sobota 15. června 2024

DIE ANOTHER DAY (2002)

Věděl jsem, že tahle bondovka bývá považovaná za strašlivou, blbou a jednu z nejhorších vůbec. Čekal jsem tak totální pakárnu, a dostal jsem film, který není tak strašně blbý, jak jsem čekal, tedy tak, jako byl Moonraker nebo Chobotnička. Dostal jsem film, který je naprosto ubíjející tím, jak naprosto nezvládá a nechápe, co je na sérii dobrého, a myslí si, že se zachrání nekonečnou sérií výbuchů a neustálým citováním názvů starších filmů.

Například hned začátek. Až na nekonečnou sérii špatných digitálních výbuchů mi tak zlý nepřipadal, a zapojení titulkové sekvence do děje coby montáže Bondova pobytu v severokorejském vězení se mi i líbilo. Přesto se tvůrci rozhodli mučit i diváka a ústřední píseň dali na starost Madonně. V podstatě tenhle film určitě drží hned několik rekordů špatnosti:
- nejhorší píseň

- nejhorší bondgirl. Halle Berry je tak strašně nesympatická, že když se máme bát, že se utopí v zajetí a Bond se zatím prohání po ledu, zatímco za ním vybuchuje jedna raketa za druhou (a led se nezačne lámat i kolem), daří se nám na existenci Berryové zapomenout, dokud na ni nestřihnou zpátky. Snaha vytvořit bondgirl, která by byla Bondovi rovnocenným párťákem se sice dá ocenit, ale vyšlo to jen u Barbary Bach a Carey Lowellové, protože ty u toho nepřestávaly být ženami. Michelle Yeoh a Halle Berry už jsou spíš chlap s prsama. Yeoh ještě sama o sobě jde, ale Berryové se to nedá věřit.

- nejhorší sekundární bondgirl. Rosamund Pike má působit chladně, ale zase to tak přehání, že na scéně člověka spíš otravuje. Jestli měla být pokračovatelkou Fiony Volpe a Helgy Brandt, nepovedlo se.

- nejhorší akční scény. Tak jako sedmdesátkové bondovky poznamenaly filmy jako Shaft, Drak přichází, Čelisti, Star Wars, osmdesátkové pak Smrtonosná past, tak tenhle film je poznamenán tím, že o tři roky dříve vyšel Matrix. Akce je natočená příšerně, většina jí je dodělaná v postprodukci, ať za pomoci příšerného CGI, nebo střihem, který záběry různě zrychluje či zpomaluje. A samozřejmě vrcholem všeho je naprosto otřesná scéna s "paraglidem", kde CGI vyloženě bolí.

Odkazů na starší filmy je tu milion. Bondgirl se poprvé objeví, když vyleze z moře v bikinách. Bond má po německé invazi v podobě BMW opět Aston Martina, který umí úplně všechno, co jeho starší auta. Má rakety, samopaly, lasery, vystřelovací sedačku, umí plavat pod vodou, a ještě k tomu umí být neviditelný! Bože. Máme tu padák s anglickou vlajkou, závěr je vykradený z Goldfingera a Dechu života zároveň, no a co hlavní padouch? Ten se snaží tak moc být každým bondovským padouchem zároveň, až to nejde. Má být excentrickým boháčem á la Goldfinger nebo Drax, bondovým protipólem jako Scaramanga nebo Trevelyan, svou dvojí identitou může připomenout Kanangu / Mr. Big, chybělo jen, aby někde drbal kočku. Nezaujme vůbec.

Michael Madsen by mohl slíbit zajímavou postavu, ale je to jen šéf vysírka, zbytečná byrokratická překážka, která nemá význam. Kdyby v tom nebyl, nic by se nestalo. M je tu taky celkem zbytečně, včetně závěru, kdy náhle odjede do Severní Koreje, Q v podání Cleese se sem prostě nehodí a s Moneypenny dostaneme na závěr neskutečně trapnou scénu.
Jediný důvod, proč aspoň pár bodů dávám, je tak Brosnan, který tím vším projde nějak se ctí, Arnoldův soundtrack, když odmyslíme tu hrůzu od Madonny, a docela dobrý úvodní nápad se zajetím, vězněním a výměnou zajatců. Odtamtud už to jde do háje. 3/10 

a.k.a. Dnes neumírej
Režie: Lee Tamahori
Hrají: Pierce Brosnan, Halle Berry, Toby Stephens, Rosamund Pike, Rick Yune, John Cleese, Judi Dench, Samantha Bond, Michael Madsen, Will Yun Lee, Kenneth Tsang, Simón Andreu, Deborah Moore, Emilio Echevarría, Madonna
Hudba: David Arnold
Velká Británie / USA 2002

Žádné komentáře:

Okomentovat