs. Wallace fakt nechci a je to ten nejblbější nápad, o čem by moh další díl bejt. To už by z toho fakt byly Hvězdný války.

    OdpovědětVymazat
  6. Doufám, že ohledně toho pokračování máš pravdu. Třeba už jsem jenom paranoidní a toho brouka do hlavy mi nasadila právě jenom ta jedna věta.
    POZOR, SPOILER JAKO BRNO (tj. nic nemůže bejt větší) - Elvis tam byl fajn.

    OdpovědětVymazat