středa 3. července 2024

LA DAME DANS L'AUTO AVEC DES LUNETTES ET UN FUSIL (1970)

O tomhle filmu jsem vůbec nevěděl, než mi algoritmus na YouTube doporučil výstřižek z podcastu, kde film vychvaloval Quentin Tarantino. To, co o něm říkal, znělo zajímavě,  takže jsem film vyhledal a podíval se. A nelituji.

Tarantino film přirovnával ke giallu a mluvil o tom, že film dokonce před pár lety na jednom festivalu promítl ve dvojprogramu s Ptákem s křišťálovým peřím a že to šlo skvěle dohromady. Nicméně, tenhle film je přece jen výrazně jiný. Pokud byste podle srovnání čekali mnoho vražd a krve, rovnou vás zklamu, že tohle není film, který hledáte. 

Film byl natočen podle předlohy Sébastiena Japrisota, která tu dokonce několikrát vyšla knižně. Týž autor rovněž napsal předlohu k Cestujícímu v dešti, a zde bych viděl více podoby. Oba filmy se točí kolem mladé ženy, která se ocitá v nebezpečné situaci, kterou neovládá a je z ní totálně zmatená. Zde je navíc hrdinka v podání Samanthy Eggar zmatena o to více, že je velmi krátkozraká. Sekretářka Dani dostane od svého šéfa (Oliver Reed) neobvyklý úkol - odvézt jeho veliké americké auto z letiště do garáže jeho domu. Když špatně odbočí, ocitá se na cestě, kdy ani neví, jestli náhodou neztratila paměť - koho potká, ten jí říká, že ji už toho dne viděl, hotely, kde zastaví, jsou pro ni už zamluvené, a aby toho nebylo málo, v půli cesty objeví v kufru auta mrtvolu a pušku.

Námět zní skvěle, ale přece jen není proveden až tak dobře, jak by mohl. Celý film se odehrává na silnicích ve Francii, plných slunce, a je doprovozen popovou melodií zpívanou Petulou Clark, která navodí spíše pozitivní náladu. Občas se zdá, že chybí scéna, a slabinou je závěr, který nebudu prozrazovat, ale mj. obsahuje dlouhou vysvětlovací scénu, která už v tu chvíli vlastně není potřeba, protože nám během filmu všechno stačilo dojít.

Na druhou stranu, ta prosluněná atmosféra přelomu 60. a 70 let je vlastně i pozitivem. Buď to mělo být temnější, aby vynikla situace, v níž se hrdinka ocitá, nebo naopak přidat víc na vtipu a popletenosti hlavní hrdinky a pak by perfektně seděla atmosféra, kterou film má. K pozitivům se dá přidat i sympatický výkon Samanthy Eggar, vedlejší role Johna McEneryho, Olivera Reeda, Stéphane Audran či Bernarda Fressona a cameo Marcela Bozzufiho jako automechanika.

Film jsem sehnal ve dvojjazyčné verzi, ale anglická stopa je bohužel ve špatné zvukové kvalitě a neúplná. Občas je pravda, že jsem si nebyl jist, zda bilinguárnost není záměrná, protože Eggar mluví anglicky, ale vedlejší postavy se mezi sebou baví francouzsky. Ale chvílemi skutečně film přepne do francouzského dabingu a občas v momentech, kdy je zjevné, že se mluví o něčem důležitém.

Takže berte jako případný tip na francouzský ne až tak nervydrásající thriller s anglickými herci od ruského režiséra, pro nějž to byl po čtyřicetileté kariéře poslední film, což z toho vůbec není cítit. Narozdíl od jiných přestárlých tvůrců, kteří ještě v sedmdesátých letech točili, a jejich filmy vypadaly zastarale, tenhle působí, jako by ho natočil tvůrce na vrcholu sil. 7/10
a.k.a. The Lady With in the Car with Glasses and a Gun
Režie: Anatole Litvak
Hrají: Samantha Eggar, Oliver Reed, Stéphane Audran, John McEnery, Bernard Fresson, Marcel Bozzufi, Martine Kelly
Hudba: Michel Legrand
Francie / USA 1970

Žádné komentáře:

Okomentovat