úterý 8. srpna 2017

AGATHA CHRISTIE - TEN LITTLE INDIANS

 Co by podle mě měla správná detektivka obsahovat?
- co nejvíce zločinů
- napětí, tajemství, nejistotu, strach,
- nepříjemné prostředí
- soustředění především na záležitosti okolo případu a ne na vedlejší vztahy postav, rodinný život vyšetřovatele atp.
- nečekané rozřešení
- sympatického vyšetřovatele
U Deseti malých černoušků si můžeme škrtnout ten poslední bod, což ovšem neznamená, že nejsou tou nejlepší detektivkou, jakou jsem kdy četl, a že by zrovna tady byl sympatický vyšetřovatel potřeba. Agatha Christie zde eliminovala rozsáhlé úvody svých románů, kde se pomaličku seznamujeme se záležitostmi vedoucími k vraždě, a vrhá nás rovnou do klaustrofobického prostoru opuštěného domu na skalním ostrůvku, kam je sezváno deset navzájem se neznajících osob. A okamžitě jim je přehrána deska, z níž je hromovým hlasem předneseno obvinění za zákonem nepostihnutelný zločin a rozsudek smrti pro jednoho každého účastníka. A tak, zatímco se oběti snaží vypátrat, kdože z nich je vrahem, jeden po druhém umírá...
Čtu poměrně rychle (někdy až moc a musím se vracet), Deset malých černoušků jsem zhltnul za jedno odpoledne, co si pamatuji. Myslím, že je to první Christiin román, kde použila básničku jako návod pro vraha, pak to ještě několikrát zopakovala, ale nikdy už ne tak působivě - už proto, že to prostě bylo podruhé. Jinak nevím, jestli existuje jiný český překlad než ten J. Z. Nováka, doufám, že jiný už nebude (aspoň dokud se čeština nezmění natolik, že by už byl moc zastaralý) a pokud ano, neuhne se politicky korektně jako v angličtině, kde už se kniha smí jmenovat jen And Then There Were None, nikoli Ten Little Indians a už vůbec ne původně Ten Little Niggers. Nám snad Deset malých černoušků zůstane.
Následující odstavec očekává, že jste knihu četli! Co oceňuji je rovněž drtivý závěr, který působí dojmem absolutního zmatku a zmaru. Podezření se přelévá z postavy na postavu a zároveň mizí ve chvíli, kdy ta či ona postava odejde ze scény. A právě kvůli tomuto závěru nikdy nechci vidět žádné filmové zpracování, kde se vždy ústřední dvojice muž - žena přece jen zachrání a končí spolu ruku v ruce. Fuj!
Od Agathy Christie už jsem toho přečetl docela dost. Dokonce zjišťuji, že si u většiny románů už ani nepamatuji názvy. Pak se mi mnohé pletou mezi sebou. S Deseti malými černoušky se mi to asi nikdy nestane. Agatha Christie nebyla zázračná spisovatelka, ale tohle je její majstrštyk.

2 komentáře:

  1. Já jsem Deset malých černoušků přečetl předevčírem a musím potvrdit - jedna z nejlepších detektivek, co jsem kdy četl. Plně souhlasím s tvou recenzí kromě posledních vět v předposledním odstavci - britská minisérie And Then There Were None z roku 2015 se drží dost věrně originálu včetně konce (i když je tam vztah mezi Verou a Philiphem Lombardem (aneb jak dva sociopati lásku k sobě našli:)), takže by tě mohla zajímat. Ano viděl jsem dříve filmy, ale i takjsem z knížky nadšen - jak kvůli napětí, vysokému počtu vražd či konci (sice jsem znal vraha díky filmům, ale díky úvodu v knížce jsem si vůbec nebyl jistý, že to tak bude). Mimochodem - neznám moc knížek, kde by v hlavních rolí byly tak nepříjemné a pokrytecké charaktery.
    P.S. Pokud chceš zabít čas detektivkou, která splňuje všechny nebo spíš většinu tvých (a vlastně i mých) požadavků, koukej se na seriál Taggart (ale pouze dokud je v hlavní roli Mark McManus - po jeho smrti nastala poměrně dost kolísavá kvalita (i předtím sice taky občas kolísala, ale velmi mírně) a už jsi si musel pečlivě vybírat (což není nutné, když si ybíráš díly s Markem McManusem).
    P.S. 2 Teď jsem si vzpomněl na jednu zajímavost - Deset malých černoušků byla jednou z inspirací tvůrců gialla, které zase inspirovalo tvůrce slasheru (který má rovněž začátky v Itálii např. (pravda spíše hodně černá komedie, ale má dost základních znaků slasheru) Reazione a catena. Takže zjednodušuji řečeno - Aghata Christie je jeden ze spoluzakladatelů vyvražďovacího hororu:)(brát s nadhledem).

    OdpovědětVymazat
  2. Tak vida, nějaká adaptace se zachováním konce existuje, ale asi si stejně tu knihu nebudu kazit filmem. S těmi pokryteckými charaktery máš pravdu, ale stejně člověk při čtení začne některým zvlášť přát, aby se z toho ostali a jiným, aby zemřeli co nejkrutěji :)
    Agatha Christie rozhodně je "pramatka" vyvražďovacích hororů, ať už tady nebo třeba ve Vraždách podle abecedy, které už jsem taky viděl vykradené právě v giallu hned několikrát. A sami tvůrci podobných filmů se k Christie hlásí.

    OdpovědětVymazat