neděle 14. dubna 2013

BLONĎÁK, DJANGO, RINGO A OSTATNÍ - část 6

Dnes se nezvykle budu věnovat hned dvěma postavám, které spolu ale souvisí tak nerozlučně, že si je odděleně představit ani nedokážeme.

TRINITY (LÍNÝ JOE) A BAMBINO
Po filmech Pro hrst dolarů (1964) a zvláště Django (1966) vytryskl přímo gejzír desítek a desítek italských westernů, tu lepších, tu horších, tu docela blbých. Režiséři se předháněli v násilnostech a zvrhlosti, kdo si dovolí víc. Brzy už přestal být důležitý zajímavý příběh, stačilo jediné, drsný hrdina střílející desítky padouchů, a zvrhlý záporák mučící desítky nevinných obětí. Litry krve, násilí na každém kroku, takže z původního přiblížení westernu od romantického ideálu blíže k realitě, jak to asi opravdu na Západě mohlo vypadat, se italský western dostal do fáze surreality, jak to nikdy vypadat nemohlo. Komedie se objevovaly samozřejmě hned od počátků, ale zřejmě šlo o typicky italské komedie, které jsou pro člověka jiné národnosti bez újmy na zdraví nestravitelné.
Třetí zleva...nebo možná bude lepší druhý zprava... je to ten na bílém koni... tak to je George Eastman a ten měl možná hrát Bambina.
Enzo Barboni (1922 - 2002) byl kameraman, který podle určitých zdrojů přivedl Leoneho do kina na Yojimba, Corbuccimu nasnímal Djanga a podle Franca Nera ho čím dál násilnější proud italských westernů štval už tou dobou, jelikož Nerovi roli ve svém filmu nabídl už při natáčení Djanga. Western, který by si utahoval z násilnosti spaghetti westernů se ale příliš nezamlouval producentům, kteří nevěřili, že takový námět může být úspěšný. Barboni pak jako svůj první film natočil vážný western Ciakmull - L'uomo della vendetta (1970), ve kterém hlavní role hráli Leonard Mann, Peter Martell, Woody Strode a George Eastman. George Eastman tvrdil, že Barboni ve svém vysněném projektu nabídl jednu z hlavních rolí původně jemu. Nicméně scénář se jevil jako velice vážný western a na komedii měl být změněn až během natáčení, což zní celkem nepravděpodobně. Řekl bych, že pokud film byl změněn na komedii až později, muselo to být ještě před natáčením.
Tihle dva na žádnou srandu nevypadají. Pod příslibem skvělé komedie jsem tento film ve svých cca 8 letech viděl jako první. Vlak plný mrtvol mě ještě dlouho strašil ve snech.
V roce 1967 se nejúspěšnějším italským westernem stal debut Giuseppe Colizziho Bůh odpouští, já ne!, v němž se jako dvojice hrdinů setkali celkem úspěšný herec Mario Girotti a bývalý plavec Carlo Pedersoli. Samozřejmě si pro film změnili jména na Terence Hill a Bud Spencer. Tento film byl velice vážný, Hill byl tvrdý pistolník Nerova typu, Spencer pak částečně jeho oponent. Nicméně kontrast mezi oběma působil natolik zajímavě, že Colizzi natočil další dva filmy, do nichž je obsadil už jako dvojici, s film od filmu se prohlubující charakteristikou - v Trumfovém esu si Hill ještě nechává vesměs vážnou tvář, zatímco Spencer, ve spojení s postavou Eliho Wallacha, je už ten bručoun, kterému se do ničeho nechce a vždycky zpočátku lituje, že se nechal zase ukecat. V Boot Hillu nebylo na vybranou, Woody Strode se do role Spencerova pokušitele nehodil a George Eastman předstíral němotu, takže se úlohy musel zhostit Hill, který je tím, kdo Spencera do všeho zavrtá. Je vidět, že každý další film je víc a víc komedie, a Trumfové eso už obsahuje první typickou Spencer-Hillovskou rvačku, zatím jen krátkou. V Boot Hillu už je prodloužena a Spencer už dává první kladiva.
Stále vypadají drsně, ale trochu komedie se už objevuje
Podle Terence Hilla si se Spencerem všimli, že diváci příznivě reagují na kontrast mezi štíhlým, hezkým a hbitým Hillem a vysokým, tlustým a nemotorným Spencerem, takže se rozhodli pokračovat jako dvojice a hledali společný projekt. Náhoda tomu chtěla, že u producenta Itala Zingarelliho se setkali s Enzem Barbonim, který se neúspěšně snažil Zingarellimu prodat svůj projekt. Hill a Spencer si scénář pročetli a zaujal je. Zingarelli by byl hlupák, kdyby nedal na kasovně úspěšnou dvojici, takže nakonec si s Barbonim plácli.
První náznaky Hillovského úsměvu a Spencerovského bručení, ale pořád je to vážné
Píšu o dvou postavách, ale co když byly zpočátku tři? Přečtěte si to důkladněji ve zdroji, který uvedu dole, ale slovo Trinity skutečně asi poukazuje na nejsvětější trojici, a Lo chiamavano Trinita je minulý čas, tedy "Říkali jim Trojice". Hill a Spencer tedy navrhli, aby třetí postava byla eliminována a zůstali jen oni dva. Že by celá ta věc s rukama ďábla vznikla až pak? Je to možné.
Dva smraďoši a motivace toho mladšího
Trinity (v českém dabingu jako Líný Joe, o názvech a jménech později) je všechno jenom ne typický westernový hrdina. Clint by si před ním odplivl, Sabata by se štítil podat mu ruku. Hygiena není jeho silná stránka, práce mu nevoní. Dokonce i jízda na koni je pro něj únavná, a tak se nechává táhnout na indiánských sáňkách (které používali místo vozů, protože neznali kolo). Jediné, co ho zajímá, je jíst, pít, milovat se, válet se, o nic jiného nemá zájem. Vlastně ani zločiny ho nelákají, narozdíl od svého staršího bratra. Bambino je možná ještě omezenější, než Trinity, protože má dojem jakési nadřazenosti nad ním - je starší, je schopnější, protože aspoň krade koně a snaží se nějak uživit. Ale kromě jídla a pití, které si obstarává pomocí krádeží, už ho nezajímá vůbec nic. Ani ty holky. Trinityho motivací je touha po sexu, snaží se udělat dojem na dvě krásné dívky (naštěstí pro něj mormonky, takže může mít dvě najednou), Bambinovou je krádež a tím vidina dobrého života, tzn. jenom se válet a jíst. Spor mezi Trinitym a Bambinem by tak mohl být chápán jako mezigenerační spor, žhavé téma v 60. letech. Trinity je hippie, Bambino zastává vlastně staré pořádky. Nicméně Trinity je chytřejší, takže nejen že s bratrem šikovně manipuluje, ale navíc i pochopí, že svých výsledků dosáhnou jen spolu, takže přijde na způsob, jak obě motivace skloubit dohromady, aby mohli kooperovat a oba mít, co chtějí. Jenže ani jeden nepočítá s tím, že mormoni zdaleka nejsou jenom banda tupých a bezbranných oveček.
Jídlo, ženy, přepadávání dostavníků, holt ráj dalekého Západu
Ve druhém filmu, Malý unavený Joe, je zpočátku motivací obou přání starých rodičů, kteří chtějí, aby se bratři usmířili a pracovali spolu. Později se objeví pro oba silná motivace - pro Bambina hromada peněz, pro Trinityho krásná dcera chudé farmářské rodiny. Náhoda tomu chce, že se obě motivace provážou a všichni se sejdou na jednom místě, aby opět odešli s prázdnou. Tedy Bambino určitě, co Trinity? Závěr je otevřený.
Malý unavený Joe má opravdu o dost méně promyšlený scénář, ale dostatek vtipných scének na to nechává zapomenout a tak byl film ještě mnohem více úspěšnější, než o rok starší Pravá a levá ruka ďábla.
Přeprava s maximálním pohodlím
A teď k těm jménům. České změny z nějakého mně zatím nejasného důvodu prošly přes změny německé. Němci jméno Trinity změnili na Der müde Joe, tzn. unavený Joe, zřejmě proto, že nejsvětější trojice se řekne neefektivně Dreieinigkeit. Italské Bambino (dítě) pak změnili na Der Kleine (malý). Do názvu filmu pak dali označení hrdinů Pravá a levá ruka ďábla, což jsme u nás převzali. Malý unavený Joe se v Německu jmenoval Vier Fäuste für ein Halleluja, čemuž nerozumím, a pod jména herců na plakátě napsali, že Bud Spencer je Der Kleine a Terence Hill je Der müde Joe. Bezradný překladatel pak asi použil raději tento popis, ale nějak se mu to zdrclo, a tak zřejmě vznikl Malý unavený Joe. Nevím, jak byly postavy titulovány v českých titulcích (minimálně Unavený Joe tu určitě běžel za komunistů), v Pravé a levé ruce ďábla v dabingu (pro kina 1993) se Hill jmenuje Líný Joe (líný nebo unavený, to je zřejmě jedno) a Bambino zůstal Bambinem. Ve druhém filmu se v dabingu (pro VHS 1996) jmenuje Bambino pořád stejně, ale Líný Joe je zpátky Trinity, i když oslovený jen dvakrát, a tvar jména je nejasný, protože matka ho osloví "Trinity", kdežto Bambino "Trinito".
Oba filmy odstartovaly úspěšnou kariéru Spencera a Hilla, jak společně, tak každého zvlášť. Stejný model už pohromadě dalších 20 let ve westernu nezobrazili, ale v pohodě ho přenesli do soudobého světa. Barboni byl několikrát u toho.
Ruce ďábla samozřejmě postavily na hlavu tradiční western i v tom, že místo přestřelek a brutálního násilí se objevuje násilí groteskové, slavné spencerovské bitky, kolikrát i zrychlené. Spencer i Hill ten správný recept zopakovali pak už jen několikrát, pak už šlo vlastně jen o ty bitky a začal to být stejný stereotyp. Snahy obměnit klasický model byly sem tam úspěšnější (Jdi na to, založené více na dialozích), většinou ale velký průser (Superpolicajti z Miami třeba).
Šimon a Matouš sice trochu podobní jsou (hlavně Šimon), ale na originály nemají
Tak velký úspěch, který rozčílil Leoneho, protože poprvé od Hrstí dolarů byl nějaký film úspěšnější, než ten jeho (Kapsy plné dynamitu, 1971), samozřejmě, stejně jako Pro hrst dolarů, vlil novou krev do žil už zase skomírajícímu italskému filmovému průmyslu, a nastartoval vlnu plagiátů. Objevili se dvojníci (hlavně Spencera), kteří na originály zdaleka neměli, ale to ani Nerovy klony. Ostatně, tak začínal i Terence Hill. Asi nejúspěšnějšími dvojníky byli Paul Smith a Antonio Cantafora (aka Michael Coby), kteří spolu natočili celkem 5 filmů, včetně u nás kultovního Šimona a Matouše. A samozřejmě se slovo Trinity objevilo v názvech dalších filmů.
Černý Hilton střílí ze šicího stroje, bílý Garko má na rameni holubici... vítejte ve westernech Giuliana Carnimea (sakra, to zní jak název některého jeho filmu)
Giuliano Carnimeo to s komedií zkoušel po svém, nejčastěji ve spojení s Georgem Hiltonem. Druhý díl Halleluji se mi před 5 lety celkem líbil, otázka je, co bych na to říkal dneska. Ale jednička nevypadá vůbec zle.
Spencer má do party buď dítě nebo Indiána, ale Hill tři super strejčky
A co originály? Spencer si zahrál svoji typickou postavu jakoBambina ve westernu ještě dvakrát, v To zvládnem, amigo! (1972), kde byl poprvé spojen s dítětem, a poté v o něco vydařenějším Buddy míří na Západ (1981), kde dostal do páru Indiána. Hill to zkusil spolu s Barbonim úplně jinou postavou v Podivném dědictví (1972), Nikomu se budu věnovat asi příště, Šťastný Luke a Doc West sem nepatří (krom toho v Hillově podání jsou ovlivněni právě spíše Nikým než Trinitym).
Zestárli, polepšili se, ale snaží se působit dojmem, že jsou pořád stejní
Posledním westernem, a vůbec posledním filmem dvojice Spencer - Hill jsou tak Blb a blbec / Průseráři / Lovec a borec (ano, i tak to u nás nazvali) (1994). Spencer a Hill tu jsou opět bratry, ačkoli tentokrát se jmenují Travis a Moses, zřejmě kvůli právním problémům. Oba zestárli, ale tentokrát je kupodivu sexuálně aktivní i Spencer, protože má manželku a deset nebo kolik dětí (a nevylučuje se, že přibydou další), Terence zůstává hippiem jenom v tom, že je svobodný a snaží se uhnat dvě ošklivé Němky (zřejmě vnucené obsazení od německých koproducentů). Oba se ale polepšili. Spencer se snaží uživit početnou rodinu, a proto chce chytit nebezpečného zloducha, na jehož hlavu je vypsána vysoká odměna. Hill se zase snaží přivést Spencera k jejich matce a usmířit je. Jak to dokázali proplést, aby se to všechno sešlo v jednom bodě, to je mi záhadou. Pár povedených scének (houpací křesla), ale jinak je ten film ztráta času.
Ty, modrokošiláku, myslíš, že nám někdo uvěří, že jsme příbuzní Spencera a Hilla?
Ale to ještě není všechno! Barboni si totiž zřejmě řekl, že Spencerovi a Hillovi ukáže, že to ještě umí taky, takže v roce 1995 natočil Nové ruce ďábla se syny Trinityho a Bambina v podání dvou neznámých herců. No, radši jsem to neviděl.

To by bylo pro dnešek všechno, příště někdy bych shrnul některé hrdiny, kterým se jaksi nepodařilo prorazit do více než jednoho, maximálně dvou filmů.

Zdroje:
http://www.spaghetti-western.net/index.php/A_Man_called_Trinity

4 komentáře:

  1. - Technická: Sáňky bych označil jako "smyk". Středoamerické civilizace kolo znát mohli (nálezy hraček - vozíků na kolečkách) ale nepoužívali, neboť v jejich podmínkách bylo úplně k ničemu. Severoameričtí indiáni kolo asi vážně neznali, ale po příchodu bělochů ho znát museli. Nicméně vyrobit smyk vyžaduje neskonale méně nástrojů, surovin a KnowHow.
    - Přeložil bych to asi jako: Čytři pěsti za jednu modlitbu (chválu boha)??
    - fazolové westerny :D
    - víděl jsem dokument o italowesternech a byl tam rozhovor s někým, nevím už kým (spolupracovník Barboniho), kdo tvrdil, že ten film byl napsaný pro jednu hlavní osobu, pojmenovanou Trinity a měl to být vážný film. Když se rozhodlo kdo to bude točit a jako hlavního představitele vzali nakonec Hilla (původní nemohl), někoho napadlo, že by nebylo marné, přibrat ještě Spencera, když už jsou spolu populární. Scénář byl proto přepracován, byla připsána druhá postava (o část akcí se podělili, něco připsali nově) a upustilo se od násilí a zabíjení (speciálně na Barboniho žádost, protože násilí pro efekt se ve filmech přejedlo a chtěl kontrast) a i od motivů na téma "Trinity". Přičemž film se už mezitím začal točit! Takže tam byla změna za pochodu a nejšpíš se ještě během natáčení dolaďoval. Pozůstek tohoto je půvoní kinotrailer. Tam, je hlavní téma - tři nábojnice - odkaz na Trinity, což mělo být součástí titulků. V úvodu filmu Hill vystřílí hospodu a Spencer provokatéry ve městě. Pak už myslím nikdo nezemře a v pokračování už vůbec nikdo.

    Jinou verzi popisuje odkazovaná stránka, že hrdinové měli být tři. To jsem zde zaznamenal poprvé, určitou logiku to má, to je pravda, i se mi to líbí.... která verze je pravdivá to ale nevim.
    Třeba bude něco tady http://www.youtube.com/watch?v=0Kma5B1wW7o

    Trinity je trojice, triáda, tj. obecně. Ovšem častěji ve významu Svatá trojice (Otec, syn, duch svatý). V Itálii a USA (italští přistěhovalci) toto jméno dětem zřídkavě dávali už dřív. Je to prý ženské jméno, ale někde jsem viděl víc podob (Trini, Trinidad, Trinidade, Trinita, Trinitee, Trinitey), tak není vyloučeno že Trinito je chlapecké. Ovšem od roku 1999 použití jména raketově vyrostla (Matrix).

    Nové ruce ďábla - se klidněk oukni, je to docela milý. Když nemáš předem velká očekávání a nebereš je jako plagiátory ale jako "tribute" :)

    OdpovědětVymazat
  2. Nám bylo řečeno, že Indiáni původně neznali ani kolo, ani koně. Ale kdo ví, jak to bylo.
    O tom, že původně tam byl jediný hrdina, jsem zatím četl jenom na csfd, tak jsem to nebral vážně. Ale když to říkali v tom dokumentu, tak na tom asi taky něco bude.
    Dovedu si představit obě verze. Pokud by byl jeden, tak na začátku postřelil šerifa, pak se stal šerifem, pak děj probíhal dál. Pokud by byli tři, tak by se patrně kumpán z pouště (asi sám) objevil o dost dřív.
    Fakt by mě zajímalo, jak to s tímhle filmem bylo. O Bůh odpouští, já ne! je všechno jasný. O tomhle jenom samý mlžení. Každej tvrdí něco jinýho, ani Spencer a Hill se neshodujou. V tom dokumentu by něco bejt mohlo, ale italsky nerozumím ani slovo, takže já z toho nic nevykoumám.
    Sakra a mohla by tu vyjít ta Spencerova biografie! Možná by se tam něco objevilo. Knížka o S+H z LK je na nic.

    OdpovědětVymazat
  3. Jo, tu knížku z Lk jsem teď zrovna prohlížel. Spencer tam tvrdí, že postava byla jen jedna - Trinita a pak se připsala druhá. Hill ale tvrdí, že byly od začátku dvě a na scénáři se nic neměnilo (což není v souladu s infem, že se upravoval scénář když už se fil připravoval k realizaci nebo snad už točil). Otázka je, jestli to neříká jen z galantnosti vůči Spencerovi. Našel jsem ještě další tři jiné dokumenty (španělsky a anglicky) o špagetách obecně (v jednom mluví i Leone a Eastwood), ale nebyl čas to zkoumat. Ane není to ten co dávali v TV. To bylo něco z nějakého serilu o filmech, kde se každý díl zabýval jiným žánrem.

    Verzi se třemi postavami zavrhuji jako nepodloženou, nevěrohodnou. Všude se shodně píše a říká, že postava ať už samojediná nebo ve dvojici, se jmenovala Trinita. Proč by se tak jmenoval jeden z hrdinů ze tří, když by to mělo označovat celou trojici? Nicméně nápad dobrý. Zatím to beru tak, že kdo potká tohoto hdinu, tak se může pomodlit a uslyší tři výstřely :)

    Taky jsem se dověděl, že Colizzi (nebo jak se píše) onemocněl nebo zemřel či co dřív než se dokončil Kopec bot, a dodělával to někdo jiný a proto ten film není moc povdený.

    OdpovědětVymazat
  4. Tak to jsem zapomněl, že to tam tvrdil. Dokument, kde se o Trinitym mluvilo, jsem viděl jen jeden (The Spaghetti west), ale myslím, že k tomu moc neřekli. Ten německej (Denn Sie kennen kein Erbarmen, asi jsem něco zblb) se tomu věnuje víc a zpovídá i Spencera, ale německy nerozumím natolik, abych z toho něco vyrozuměl. Škoda, tenhle dokument vypadá opravdu zajímavě.
    Kubaso před nějakým časem házel rozhovor s Hillem na uloz.to s titulky, ale kdo ví, jestli to tam ještě je.

    U Colizziho to bylo jinak. Zemřel až 9 let na to, 1978, a ještě v roce 1972 natočil s Budem a Terencem Dva machry mezi nebem a peklem. Taky brutálně sestříhaný film. Ale Boot Hill měl Colizzi jenom napsat a produkovat, režírovat měl Romolo Guerrieri, jenže z nějakých důvodů (nevím, jestli nemoc nebo nespolehlivost? Asi ještě žije, tak smrt to být nemohla) byl nahrazen Colizzim. Jediné z toho, co Colizzi použil, byly záběry akrobatů na hrazdě, se kterými napřed nevěděl co, tak jimi prostříhal úvodní honičku. Což je mimochodem povedená scéna.

    OdpovědětVymazat