pátek 23. prosince 2016

MINIRECENZE - KLASIKA

Kratší připomenutí pár starších, vesměs kvalitních filmů, k nimž jsem dosud nic moc nenapsal.

THE GLENN MILLER STORY (1954)
Zčásti životopisný film, z části romantický film, zčásti hudební film. ta hudební složka mě bere nejvíc, když se hraje, tak je to super, a scéna jam session s Armstrongem, Krupou a dalšími je boží, ale ani mi nevadila ta romantická linka, je to udělané vkusně, vtipně a Stewartův optimismus je nakažlivý. Je to pohádka, ale pěkná. A teď si musím pustit něco od Millera. 8/10 

THE REAR WINDOW (1954)
Znovu James Stewart, tentokrát ve spolupráci s Alfredem Hitchcockem. Od toho jsem toho zatím neviděl zdaleka tolik, kolik bych chtěl, ale tenhle kousek je asi můj nejoblíbenější. Kamera se vlastně celý film nehne od okna, i tak je film zprvu zábavný, následně napínav a strhující. Aneb znáte to, jste nemocní a nudíte se doma. James Stewart ještě neměl facebook, tak musel lidi šmírovat z okna. Na facebooku by si ale asi nevšiml podezřelého chování lidí odnaproti. A s Grace Kelly by si jenom chatoval a asi by ji nedonutil, aby mu pomohla zjistit, co se to naproti děje. Viděl jsem to i v kině - dvě hodinky pokaždé utekly jako voda. 9/10

VERTIGO (1958)
Zase Stewart a Hitchcock, tentokrát ale film, který se mi nelíbil. Může to být tím, že jsem ti viděl v televizi dabované, může to být tím, že ve zhruba třetině filmu přišla k televizi sestra, zrovna se vrátivší z hospody, a pod vlivem nahlas děj komentovala a nepodařilo se mi ji odehnat. Každopádně mi to moc nesedlo. Policista odejde na penzi a setká se s krásnou ženou, která má z něčeho strach. A víc bych vlastně neměl prozrazovat, to bych hodně spoiloval. Začátek je však docela zdlouhavý a pointa je trochu moc šáhlá. A ten surrealistický sen byl k smíchu. 6/10

NORTH BY NORTHWEST (1959)
Do třetice všeho dobrého a Alfred Hitchcock je tu zas. Tohle mě naopak bavilo. Na začátku si náhodně špioni spletou Caryho Granta s hledanou osobou a film se další dvě hodiny nezastaví. Film je hodně nerealistický, ale tentokrát zcela záměrně a Hitchcock zcela jasně na diváka spiklenecky pomrkává, že to není myšleno vážně. Vrcholem by mohla být scéna ve středu filmu, kde se Granta snaží uprostřed pole sejmout práškovací letadlo, nicméně ani to Hitchcockovi nestačí a vše je zakončeno honičkou po vytesaných obličejích prezidentů na Mount Rushmore. Ostatně Hitchcock chtěl film původně pojmenovat "Muž v Lincolnově nose", ale producentům se to jaksi nelíbilo... Škoda. 9/10

SOME LIKE IT HOT (1959)
Tentokrát jiný klasik, Billy Wilder, a film, který si snad nikdy nenechám ujít. Naštěstí běží na ČT snad každé Vánoce (nebo posledních pár let běžel), a s tím správným starým dabingem, takže se můžu vesele bavit. Dva hudebníci se zapletou s gangstery (přesněji se nešťastnou náhodou stanou svědky jednoho masakru) a aby neskončili v ženské márnici a netekla z nich skupina O, musejí zmizet. Jediná možnost je ženský jazzový orchestr, a tak se z Joea a Jerryho stává Josephina a Daphne. Přítomnost tolika žen okolo, navíc v čele s Marylin Monroe, je však nemůže nechat chladnými, takže si oba začnou vymýšlet různé plány, jak Marylin svést. Do všeho se zaplete milionář ženící se jak na běžícím páse, obří slaneček, a zase ti gangsteři. Nikdo není dokonalý, tenhle film k tomu ale má sakra blízko. 10/10

THE APARTMENT (1960)
Opět Wilder s Lemmonem, tohle mě ale moc nebavilo. Je fakt, že jsem od toho měl úplně jiná očekávání. Různé recenze říkaly, že je to Wilderova nejlepší komedie vůbec. Jenže ona to zase taková komedie není. Spíše je to romantické drama s mírně komickými prvky, ovšem i pár tragickými, jako je pokus o sebevraždu. Jinak po Smrtonosné pasti je to další film, který ukazuje, že firemní vánoční večírky nevedou k ničemu dobrému. Ale ani i když jsem si uvědomil, že tohle žádná řachanda nebude, tak mě to moc nebavilo. Tyhle filmy nejsou pro mě. Aspoň ten Lemmon to docela drží. 6/10 

JUDGMENT AT NUREMBERG (1961)
Vynikající soudní drama, které perfektně uchopuje myšlenku, proč se vlastně Německo vydalo na cestu nacismu, a ještě klade otázky ohledně soudů a jejich morálky. Je správné dodržovat špatné zákony? Co může jedinec dělat proti státní zvůli? A je správné trestat čtyři starce za zločiny, které sami nespáchali, spíše jen nečinně přihlíželi? K tomu vynikající obsazení (Tracy, Widmark, Dietrichová, Clift), vypíchnout bych chtěl hlavně Lancastera, který hraje jako o život, a naprosto démonického a strhujícího Schella, který si za svůj výkon po zásluze odnesl Oscara. A starý kinodabing je jen třešničkou na dortu, to by se dalo poslouchat samostatně jako rozhlasová hra. 10/10 

A HARD DAY'S NIGHT (1964)
Ding! It's been a hard day's night and I've been working like a dog. Skoro dokument (akorát předem napsaný), který perfektně zachycuje náladu doby, beatlemánii, charaktery jednotlivých brouků a ještě je to dost vtipná komedie s písněmi z té nejlepší desky, kterou Beatles v téhle době natočili. Paulův dědeček je legendární. Občas tomu dojde dech, ale konec to spraví. 8/10

MAGICAL MYSTERY TOUR (1967)
Spaghetti, madam? Tohle vlastně není ani film. Beatles se rozhodli natočit další film po Help sami, jenže sice měli peníze, ale neměli zkušenosti. Takže Paul sice utratil šílené peníze za to, že dlouho hledal kopec, aby na něm natočil jeden záběr, ale mimo písničky ten film absolutně nefunguje. Nemá to příběh, a když už se do toho člověk vpraví, tak je hodina pryč a přijde konec. Ale ty písničky to docela drží. Ostatně je tam I am the Walrus, je tam Blue Jay Way, je tam Fool on the Hill, je tam samozřejmě titulní Magical Mystery Tour, a tu Your Mother Should Know na konci člověk taky přežije. 6/10

THE FRONT PAGE (1974)
Opět Billy Wilder a Jack Lemmon, tentokrát i s Walterem Matthauem, takže o zábavu je postaráno. Ovšem nakonec mě to nijak zvlášť zase nepobavilo. Špatný to nebylo, to rozhodně ne, ale viděl jsem to kdysi jednou a od té doby jsem nejen nedostal chuť se mrknout znova, ale ani už si to moc nepamatuju. 7/10

MURDER BY DEATH (1976)
No a na závěr film, který se mi napoprvé docela líbil a napodruhé jsem nechápal, co se mi na tom prve tak líbilo. Námět je fajn, nejlepší detektivové světa se sjedou na anglickém zámku, a pak to nějak přestane dávat smysl. Obsazení je super (Sellers, Falk, Guinness, Niven), ale je to hrozná kravina. 6/10 

Žádné komentáře:

Okomentovat