neděle 6. dubna 2025

MURDEROCK - UCCIDE A PASSO DI DANZA (1984)

Pamatujete si na Vražedný aerobic Davida A. Priora? Tak je to docela dost vykradená Smrtící spona. Rozdíl je v tom, že zatímco Fulciho film je lépe natočený, Priorův film je větší zábava.

Osmdesátkový nevkus se projevuje v obou. Hned na začátek dostaneme několik scén s tanečnicemi, kde skupina teenagerek ve velmi těsných trikotech vykonává velmi sexuálně působící pohyby, a to do hudby, již složil, jak jsme se dočetli v titulcích největším písmem, Keith Emerson, pardon, KEITH EMERSON, což bychom jinak asi neodhadli, protože jeho obvyklou tvorbu moc nepřipomíná, na druhou stranu, k aerobicu se hodí disko víc než progrock. Pardon za toto hrabalovské souvětí. Průser s aerobicovými scénami je to, že choeografie je strašná, nesedí do hudby, a do toho trenérka odpočítává totálně mimo rytmus. Jakýkoli rytmus.

Následně se jedna cvičenka se svým přítelem "zapomene" v šatně, a když se jde osprchovat, najednou se k ní kdosi přikrade, omámí ji chloroformem a pak jí pomaličku dlouhou jehlou propíchne ňadro (výstavní kousky) až do srdce. Jestli je tohle úplně fyzicky možné, to nechám odborníkům, každopádně toto je oproti předchozímu Rozparovači z New Yorku dost nekrvavý způsob vraždění, ale sprchu skoro člověk po zhlédnutí potřebuje kvůli množství nahoty a vulgarity. Například kvůli vystoupení jedné tanečnice, při kterém si několikrát zblízka prohlédneme její rozkrok (naštěstí má aspoň kalhotky).

Klasicky tu tedy máme skupinku podezřelých v taneční škole, ze které je policejní vyšetřovatel na prášky. Ale on si spíš tak cynicky jenom komentuje a případ řeší s ledovým klidem. Jednoznačně je to nejlepší postava ve filmu. Zbytek herců je od ucházejících ke strašným. Kam dal Claudio Cassinelli v 80. letech svoje charisma z předchozí dekády? Proč Ray Lovelock vypadá na padesát ve 34 letech? Hlavní ženskou roli, učitelku tance Candice, hraje Olga Karlatos, kterou jsem měl až do tohoto filmu docela rád. Tady už je jednak docela nehezká, jednak hraje naprosto příšerně. Ze známějších tváří se tu objevuje ještě Cristian Borromeo z Tenebre, a v neuvedených minirolích se mihne Al Cliver a sám Fulci.

Bylo to lepší, než jsem to čekal. Zklamán bude ale asi každý - ten, kdo čeká brutalitu podobnou předchozím Fulciho dílům, ten, kdo čeká kvalitu podobnou sedmdesátkovým Fulciho giallům, i ten, kdo čeká aspoň napínavé giallo - první hodina pár dobrých scén přinese, ale nakonec nás žádná z postav nezajímá tak, abychom nezbystřili jen u vražd, a závěr postrádá napětí, vzrušení, cokoli. Kdo je vrah se dá odhadnout taky poměrně brzo. 5,5/10
a.k.a. Smrtící spona, Murder-Rock - Dancing Death, The Demon is Loose
Režie: Lucio Fulci
Hrají: Olga Karlatos, Ray Lovelock, Claudio Cassinelli, Cosimo Cinieri, Christian Borromeo, Geretta Geretta, Silvia Collatina, Al Cliver, Lucio Fulci, Angela Lemerman
Hudba: KEITH EMERSON
Itálie 1984

3 komentáře:

  1. Dobrá, spravedlivá recenze. Původně jsem se teda chtěl zásadně ohradit proti tvrzení, že Olga Karlatos už byla "docela nehezká", ale došlo mi, že jsem tu Sponu zatím viděl vždycky akorát z VHSky, tak to nechávám bejt. Cosimo Cinieri jako ten inspektor se mi taky dost líbil, přitom v těch ostatních třech fulciovkách mě nudil, jen jsem ho viděl.

    OdpovědětVymazat
  2. No občas vypadala jak kostra potažená kůží, ale možná to byl jen nelichotivý make-up nebo účes. Cinieriho si z Válečníků roku 2072 nepamatuju a v Rozparovači hrál toho úchylnýho manžela, kterýmu sexy manželka nahrává na kazety svoje zálety? Nejsem si jist, ale jak jsem ho viděl, hned jsem věděl, že ho znám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, toho Rozparovače si pamatuješ správně, v těch Válečnících je nějakej profesor nebo co. V Manhattan Baby má aspoň tu milou scénu s ptáčkama, která mi z toho filmu jako jediná utkvěla.

      Vymazat