pátek 18. listopadu 2016

TŘICET PŘÍPADŮ MAJORA ZEMANA (1974-79)

Zatímco Hříšné lidi města pražského, Dobrodružství kriminalistiky či Malý pitaval z velkého města znám od raného dětství, tohle jsem viděl poprvé až teď. Když jsem byl malý, naši na Zemana nekoukali, protože "je to hnusná propaganda". Kdysi už jsem se chtěl třeba na Studnu či Mimikry podívat, ovšem nakonec jsem odolal. I přes to, že vznikly propagandisticky nechutnější věci (třeba Gottwald), Zeman je asi to nejkontroverznější, co tady za normalizace vzniklo. Komunistická doktrína zabalená do atraktivní detektivní podoby. Jak to tedy je? Je to skutečně tak nechutné komunismem prolezlé dílo, nebo je to profesionálně natočený krimiseriál, do kterého jen v posledních dílech byla nacpaná normalizační politika, jak tvrdí fanoušci a i sami herci (Brabec, Jelínek)?
A je správně. Najde se pár celkem nevinných detektivních dílů, které pak jsou asi na úrovni těch slabších epizod Hříšných lidí. Nicméně hlavním záměrem seriálu bylo zmapovat dějiny komunistické vlády od války do sedmdesátých let. Proto ta forma co díl, to rok. Je nutno v každém dílu představit třídního nepřítele, vymezit se proti němu a ukázat divákům, jak je nebezpečný. V dílech s agentem Bláhou se pak nádherně ukazuje paranoia systému - kdo není s námi, je proti nám. Západ nemá jinou starost, než plánovat akce, kterými zákeřně zničí socialismus. Nicméně zatímco východní rozvědky jsou jednotné, na západě bojují proti sobě i Britové, Američané a další. CIA je spřažena s nacisty, což jsou vlastně i všichni Němci, kromě východních, kteří za války stříleli do vzduchu a tak podobně.
Snaha překroutit historii je pak v některých epizodách naprosto směšná, lidé jsou podle seriálu v socialismu spokojení, komunisté vedou stát demokraticky. Padesátá léta byla zlatá doba, policie si mohla dupnout na každého, kdo byl proti, byl smeten, ovšem v šedesátých nastal bordel a ten je v posledních dílech třeba napravit. Poslední díl však odhaluje, že to bude velice těžké, situace už je nepřehledná. Čili komunisté zde přiznávají, že buzerují lidi, a že v sedmdesátých letech už se jim to dost vymykalo z rukou.
Co se týče té řemeslné stránky, taky to není žádná sláva. Zákony detektivky jsou tu porušovány, v mnohých případech, vlastně ve většině, buď o žádný kriminální případ vlastně nejde, nebo SNB vlastně nic nevyřeší. Hlavní hrdinové jsou nesympatičtí a divákovi ukradení. Psychologický vývoj hlavních postav je odbytý, ba žádný. A co se týče techniky, i v době vzniku u nás byly natočeny lepší kriminální filmy než tohle. Akční scény nemá cenu srovnávat se světem, ovšem i v některých soudobých českých filmech byly mnohem lepší. Tady se nám režisér úzkostlivě bojí ukázat mrtvolu, takže nálezy vypadají tak, že někdo dlouze někam hledí a pak střih a je tam policie a záchranka. Bitky jsou směšné, a pokud dojde na honičku, je naprosto nevzrušivá. Takže to hledisko "ze začátku výborné detektivky, ovšem později trocha té propagandy, která je ale stejně všude, takže vo co gou" vůbec neobstojí.

(číst dál)

Hlavní postavy:
strážmistr - major Jan Zeman (Vladimír Brabec) - příkladný hrdina, statečný, k ženám ohleduplný a citlivý, věrný rodičům, loajální ke straně. Vyskytuje se v celém seriálu.
Jirka Hradec (Rudolf Jelínek) - napřed podezřelý saniťák, potom agent srovnatelný s Bondem, drsňák, dobrodruh, lamač dívčích srdcí. Nicméně se Zemanem, Kalinou i Žitným jej pojí silné osobní přátelství. Při poslední akci v Jižní Americe je zastřelen. V běžných kriminálních případech se neobjevuje - v té době, včetně Zemanovy druhé svatby, je asi v akci v zahraničí.
plukovník Václav Kalina (Miloš Willig) - šéf SNB, moudrý rádce, všechno ví dopředu. Poté, co umírá v roce 1968, jeho místo zabírá Žitný. Prochází celým seriálem, většinou v politických a špionážních dílech. Ve 25. díle zemře.
poručík - plukovník Žitný (František Němec) - šéf rozvědky, napřed se objevuje docela zřídka, ale v poslední sérii už je skoro pořád. Záhadná postava, o které jsme si jisti snad jenom tím, že je to loajální komunista, člověk, který tahá za nitky a který stojí vlastně za vším komunistickým svinstvem. Estébák číslo jedna.
plukovník Pavlásek (Josef Větrovec) - šéf pražské kriminálky, bodrý strýc, moudrý rádce, schopný kriminalista. Objevuje se od šestého dílu až do dvaadvacátého, pak už se jen mihne na dvou pohřbech.
poručík - kapitán Mirek Stejskal (Ladislav Mrkvička) - oddaný Honzův parťák, schopný detektiv, srandista. V šedesátém osmém je ale pomýlen a Zemana zradí, za což je následně potrestán. Objevuje se od 7. do 26. dílu, ne úplně pokaždé.
podporučík Martin Gajdoš (Emil Horváth ml.) - mladý slovenský detektiv, kterého Zeman přitáhne do Prahy po dobrodružství na Slovensku. Je dost zbrklý, ale má čuch. Objevuje se od 22. do 30. dílu.
doktor Veselý (Vladimír Ráž) - soudní lékař a osobní přítel Kaliny i Zemana. Prochází opět celým seriálem, více k němu asi netřeba dodávat. Na Zemanově svatbě (19. díl) z nějakého důvodu chybí.
Lída Zemanová (Renata Doleželová) - učitelka, naivní, mladá, oddaná, objevuje se ve čtyřech dílech, 7., 8., 13. a 14. V osmém porodí dceru Lidku, ve čtrnáctém ji zastřelí zlý agent Bláha.
Blanka Svobodová - Mutlová - Zemanová (Jaroslava Obermaierová) - kádrovačka, komunistka, oddaná straně a Honzovi, i když napřed si vezme Karla Mutla, toho jí však v 10. díle zabijí, tak se o pár let později provdá za Zemana, kterému se stane oporou a jeho dceři dobrou náhradní matkou. Napřed se objevuje zřídka, od 17. dílu poměrně pravidelně.
Lidka Zemanová (Alžběta Mjartanová - cca 8 - 10 let, Ivana Andrlová - 13 - 22 let) - Zemanova dcera, která v podstatě nemá hlubší charakteristiku, napřed je zvídavým děckem, pak hysterickou puberťačkou, která činí otci mírné starosti. Objevuje se asi ve třech dílech ve druhé sérii jako malá, ve třetí skoro pravidelně.
Pavel Bláha (Radoslav Brzobohatý) - Zemanův hlavní protivník, západní agent, britský letec, charismatický, zkorumpovaný, protisocialistický, mstivý, proradný, vůbec všechny možné negativní vlastnosti. Protože byl divákům moc sympatický, začali s jeho postavou dělat scenáristé psí kusy, aby byl odpornější, a nakonec ho předčasně a hloupě nechali zabít Zemanem už po pěti dílech.
strážmistr - poručík Láďa (Ivo Niederle) - podržtaška, který vodí lidi k výslechu, sbírá důkazy, sleduje podezřelé a řekne v průměru tři slova za díl, ve kterém se objeví. Od šestého dílu se ale v kriminálních případech objevuje celkem pravidelně.


1. Smrt u jezera
"Teď bude třeba zvládnout zákony po našem."
Zeman se společně s přáteli Kalinou a doktorem Veselým vrací s koncentračního tábora. Ačkoli Kalina je na smrt nemocný, všichni jsou docela při těle. Zemanovi má být něco po dvacítce, Brabcovi je čtyřicet, atd. Sotva se Zeman vrátí domů, někdo zastřelí jeho otce, oddaného komunistu a organizátora. Četníci, kteří přetrvali už z první republiky (Josef Beyvl, Jiří Bruder) jsou neschopní, takže vraha musí najít sám Zeman a jeho kamarádi z komunistické strany. Okolo se motá pár podezřelých lidí, ať už je to hostinský (Josef Somr), který si vzal Zemanovu starou lásku a dokonce je členem národně socialistické strany, takže je to lump! A vrah se nakonec prozradí sám útěkem a nedostane ho nikdo jiný než hrdinní sovětští vojáci. A navíc mě to ani moc nebavilo. 4/10

2. Vyznavači ohně
"Německo znovu povstane!"
Mladý staře vypadající Zeman se dostává do městečka v pohraničí, odkud se chystá odsun německých bláznů pod vedením psychiatra doktora Wolfa (Luděk Munzar). Nicméně všechno je jinak, protože Němcům samozřejmě není co věřit a všichni jsou nacisti. V závěrečné přestřelce Vilém Besser při zásahu mečí, zatímco Munzar, jsa střelen do zad, se drží za břicho. Ale tenhle díl není zase tak nejhorší a občas docela napínavý, zvláště když Zeman hledá pohřbeného vojáka. 6,5/10

3. Loupež sladkého I
Už se mi nechce rozepisovat příběh, takže jde o krádeže inzulinu, za kterou podle indicií stojí příslušníci Lidové strany. Třídní nepřítel je tedy jasný. Dál tu máme Vladimíra Kršku v první z jeho četných rolí v seriálu, Martina Růžka jako nerudného lékaře a především Jirku Hradce v podání Rudolfa Jelínka, zde ještě saniťáka, který se stane jednou z hlavních figur a asi jedinou sympatickou postavou mezi vyšetřovateli. Sám Zeman mi ovšem svou komisností leze neskutečně na nervy. 6/10

4. Rubínové kříže
"Tady je hic jak tenkrát v Krakově, stimmt?"
Tohle byl vlastně docela dobrej díl, sice se stupidním východiskem, že mrtvý banderovec vypadá docela jako Zeman, takže ten je poslán do akce, aby se infiltroval mezi banderovce a zjistil, co mají za lubem. Vladimír Brabec tu tak nemusí hrát jen plakátového hrdinu a tak hraje tentokrát dobře, díl si však pro sebe kradou především Petr Haničinec coby fanatický nacista a Karel Hlušička coby prohnaný kasař. No a Jirka Hradec poprvé v krytí. Ovšem čím mě ten díl totálně nasral je další určení třídního nepřítele - tentokrát je jím církev, protože všichni mniši byli samozřejmě kolaboranti, přechovávali zbraně, rozkrádali (budoucí) majetek lidu a snažili se ho dostat přes hranice a pomáhali banderovcům. V roli opata Jiří Adamíra. Za tohle bych tomu hodně hodnocení srazil, ale zase mě to bavilo a jsou tam Haničinec s Hlušičkou... Ok, 5,5/10. Bude hůř.

5. Hon na lišku
"Pro naši stranu máme význam jenom dva, vy a já!"
Hůř už je teď, tenhle díl je z roku 48. Zeman tu nic nevyřeší, celý díl se totiž točí kolem Radka Brzobohatého coby velitele Bláhy. To je záporák podle vidění ÚV KSČ - bojoval v Anglii, takže má rád mučení, svádí vdané ženy a svoje chyby přenáší na podřízené. Ovšem Brzobohatého tvrďák je snad to jediné, co se na tom dá ocenit - snad ještě celkem povedená přestřelka na začátku a sexy Carmen Mayerová jako záletná manželka slabošského továrníka Ilji Prachaře. Ovšem pak dojde k 25. únoru, velitel vojska Jiří Holý plánuje převrat a žádá Prachaře o zbraně. Ten mu je chce vydat, ovšem zbraní se mezitím zmocnili komunisté - oni je montovali, jsou tedy jejich! Zeman má zakročit, tak zakročí - ve prospěch strany. Jak to zdůvodní Bláhovi, možná není dobrej policajt... ale je dobrej komunista, to je hlavní. A zase se zaklíná mrtvým otcem. Mrtvý otec a koncentrák, pár hlavních Zemanových kriminalistických inspirací. Prachař se ženou, Holý, Bláha a pár dalších lidí se následně snaží uletět za hranice. Přijíždí záhadný muž s kolárkem, který všechny zradí, ovšem pak padne do pasti, ale Bláha utíká. Kdo má být tím mužem s kolárkem? Že by monsignor Jan Šrámek a celá věc měla být vykreslením jeho nezdařeného útěku (což se mimochodem stalo u Rakovníka a ne někde u hranic, a až v březnu a nikoli hned 25. února)? Tohle mě namíchlo asi nejvíc. Omlouvám se, že jsem to vyzradil celé, ale tohle vlastně vůbec nebyla detektivka. 1/10 za Brzobohatého

6. Bestie
"Proč by nezdrhli? Všechno jste jim vzali!"
Asi nejlepší díl první série. Jak to bylo či nebylo s převaděči, kteří vraždili uprchlíky, bych nechal stranou, na tomhle mě fascinuje hlavně to, jak se tam s gustem někteří herci zhošťují rolí lidí, kteří neustále komunistům vyčítají, co jim všechno vzali. Je vidět, jak je to baví (a jak Zeman Brabce nebaví). Zde hlavně Irena Kačírková, divím se, že ji nesestříhali. A dál tu máme nešťastného otce Soběslava Sejka, ukecaného zubaře Františka Filipovského a především podvodníka Miloše Kopeckého, který ho pojal jako svou další noblesní komediální figurku. Všichni asi po skončení filmu skončili v base, všichni mi však, narozdíl od Zemana, Kaliny a spol., byli sympatičtí. Jediné, co mi tady vadilo, bylo že pražská kriminálka má tu samou kancelář, jako měl rada Vacátko. Vkrádá se otázka - jak asi skončili pánové ze čtyřky? Pan Mrázek se stal asi zubařem, to jsme viděli. 7/10

7. Mědirytina
"Jo, živnostník, to je pán! Zavře si krám, kdy chce, a může jít domů!"
Házím si korunou (československou), jestli jsou nudnější špionážní nebo hospodářské díly. Tady máme sice galerii figurek, která jako by z Hříšných lidí vypadla, ale celé je to utahané, nudné, a bába kořenářka mi hrozně lezla na nervy. Zemanovi (který už se přesunul do Prahy) tu nepomůže ani otec, ani koncentrák, tak aspoň náhoda. Navíc se tu zamiluje do učitelky s IQ houpacího koně, navíc hrané mizernou herečkou. A jak ji sbalí? Nechá si ji předvolat na stanici a obviní ji z falšování potravinových lístků! A ano, zde jsou třídním nepřítelem živnostníci - minule to byli emigranti. 4/10

8. Strach
"Já nejsem žádnej zbabělec, rozumíš?"
Cokoli si o bratrech Mašínových myslíme, nezasloužili si takové šílené překroucení případu jako tady. Z odhodlaných (asi až moc) bojovníků proti komunistům jsou tu udělaní šílenci a poserové, kteří plánují buď útěk za hranice nebo státní převrat - těžko říct, Vinklář slyšitelně jeden monolog předaboval, asi byl až moc ožehavý. Taky je tu zmíněno, že otec jednoho ze spiklenců byl popraven po válce - z odbojáře a hrdiny (bez ale, narozdíl od synů) Josefa Mašína udělat kolaboranta? To snad ne! A i přes psychopatického Vinkláře (vida, tak tady je pan Bouše) je to i dost nuda. 1/10 - ještě bude hůř, vydržte.

9. Loď do Hamburku
Jakkoli kriminalistický talent Honzy Zemana není nijak znatelný, tady máme případ, kde nevyřeší vůbec nic. Je to jeden ze špionážních dílů, který se točí kolem Jirky Hradce (což je dobře), Jiřího Krampola coby natvrdlého lodníka a Hamburku, kde se to jen hemží kurvami. Znovu se tu objevuje Filipovský, tentokrát coby pašerák. Tohle víceobsazení jednoho herce do více rolí je občas docela vtipné. Na konci se do Československa vrací Fantomas agent Bláha, který opět našim hrdinům uniká, tentokrát na československé území. Takže třídním nepřítelem jsou agenti chodci, pašeráci, západní rozvědka, prostitutky a lodníci. Jezdí do ciziny, to je nějak podezřelý. Nudný díl. 2/10

10. Vrah se skrývá v poli
"Já jsem vám vlastně vděčnej, že jste mi ten grunt sebrali."
Tady je asi nejhůř. Díl, kde mi mělo být líto, že se na vesnici rozpadá komunistická organizace, navíc většinu dílu zabere nudné rozebírání vztahu komunistického předáka Olivy a jeho ženy Obermaierové. Kromě nich a jejího otce se z pátého dílu vrací i František Němec coby estébák Žitný, jehož úloha je snad jen politická. Zeman by nic nevyšetřil, kdyby neměl vzpomínky na koncentrák. Hlavními padouchy jsou samozřejmě západní voják, student, konfident gestapa, kněz a bývalý kulak. Což je ovšem nejlepší postava, celou dobu si z komunistů utahuje, spí ve stohu a hraje na harmoniku. Vilém Besser sice už zemřel jednou, ale proč by se neobjevil podruhé. Jeho mi ovšem bylo líto, narozdíl od Olivy. Že celý případ je překroucený a vyprovokovala ho ve skutečnosti StB, je už jen třešnička na dortu. 0/10

11. Křížová cesta
"Tahle země a její lid mají své zákony!" "Nemyslíte, že byste měl mluvit jen o zákonech jisté vlády?"
Čtvrtý a desátý díl nestačily, je třeba církev očernit ještě jednou a pořádně. Munzara střelili do zad, nyní je umlácen svícnem coby fanatický kněz. Fanatičtější jsou ovšem jeptišky v blízkém klášteře, které ukrývají západního agenta Bláhu (takže je tu aspoň chvíli Brzobohatý, což je fajn) a chtějí, aby byl zničen komunistický režim. To tak Zeman, Hradec a Stejskal nemohou nechat. Na závěr vystoupí mladá jeptiška (Marta Vančurová) z řady a omdlí a následně Hradec zruší celý řád. Tak je to správné, tak to má být. Kromě pánbíčkářů jsou nebezpeční také památkáři, studují, rozumí věcem, které dělník nepotřebuje, to se taky musí zatrhnout. Od tohoto dílu se také v titulcích objevuje dlouhý, nudný a zbytečný úvodní komentář a díly jsou o deset až dvacet minut delší než dosud byly. Vemte si to. Skvělí Hříšní lidé města pražského - 35 - 60 minut maximálně. Zeman se protahuje na 70 - 80, občas skoro i devadesát. Proč??? 4/10

12. Kleště
"Proměna mloka v člověka se nevydařila."
Zajímavý. Zatímco Munzar, Besser, Filipovský a Krška se objevují v různých rolích, Carmen Mayerovou máme poznat, že to je ta samá postava, co byla v pátém díle. Tento se opět točí a pořád víc kolem Bláhy, kterému udělali plastickou operaci (tzn. je nabarvený na blond), po úpravě feťáckým maskérem Kemrem pak vypadá jako Václav Klaus. Mimochodem Mayerová Brzobohatého hned pozná. Jak by ne. Kromě Mayerové se vrací i Prachař, tentokrát je jeho inženýr už jen zlomeným závozníkem. Ovšem jak podotkne Kalina (který nic nepotřebuje vyšetřovat, ví všechno hned), ani jemu není radno věřit! Takže ač je vykreslen jako trouba, na konci je mu vyčteno, že kdysi byl třídní nepřítel, a proto je automaticky podezřelý. Takže asi půjde sedět, i když nic neudělal. Komunisté neodpouští. Že tu Zeman prakticky nic nevyšetří není třeba vůbec zdůrazňovat. Za zmínku pak už stojí jen Eduard Cupák, který si evidentně roli padoucha užívá, a Liškova hudba, která se mu tady hodně povedla. Padouchem je tedy bohatý lékař a bývalá buržoazie. Sice to zdaleka není jeden z nejlepších dílů, ale díky Brzobohatému, Cupákovi a Kemrovi ani z nejhorších. 5,5/10

13. Romance o nenápadné paní
"Nemáme žádný prachy, protože moje žena krade!"
Další hospodářská nuda, kde bohužel hodně prostoru získává Zemanova žena, jejíž představitelka je otřesná herečka, pak Gabriela Vránová, která celý film jen kouká jak vyoraná myš. Vladimír Krška se tu po cukrovkáři ze třetího a tiskaři ze sedmého dílu objevuje potřetí, tentokrát coby policista. Rovněž Stanislavu Fišerovi asi druhý díl nestačil a tak teď dělá na nádraží v pokladně. Padouchem je fotbalista, který kope do míče za peníze pracujícího lidu. Kromě sexy Evy Hudečkové, kterou jsem doteď znal vlastně jen po hlase z dabingu, a zábavné roli Zdeňka Dítě, který to aspoň trochu ve své krátké scénce zachraňuje, už ani nevím, co dodat. Nebavilo mě to sledovat, nebaví mě o tom psát. 3/10

14. Konec velké šance
"Přišel jsem ti říct, že jsem nezapomněl na osmačtyřicátej..."
Bláhovská pentalogie se završuje, tentokrát asi nejnudněji. Brzobohatý se spojuje se západním agentem Hacklem, kterého hraje znovu Jiří Holý, oba s bílou parukou vypadají neskutečně směšně. Holý ovšem chodí s modelkou Rázlovou, za kterou začne pálit Jirka Hradec. Brzobohatého, který je nemocný, zachrání nějaká babka, která se do něj zamiluje. Dočkáme se dokonce gerontofilní milostné scény, fujtajbl. Zeman je celou dobu tak nějak mimo dění, ovšem Brzobohatý před odjezdem z republiky chystá rozloučení. Slavná scéna střetnutí je skutečně velkolepá. Brabec Brzobohatého na první pohled pozná, Brzobohatý se diví: "Takže ta plastika nebyla k ničemu?". Následně Bláha střílí, ovšem před hlaveň skočí Zemanova žena, čímž se jí naštěstí zbavujeme. Zeman následně prchajícího Bláhu střelí do prdele (resp. Brzobohatý se po zásahu chytí za zadek a zařve "Jau!") a pak ho v naprosto antiklimatické honičce dodělá na schodech. Nuda. Takhle neumírá výrazná postava. Mimochodem, Bláha působil v ČSR pět let a za celou dobu ho nikdo nenašel, ani on sám vlastně nic neudělal. Divný. 4/10

15. Kvadratura ženy
"Já ti přísahám, že toho chlapa dostanu na šibenici!"
Asi nejlepší díl, takřka bez ideologie. Opravdu poctivá detektivka, ve které se Zeman i Stejskal docela zapotí a vraha nakonec vypátrají. Případ Otýlie Vranské se sice ani jim rozlousknout nepodaří, ale to už by bylo moc. Fakt je to překvapivě dobré, asi na úrovni slabšího dílu Hříšných lidí města pražského. Navíc Brabec tu má poprvé aspoň trochu prostoru něco hrát a ne jen dělat plakátového hrdinu jako dosud, trochu víc než dosud se projeví i poručík Láďa v podání Iva Niederleho (zde jen v hodnosti staršiny). 7,5/10

16. Dáma s erbem
"Proč bysme si to nemohli dovolit my, když si to mohli dovolit nějaký degenerovaný feudálové!"
Na šlechtu došlo v Zemanovi překvapivě pozdě, ale přece neušla oku ideologa. Zeman tu inkognito odhaluje síť zlodějů, kteří vykrádají státní zámky, a přijde na to, že překvapivě vzdělaná a kultivovaná referentka v podání Květy Fialové je ve skutečnosti šlechtična, která zlotřile krade majetek, který jí předtím byl spravedlivě znárodněn. Všechna šlechta byli samozřejmě němečtí nacisté. Na tomhle dílu, který je mimo jiné i rádoby komický a nudný, mě překvapuje náhlý obrat v Zemanově charakteru, kdy se do té doby nesmělý ťunťa dvoří Fialové jako lev salonů. Aspoň se mi tu konečně Brabec opravdu líbil. 3/10

17. Prokleté dědictví
"Hele, když umřela, tak už jí vlastně ty prachy nemusim vracet, že jo?"
Druhý zásah do černého! Překvapivě. Snad až na větu o hornících, na které je spoleh, což samo o sobě nemusí nic znamenat, jsem ani tady nenašel žádnou ideologii. Zeman a Stejskal pátrají po lupičích nové řady peněz (inspirace Fikerovou Sérií C-L?) na šachtě i v Poldovce na Kladně. Znovu se tu objevuje Jaroslava Obermaierová v roli Blanky - oba jsou na sebe se Zemanem zjevně dost nadržení, takže je jasné, že se schyluje k další svatbě. Romanticko-komediální linka ale nijak neruší, gauneři v podání Otto Lackoviče a především Bořivoje Navrátila jsou výborní, do toho si Jaroslav Moučka střihne dalšího troubu z lidu a nezapomínal bych ani na výslech debilního Drábka v podání Petra Svojtky. Tenhle díl se mi vlastně dost líbil a hyzdí ho snad jenom experimentální syntetická hudba, která ještě se dá snést při scénách v továrně, ale při romantických scénách fakt vůbec nesedí. 7,5/10

18. Bílé linky
"Vy musíte bejt sexy, rozumíte? Sexy! Jinak je všechno v hajzlu!"
Zeman goes west. Sequens se tu zjevně snažil o československou bondovku v hlavní roli s machrem největším Jirkou Hradcem. Vše se točí okolo modelky Rázlové, která je teď paničkou nabarveného Hackla Holého, a zároveň nejlepší československou agentkou. Hackl společně s komplici Josefem Bláhou (tak tu konečně máme i pana Brůžka) a Ladislavem Křiváčkem vede striptýzový klub, který ve skutečnosti slouží jako zástěrka pro protisocialistické konspirace. Do toho ovšem přijíždí Zeman na jakousi konferenci, o které od jeho příjezdu na západ vůbec neslyšíme, a spojuje se s Jirkou Hradcem. Ten se spojuje s Rázlovou. Tu sleduje Hackl, který nic netuší, ale žárlí, tak nechá Bláhou a Křiváčkem Hradce zmlátit v metru. Hradce však velmi zajímá obsah Hacklova trezoru... Do toho se tu ještě motá jako vždy rozšafný Josef Bek, který se těší na velké tóčo v Berlíně, a redaktor ČST Svatopluk Matyáš - o nich se více dozvíme příště. Na závěr dostaneme honičku v autech - třicítkou v prázdných ulicích. A několikrát během dílu německý song zpívaný během striptýzu (na nahotu se netěšte už vůbec, to je snad jasné). Pořád dokola. Mimochodem slyšíme hrát housle, ale v kapele smyčce nejsou, zato jsou tam saxofony, které slyšet nejsou. Natolik je saxofon buržoazní nástroj. 4/10

19. Třetí housle
"To auto bylo zaparkovaný támhle? Já jenom, že už tam zase není..."
Se špiony je sranda nechtěná. Tady měla být chtěná, ale nebyla. Sequens si usmyslel, že Zemana, Blanku, Pavláska, Kalinu a Stejskala mají diváci asi hrozně rádi a musí s nimi užít i nějakou srandu. Takže celý tenhle díl se odehrává během svatby Zemana a Blanky v Karlových Varech, kde mají jenom tři hosty, a kde celý díl chlastají, zatímco většina děje se děje za jejich zády. Číšník a masér překupují valuty, Němci obchodují se psy, Luděk Kopřiva nacvičuje s orchestrem včetně houslistů Svatopluka Beneše a Oldřicha Víznera a policajt hledá Větrovcovo auto, které pořád někam mizí. To je legrace, hehe. Na konci se číšník Řehoř a masér dozvědí, že neznámý ženich je kapitán Zeman a ak masér zdrhne a číšník se sám udá. Tohle je fakt hodně špatnej díl. A bohužel jeden z těch delších. Snad jenom, že tu chybí ideologie, budu trochu mírnej. 2/10

20. Modrá světla
A vracíme se do Berlína, tentokrát se vše točí kolem redaktora Matyáše. Kombinace nezajímavé postavy a nezajímavého herce v hlavní roli příběhu znamená nudný díl. Jirka Hradec se tu vlastně jen mihne. Zase je ovšem ve středu Rázlová, po které jede tentokrát Matyáš, který pro Hackla vyveze tajné dokumenty o projektu, který může likvidovat účinky jaderných zbraní! To je na Nobelovku. Proto Kalina (který osobně rozhoduje o tom, kdo může za hranice a kdo ne), Žitný a na druhé straně Hackl a Fanta (Bláha), který už nedělá s Hacklem pro Brity, ale proti němu pro Američany, rozjedou boj o ony dokumenty. Jakou roli v tom všem hraje Rázlová? Je ještě komunistka, nebo už dělá pro někoho jiného? A co dělá vlastně celou dobu Zeman? Nudné zakončení druhé série. 3/10

21. Pán ze Salcburku
Zlí Rakušáci pašují přes ČSSR východní Němce na Západ. To přece Zeman, Kalina, Žitný a Hradec nemůžou nechat jen tak! Když umře jeden z možných pasažérů, Honza se za něj vydává a vstupuje do spojení s převaděčem Josefem Abrhámem. Ten šuká vdanou recepční v motelu, má jizvy z doby, kdy bojoval v Indočíně a vůbec je to gauner, kterému neradno věřit. Což zní docela komicky, protože jak člověk vidí Abrháma, automaticky si vzpomene na jeho role ze Svěrákových a Smoljakových filmů a nejde mu do hlavy, že ten sympatický elegán se tu pokusí Zemana zákeřně zavraždit! Naštěstí jsou Žitný s Hradcem vždy nablízku. Máme tu i Vladimíra Menšíka jako vystrašeného zlodějíčka a Ivanu Andrlovou jako Zemanovu pubertální dceru. Pokud se tvůrci snažili naznačit konflikt mezi ní a Blankou, nepodařilo se to, ale vůbec. Propagandy není sice moc, občas je film trochu akční, ale většinou dost směšný. 5,5/10

22. Tatranské pastorále
"Každá kapička krve na filmovým plátně je degradací skutečný krve pod skutečnými oběťmi!"
Tenhle díl je kromě toho, že se odehrává na Slovensku a že se odehrává ve filmovém prostředí zajímavý tím, že námět k němu napsal Jan Otčenášek. Takže tu překvapivě dostaneme ve scénách rozprav Zemana s režisérem docela zajímavé dialogy ohledně násilí v realitě a ve filmu. Režisér se snaží přinést ve svém filmu co nejautentičtější rekonstrukci skutečného nevyřešeného případu, a Zeman mu vysvětluje, že to prostě není možné, protože realita není tak zajímavá, aby se hodila do filmu. Jinak případ je trochu přitažený za vlasy, a kdo vraždil, jsem poznal poměrně rychle, ale právě dialogy Brabce a Langmilera to táhnou docela nahoru. Ze slovenských herců je asi nejlepší Štefan Kvietik, slovenský dvojník Anthonyho Quinna, Emil Horváth coby mladý kriminalista se stane v dalších dílech stálou postavou a přesídlí do Prahy. Většinou už ale jenom dělá křoví. 6,5/10

23. Šťastný a veselý
Takové nudné silvestrovské drama-komedie z rozestavěného sídliště, tunelovaného podniku i Zemanovy domácnosti, kde Lidka opět dělá bugr a předstírá útěk. Propagandou,dějem i zábavností zcela na úrovni běžné normalizační televizní hry či bakalářské povídky. Zajímavé je, že jak Zeman dělá pořádek ve společnosti, jeho žena je vždy takovým policajtem v malém. Lída byla učitelkou a viděli jsme, jak dělá pořádek mezi dětmi, Blanka je kádrovačkou a dělá pořádek v podniku. Stojí to za vidění snad jen díky hercům, Petru Kostkovi, Obermaierové i Brabcovi, který už si definitivně přetvořil Zemana v cholerického tatíka. 5/10

24.Klauni
"Kam dojdeme, když budeme vobyčejný lidi stíhat a nepřátele propouštět?"
Pár dílů jsme měli od propagandy oraz, teď se ale vracé a udeří v plné parádě. Z případu ožralého rádobyumělce Štěpánka a postřelené barové zpěvačky Kantorkové se najednou vynoří opět západní diverzní akce White Lines. Kulturní fronta likviduje staré pořádky. Starý profesor Miloš Nedbal volá po vymáhání zákona s lidskou tváří. Zlá novinářka překrucuje fakta a vykresluje spravedlivou VB jako nelidské tyrany. Francois Villon jako záminka k provokacím. Běs a hrůza a to je jenom příprava na to, co přijde v dalším díle. Zajímavosti: Profesorem měl být údajně Václav Černý, básníkem Danešem spisovatel Jan Beneš, zpěvačkou Marta Kubišová. 0/10

25. Štvanice
"Dřív bylo všechno jasný. Tady byl nepřítel, tady jsme byli my. Vrazi zabíjeli a my jsme je za to stíhali! Za zločin trest!"
Ještě hůř být může. Tohle je v podstatě díl, kvůli kterému se celý seriál točil. Celý svět se zbláznil, plánický farář z 10. dílu žádá rehabilitaci - čili tu máme odsouzení rehabilitačních soudů, a spojí se s Danešem a redaktorkou Konečnou i profesorem z předchozího dílu, aby zničil Kalinu, Žitného a Zemana. Žitný zdrhá, Kalina umírá na infarkt a Zeman? Ten se vypraví do Plánice, aby zjistil, co se děje tam, a ukázal své dceři pravdu. Nakonec se obhájí. Zrádcem, který je pomýlený, je tu udělán zčistajasna Stejskal, do té doby zcela loajální kamarád. Zazní tu pár úžasných vět, jako třeba: "Co to v tý Praze blázníte? Lidi se bojej jenom jedný věci! Aby se někdo nezbláznil a nezačal jim vracet dobytek a půdu! Na vesnici se každýmu daří tak, jak se v životě neměl!" Tohle když jsem slyšel, jen jsem nevěřícně kroutil hlavou. A především: "Zákony jsou přece jenom jedny!" Zeman se nikdy nezaklíná spravedlností či právem, ale zákony. Čili není důležité, co zákony předepisují, ale že platí. Nejhorší epizoda celého seriálu. 0/10

26. Studna
"Otec byl toho večera poněkud neklidný..." (To tam nezazní, ale je to často citovaná věta.)
Šaráda pokračuje. Na jednu stranu tu sice je legendární starý Brůna a děsivá scéna na konci doplněná sugestivním projevem Jiřího Zahajského dabujícího Josefa Kubíčka ("K večeru pak strýc odešel  A MMYY JSME ZŮSTALII SAMMIIII..." "Nad ní stál otec se sekerou v ruce..."), na tu druhou je tohle vlastně Poučení z krizového vývoje ve filmovém podání. Mluví se tu o tom, že v šedesátém osmém (ten rok se pořád zdůrazňuje) se všechno zbláznilo, málem se věšeli komunisti, a že teď je třeba dát ten bordel do pořádku. Dokonce zazní věta: "Kdo ví, co by se se mnou stalo, kdyby v tom osmašedesátým nepřijeli." Takže za to by si tenhle díl zasloužil naprostý odpad. Ale je tu Brůna, je tu sekera, je tu studna, je tu opravdové napětí a je tu vtipný holič. Takže tentokrát budu hodnej, oddělím politickou a kriminální stránku a aspoň těch 6/10 tomuhle dílu dám. 

27. Rukojmí v Bella Vista
"Říkali mu Štístko? Teď nám leží v márnici s rozmlácenou hlavou, já si teda štístko představuju jinak!"
Další pokus o bondovku v podání Jirky Hradce. Tentokrát je v Praze nalezen zavražděný muž, a stopy od manželky a milenky (příšerná herečka s příšernou nesedící parukou) vedou až kamsi do Jižní Ameriky, kam míří podezřelý lodník, který má ksicht jako Jan Kanyza. V Kielu se tedy nalodí i Jirka Hradec, který rozkrývá tajemství - Kanyza s kámošem schovaným v podpalubí chystali sabotáž na z ČSSR dovážených lokomotivách, aby nebyly prodány komunistickému režimu a tím pomohli konkurenční západní imperialistické firmě. Hradec černého pasažéra zlikviduje, sabotáži zabrání a sleduje Kanyzu, který o ničem neví. Postránecký coby hajzlík v luxxusním hotelu má ale podezření a tak Kanyzu nechá dvojicí poskoků šikmooký - holohlavý zlikvidovat. I Hradec je ale odhalen a zajat. Proč byl v tomhle díle mezi hlavními rolemi uveden i Radovan Lukavský, který tu je vidět nanejvýš z dálky a neřekne ani slovo, to netuším. 5/10

28. Poselství z neznámé země
Jirka Hradec je držen v zajetí neznámo kde. Společnost mu dělá bývalý nacista Adamíra, zapisovatelka Maciuchová či zákeřný americký archeolog Pohan. Mají jasný plán - vyměnit Jirku Hradce za agenta Corrense (Lukavský), který má s sebou přivézt dokument z války. Adamíra však na nahrávce prozradí, že mnohem víc mu záleží na dokumentu než na Lukavském. Toho využívá Žitný, který v rozhovoru rozloží Lukavského na součástky a odhalí, že z důležitého agenta se stala postradatelná nula. Adamíra doufá, že nikdo nepřijde na to, co onen dokument znamená, jinak by bylo vše ztraceno. Žitný a Zeman to ale zjistí, dokonce s pomocí popleteného šifraře rozluští, ale rozhodnou se, že je pro ně mnohem cennější Jirkův život. Jirka ale s pomocí kubánského agenta, který mu sdělí, že CIA a nacisti spolupracují, uteče, ovšem těsně před nástupem do vrtulníku ho po zdlouhavé přestřelce oddělá archeolog. Tak to chodí. 6/10

29. Mimikry
"Včeličky si zabzučej..."
Ten rock se nám tu nějak mezi mládeží rozmáhá. A drogy. A skupiny zpívající písně s náboženskými texty. Takže Zeman má nejen plno práce s mrtvou feťačkou, ale i s vlastní dcerou, která chodí s podezřelým Kaiserem. Ten je ale správný hoch a tak se vydá spolu s Lidkou pátrat mezi androše na vlastní pěst, když u skupiny Mimikry shání nějaký bytelný nahrávky, v bytě vyzdobeném plakáty s buržoazním imperialistou Charlesem Bronsonem. Androši však plánují únos letadla. Tohle je další hnusná propaganda, která má ospravedlnit proces s Plastiky - spojuje je s drogami a s únosem letadla roku 1972, u čehož ovšem žádní androši nebyli, pilot byl zastřelen omylem, všichni byli v Německu zatčeni a odsouzeni a střelec se v base oběsil. Nicméně Žitný na konci pronese: "Jestli mají svědomí, tak nám vraha vydají." A socialistický uvědomělý divák si má uvědomit, že Němci únosce nevydali. Co se týče legendární písně Bič boží, představuju si to asi takhle: Liška měl složit undergroundovou píseň, ale nevěděl, jak to zní, takže složil něco stylově naprosto neodpovídajícího. Nicméně spousta lidí si skutečně myslela a myslí, že Bič boží je od Plastiků! Směšní feťáci Lábus, Vlach či Drbohlav jsou už jen třešnička na dortu. Za ně a Bič boží nakonec 6,5/10

30. Růže pro Zemana
"Od této chvíle se prohlašuju za politického vězně!"
Studna byla Poučení z krizového vývoje, tohle je vlastně Anticharta. Původně mělo jít o zcela politický díl, ovšem sám Sequens proti tomu protlačoval komickou epizodu ve stylu Hříšných lidí města pražského. Výsledkem je jakýsi kočkopes a pašeráky drog, mezi kterými je i odporná osoba jménem Kornet (Alois Švehlík) - píše politické pamflety a provokuje. Má jít o zástupný model disidenta, svetrem připomíná Havla, jménem spíše Kohouta, inspirace bude asi z více stran, každopádně za tím člověk slyší ta slova: "A také u nás se našla skupinka takových odpadlíků a zrádců." Scény s prolhanou Skořepovou (která se objevuje znovu ve své roli z Lodi do Hamburku - ale předtím se objevila jako jiná postava v Kvadratuře ženy. Totéž Sklenčka.) pak ale jsou vážně jako vystřižené z Hříšných lidí, zde tedy Zeman je radou Vacátkem, Gajdoš panem Boušem a poručík Láďa panem Brůžkem. Vrací se Josef Bek jako doktor Salaba, takže bude tóčo, Iva Janžurová se představuje jako záhadná Francouzka jménem Michele Mercier (hahaha, proč ji nepojmenovali rovnou Brigitte Bardot?), a znovu je očerněna šlechta coby překupníci kradeného zboží, tentokrát skrze postavu Václava Vosky. Naštěstí to už je fakt úplný konec seriálu. 2/10

2 komentáře:

  1. On je vlastně Zeman takovej českej Batman - bez záporáků by nebyl důvod na něj koukat. Díky tomuhle článku snad prubnu ten díl s Kopeckým nebo některej s Brzobohatým. Ale celej seriál nedám, to by mě zabilo.

    OdpovědětVymazat
  2. Kvůli padouchům ještě docela stojí za to Rubínové kříže a Prokleté dědictví, z těch dílů s Brzobohatým asi nejlíp Kleště, tam je asi nejvíc. Docela zábavná je i postava Emana Zahradníka v dílu Vrah se skrývá v poli, ale ten rozhodně nedoporučuju.

    OdpovědětVymazat