Titulky s doslovnou citací Djanga (písnička + font) byly ještě dobrý. Ale vadily mi zoomy, které zjevně měly odkazovat na Corbucciho, ale v nevhodnou chvíli. Čekal jsem úvod po tarantinovsku dlouhou atmosférickou scénu s představením postav. Nedočkal jsem se, úvodní scény jsou na Tarantina dost krátké. Ale ne špatné, začátek s představením Waltze jako toho největšího machra na Západě byl boží. Film jel dost rychle, zpomalil zhruba po hodině, kdy se poprvé objevil na scéně DiCaprio. Byl skvělej, ale cesta z města na ranč byla možná zbytečně moc dlouhá. Stejně tak scény na ranči byly možná až příliš dlouhé, až do určité chvíle, kdy jsem si film zase začal naplno užívat, ale to bych spoiloval. Takže možná největší slabinou celého filmu je kupodivu scénář, který jako celek není vůbec špatný, ale občas obsahuje zbytečné dialogy, které ani neposouvají děj, ani nic nevypovídají o postavách (dialogy např. z Pulp Fiction, které vypadají jenom jako kecání o filmech, ve skutečnosti docela dost vypovídají o postavách, které je pronáší). I když možná je to chyba střihače. Poprvé film nestříhala Sally Menkeová, která bohužel zemřela, a nový střihač asi neměl odvahu doporučit Tarantinovi některé části vystřihnout či co. Na druhou stranu, jsem rád, že Tarantino opustil kapitoly (které už v Panchartech byly zbytečné) a celý film je vyprávěný chronologicky, až na pár krátkých flashbacků. Akce je pak řádně krvavá, možná až příliš, krev stříká po každém zásahu snad dva metry do výšky (a po přestřelce je čerstvě vymalováno načerveno). Největší přestřelka je na Tarantina překvapivě dlouhá, docela nezvyk po tom, co ve všech jeho filmech se stupňuje napětí a pak bum bum bum a je po všem. Efektní zpomalovačky mi občas trochu vadily, občas ale byly celkem vtipné.
Co se týče herců, zpočátku film suverénně ovládne Christoph Waltz. Hraje podobnou postavu jako v Panchartech, akorát tam jsem mu přál, aby (teda až co nejvíc na konci) dostal co zaslouží. Tady hraje toho největšího sympaťáka. Leonardo DiCaprio se objeví až cca po hodině, ale hraje taky výborně a Waltz má od té chvíle důstojného protihráče na stejné úrovni jako byl sám. Když jsem kolem Basterdů četl, že Landu měl hrát původně DiCaprio, ťukal jsem si na čelo. Teď věřím, že by to zvládl, i když je samozřejmě lepší, že to hrál německý herec. Jamie Foxx jako Django je na scéně prakticky od začátku až do konce, ale naplno se může projevit až v poslední třetině, do té doby hraje vlastně druhé housle. Není to ten ultracharismatický supernegr, jak by mohl být (Black Dynamite nepřekonán ;) ), ale sympatie si rozhodně získá. Kerry Washingtonová je snad první Tarantinova ženská postava, která spíše než člověkem je věcí. Vyměnit ji třeba za bednu plnou zlata, vlastně by se nic nestalo, jenom se zlatem by si Waltz moc nepošprechtil. Waltzovi a DiCapriovi tak ze zbylých hlavních postav stačí jenom Samuel L. Jackson, který je možná trochu i překonává. Fakt válí a jeho starého a zlého černocha budete nenávidět a přát mu ten nejhorší konec. Díky bohu, že po štěku v Kill Bill 2 a krátkém voiceoveru v Panchartech dostal konečně plnohodnotnou roli. Škoda, že tu není i Harvey Keitel, někdy bych ho zase rád u Tarantina viděl.Jak je zvykem u Tarantina, spousta slavných i méně slavných herců má v jeho filmech epizodní roličky. Na Nera jsme byli nalákáni a nezklame (a skrz něj QT dostal do filmu italštinu). Těšil jsem se na držku klasických westernů Bruce Derna, ale za celý film jsem ho nemohl najít, a až z titulků jsem se dozvěděl, že hrál malou roli plantážníka ve flashbacku. Ale zaujal mě herec Walton Googins, který mu je strašně podobný, a hrál podobnou postavu, jakou by zamlada ztělesnil zřejmě Dern sám. Tarantino si sám zahrál, společně se svým oblíbencem Michaelem Parksem hraje zaměstnance důlní společnosti. Výborný byl také Don Johnson jako další plantážník, jeho vousy sice vypadaly jako nalepená vata, ale sám Johnson byl skvělý (kdyby to byly špagety, tuhle roli by hrál 100% William Berger). Trailery lákaly na komika (asi) Jonaha Hilla, ale komickou, téměř až montypythonskou scénu týkající se praktických problémů zárodků Ku-Klux-Klanu s pytlemi přes hlavu ovládá právě Johnson a Hill jenom tak přilévá do ohně.
O použití písničky z originálního Djanga už jsem psal. Kupodivu i postava dr. Kinga Schulze má svoje téma, rovněž použité ze staršího filmu (a dokonce od stejného skladatele). Jinak se používá hudba jak ze starších spaghetti (včetně Pravé a levé ruky ďábla), tak amerických westernů (za všechny Dva mezci pro sestru Sáru) i dalších filmů, plus pár písniček (obě, co byly v traileru, tam jsou). Rap nemám rád, ale bylo to tam chvilku, tak se to dalo vydržet. O zklamání ohledně nové Morriconeho skladby jsem se už zmínil.
Asi to vypadá, že se mi to nelíbilo skoro vůbec. Ale to není pravda, jenom se prostě o negativech píše asi líp. Takže: není to western, není to spaghetti western. Blíž to má k blaxploitation, ale taky to není. Je to prostě film Quentina Tarantina, což je vlastně žánr sám pro sebe. 8/10
PS. Všechny dosavadní Tarantinovy filmy byly ukončené a pokračovat by asi nemělo smysl. Tady to ale vypadá, jako by klidně mohla navazovat celá nová "černodjangovská" série. Nakonec proč ne ;)
a.k.a. Nespoutaný Django
Režie: Quentin Tarantino
Hrají: Jamie Foxx, Christoph Waltz, Leonardo DiCaprio, Kerry Washington, Samuel L. Jackson, James Remar, Walton Goggins, Dennis Christopher, Don Johnson, Dana Gourrier, Laura Cayouette, Franco Nero, Tom Wopat, Don Stroud, Bruce Dern, Michael Parks, Quentin Tarantino, James Parks, Tom Savini
USA 2012
jak to tak čtu.. slušná vykrádačka starých filmů :)
OdpovědětVymazatHele Oikie,mám na tebe dvě otázky:
OdpovědětVymazat1.Jak dlouho byl Franco Nero celkem ve filmu?
2.Jak dobře tu malou roli zvládl?
(Já vím že to tam píšeš,že nezklamal,ale mě zajímá tvůj názor:))
Django
Dost krátce, byl asi v 5 minutové scéně (která pokračovala i po jeho odchodu), ale doba, kdy byl on sám na plátně, byla o dost kratší. Jenom sledoval zápas, pak odcházel a zeptal se Foxxe, jak se jmenuje. Samozřejmě byl skvělej :) Ale je to prostě cameo, vlastně tam byl jenom, aby tam byl, a s příběhem jeho postava neměla nic společného.
OdpovědětVymazatTak pod tenhle článeček bych se i podepsal, kdyby to šlo. Jmenoval jsi i pár věcí, který mi v hlavě neuvízly a měly by (rap, ženská postava, která mi byla celou dobu ukradená...), a minimálně v jedný věci ses vyloženě trefil do černýho - ohledně těch dialogů, že nic nevypovídaly o postavách. Připadalo mi, že nějak "nefungovaly", jenom jsem nevěděl proč.
OdpovědětVymazatObčas tam jsou záblesky, ze kterejch jde něco o postavách zjistit (frenologie), ale třeba o Waltzovi se člověk vlastně nedozvěděl nic na to, kolik toho namluvil.
OdpovědětVymazatZrovna u Waltze mi to ani trochu nevadilo, protože pro mě byl hlavní figurou celýho filmu on. A vzpomeň si, kolik ses toho dozvěděl třeba o Eastwoodovi v "Pro hrst dolarů". Ani ň. Od Waltze jsem aspoň slyšel, že byl zubař a už není (5 let). Ale o samotným Djangovi bych se taky rád dozvěděl něco, co nesouvisí přímo s dějem, o tom DiCapriově famózním hajzlovi ani nemluvě. Ty postavy jako by se tam prostě vyskytly a jenom čekaly, co s nima Q.T. provede.
OdpovědětVymazatMně nejde ani o minulost postavy, jako spíše o náhled na věc. U DiCapria to právě bylo jasný, ale Waltz v jednu chvíli vypadá, že se pozvrací (zabíjení černochů), a v další zabije chlapa před dítětem. U Eastwooda v Dolarech - ten toho namluvil tak čtvrtinu co Waltz tady. O minulosti se zmíní jenom letmo a neurčitě. Ale na konci mi bylo jasný, co je zač.
OdpovědětVymazatJá zkusím toho Djanga charakterizovat s pomocí jedný hodně ohraný a pitomý fráze, která se právě v souvislosti s Tarantinem často používá - vítězství formy nad obsahem. Je to blábol, protože pro Tarantina forma (která je samozřejmě zase úžasná) vždycky představovala součást obsahu, ale ať už se rozhodl točit romantickej film (Jackie Brownová), kung-fu film o mateřství (Kill Bill 2) nebo frašku z 2. světový (Hanebný pancharti), vždycky měli jejich aktéři nejenom osobnost, ale i nějakou minulost, díky čemuž mě zajímalo, co se s nima stane, a z toho filmu jsem si o tom či onom díky nim něco odnesl. Tarantino si v těch filmech dokázal dělat srandu, ale ty emotivní prvky příběhu neshazoval. Tady podle mě občas jo, což mi - hlavně ve spojení s těma ne úplně dostatečně napsanejma postavama - sdělilo akorát to, že celý otrokářství i rasismus mi můžou bejt srdečně ukradený.
OdpovědětVymazatP.S.: Koukám, že taky nějak moc kritizuju a přitom se mi to líbilo. Ve skutečnosti jsem strašně rád, že takovej biják vzniknul a zklamanej jsem byl jenom trochu.
Čus! Jsem starej Tarantinovec a film mě opět nadchl :-) Jo a můj blog zase žije. Ale to jen tak na okraj :-D
OdpovědětVymazatNazdar. Už zase? Tak to je fajn zpráva :)
OdpovědětVymazatTo je přímo parádní zpráva. Dík za info.
OdpovědětVymazatUž se teším na pokračování. A určitě se geniální a originální Tarantino vrhne opět na další žánr, hezky popořadě. Takže teď je na řadě Porno. Bude to tedy pornowestern. Polovina hudby (a postav) bude z Tenkrát na západě (ložnice), čtvrtina z Rudé slunce (krvavá scéna s katanami) a Pro pár dolarů navíc (varhany a hodinky). Zbytek bude rap, house a dechovka.
OdpovědětVymazatPorno radši ne. Bojím se, co by tam hrál Samuel L. Jackson :D
OdpovědětVymazatMě tenhle Tarantino zase nadchnul, nezklamal :D Začátek byl super, pak trochu ubíral na tempu, ale ke konci se to zase řádně rozjelo. Hlavní hrdinka je fakt, že většinu času jen kňučela a nic z toho, King Schultz byla njelepší postava. Zoomy byly občas trochu zbytečný, to je pravda (kromě toho s DiCapriem :D), ale zpomalovačky mi nevadily, ty tam sedly. :)
OdpovědětVymazatTak mně vadila jenom ta scéna s Francem Nerem.Moc krátká! Jinak beru! Docela pěknej film, ale kdybych mohl já točit novej western o Djangovi natočil bych ho takhle: Starej Django, buď Franco Nero nebo Terence Hill zaučujou nějakýho mladýho nováčka.Během děje starej Django zemře, ale jako frajer, vezme jich hodně k sobě a mladej ho pomstí a bude nosit jeho jméno!!!!!!
OdpovědětVymazat