středa 16. října 2024

HALLOWEEN SPECIAL 2024 část 5

Kdo by to byl čekal, že se Jim Jarmusch zařadí i do hororového speciálu?

THE DEAD DON'T DIE (2019)

Jako u Mrtvého muže, Ghost Doga či Mimo zákon jsem do toho od začátku šel s tím, že to nebude normální zombie film. A on není, akorát mě dost překvapilo, že tady je Jarmusch žánrově čím dál blíž a blíž. Celý film je vlastně jeho poctou Georgi A. Romerovi, jehož filmy cituje, parafrázuje a dokonce přímo zmíní.

V mlém městečku kdesi na středozápadě USA se nic neděje. Dva poldové (Bill Murray a Adam Driver) řeší prkotiny jako ukradené slepice, rasistický farmář Steve Buscemi se v restauraci v klídku baví s prodavačem v železářství Dannym Gloverem, nerdovský majitel pumpy bere životní moudra od kurýra RZA, podivín Tom Waits žije v lese a městem pohrdá, a nejvíc všechny znepokojuje tak akorát majitelka pohřebního ústavu Tilda Swinton, která je vážně divná. Jenže pak se, vlivem vychýlení zemské osy v důsledku těžby v polárních oblastech, začnou dít podivné věci, a jak zpívá Sturgill Simpson hned několikrát během filmu, mrtví neumírají. A vrací se. Pro krev i pro to, na čem byli závislí zaživa.

Film plyne velmi, velmi, velmi pomalým tempem, což mi ze začátku díky zajímavým postavám hraným zajímavými herci vůbec nevadilo. V podstatě je to kdo je kdo z předchozích Jarmuschových filmů - kromě již zmíněných tu najdeme i Iggyho Popa v roli zombie prahnoucí po kafi, dále tu najdeme Chloë Sevigny jako třetí policistku nebo Selenu Gomez a Austina Butlera coby hipstery putující v Pontiacu. Dialogy často prolamující čtvrtou stěnu jsou fajn, občas připomenou Tarantina (vše, co vědí postavy o tom, jak zlikvidovat zombie, vědí z hororů).

Slabší jsou triky, které jsou zoufale digitální, a scénáři dojde zvláště ve druhé polovině dech, kdy mezi dvěma útoky zombií se film až příliš táhne. Všechny postavičky, které jsou vykresleny v první polovině, se navíc nepodařilo zapojit do děje až tak dobře. Třeba Tom Waits ze začátku vypadá na mnohem důležitější postavu, než jakou hraje, stejně tak hipsteři z města nebo Steve Buscemi se představí a pak už jen přicmrndávají. A hlavní myšlenka člověku dojde velmi brzy a nová vlastně nepřichází. A přesně tuhle myšlenku už představil mnohem líp Romero v Úsvitu mrtvých. Takže tohle spíš pokud chcete vidět jak si se zombiemi poradí Steve Buscemi nebo Adam Driver, a nebo jak Iggy Pop žere lidi zaživa a zapíjí to kafem z konvice. 7/10
a.k.a. Mrtví neumírají
Režie: Jim Jarmusch
Hrají: Bill Murray, Adam Driver, Tom Waits, Chloë Sevigny, Tilda Swinton, Steve Buscemi, Danny Glover, Caleb Landry Jones, Rosie Perez, Iggy Pop, Sara Driver, RZA, Selena Gomez, Austin Butler, Sturgill Simpson
Hudba: Jim Jarmusch, Carter Logan, Sturgill Simpson
USA / Švédsko 2019

1 komentář:

  1. Moc mě to nepřekvapuje (asi to bylo myšleno ironicky, ale já to fakt čekal) :). Jarmusch tě zaujal a navíc umí dobře parafrázovat žánrový film. A jsem rád, že o něm píšeš, tvůj pohled na něj se mi líbí. Jen tak dál!
    Jinak jsem rád, že jsi zrecenzoval Gli orrori del castello di Norimberga. Tušil jsem, že jeho hlavní kvalita bude v umožnění Bavovi natočit Lisa e il diavolo.
    Ještě musím říct, že tvé video s Kubasem o Moorových bondovkách bylo za mě přesné. Jenom jsem upřímně čekal, že se budete divit víc z Grace Jones :).
    Vím, že jsem dlouho nepsal, ale polepším se!
    P.S. Proč jsi vlastně nepoužil u Margherittiho filmu hodnocení 7,25?

    OdpovědětVymazat