Zatím nemám úplně energii na klasickou biografii, pojďme se tedy podívat na Fulciho filmografii. Nemohu podrobně projít všechny jeho filmy, zejména ty první, ale to nejdůležitější si připomeneme.
První filmy samostatně Fulci natočil v roce 1959.
Ragazzi del Juke-Box (1959)
Jeden z prvních filmů s budoucími hvězdami Elke Sommer, Anthonym Steffenem a Adrianem Celentanem. Mělo by jít o drama a nikoli komedii. Fulci v tom dokonce hraje malou roli.
Le massaggiatrici (1962)
Komedie zajímavá asi hlavně tím, že v ní hraje Philippe Noiret.
002 agenti segretissimi (1964)
Fulci v začátcích kariéry točil hodně komedie a často s dvojicí Franco Franchi - Ciccio Ingrassia. Tahle bude, jak název napovídá, jejich svéráznou odpovědí na bondovky.
Tempo di massacro (1966)
První Fulciho film, který nejen, že není komedie, ale obsahuje násilí. Klasický spaghetti western s Francem Nerem, legendární scény jako sežrání člověka psy ještě před titulky nebo brutální zbičování. Fulci se v následných letech podílel na scénáři k několika dalším westernům, dlouho ale žádné netočil a na nějakou dobu se vrátil ke komediím.
Operazione San Pietro (1967)
Zlodějská komedie, jaké byly v té době obvyklé, s Edwardem G. Robinsonem. Tohle by snad mohlo být koukatelné.
Una sull'altra (1969)
Giallo odehrávající se v San Franciscu, s některými silně erotickými scénami. Dost vykrádá Vertigo a celkově se mi to moc nelíbilo. Možná ještě je dostupné na Netflixu. Fulci v tom má roličku grafologa.
Perverzní příběh Beatrice Cenci (Beatrice Cenci, 1969)
Historické drama prodávané občas jako erotický horor. Příběh italské šlechtičny 15. století. Vedlejší roli ztvárnil Tomas Milian. Na DVD vydala Řitka.
Una lucertola con la pelle di donna (1971)
Klasické giallo s Florindou Bolkan, Anitou Strindberg a Stanley Bakerem. Geniální Morriconeho hudba, triky byly ve své době tak přesvědčivé, že Fulci se ocitl před soudem, aby prokázal, že rozpáraní psi byli jen makety.
Muka neviňátek (Non si sevizia un paperino, 1972)
Giallo patří mezi Fulciho nejlepší žánry, takže hned dvakrát za sebou přinesl velmi dobré filmy. Barbara Bouchet a Tomas Milian vlastně nakonec vyšetřují vraždy malých chlapců na vesnici. Proběhlo na Cinemaxu s titulky.
The Eroticist (1972)
Italský název je předlouhý... Fulci se vrátil ke komedii s filmem, který je částečně satira a částečně erotická komedie. Hlavní roli hraje Lando Buzzanca, dále se objeví Laura Antonelli, Anita Strindberg, Agostina Belli, Lionel Stander nebo Francis Blanche.
Bílý tesák (Zanna bianca, 1973)
Fulciho adaptaci Jacka Londona s Francem Nerem jsem nikdy neviděl, běžela tu ale už kdysi v kinech, po revoluci v televizi, vyšla na DVD od Magicboxu. O rok později byl natočen druhý díl, Návrat bílého tesáka.
Čtyři z apokalypsy (I quattro dell'apocalisse, 1975)
Nejzvláštnější z Fulciho westernů spíše elegicky laděný, přesto s překvapivými násilnými momenty, které ale asi filmu spíš ubližují. Tomas Milian ve vedlejší roli, ale jede. Prý to kdysi běželo na Premiéře.
Dracula in the Provinces (1975)
O tomhle (italský název opět předlouhý) nevím vůbec nic, ale jde o další komedii s Landem Buzzancou. Dále v tom hraje třeba Christa Linder nebo John Steiner.
La pretora (1976)
Dvojitá nálož Edwige Fenech a jediná Fulciho komedie, kterou jsem viděl. A taky důvod, proč žádné další vidět nechci. Naštěstí je to jeho poslední. Fulci se v tom objeví sám jako zaměstnanec benzínky.
Zvuky temna (Sette note in nero, 1977)
Tohle je naopak dle mne to nejlepší. Giallo, které má úroveň a obejde se bez brutality i sexu, aniž by si člověk občas nekousal nehty nervy. Zajímavě vystavěný příběh, dobře obsazená Jennifer O'Neill, ve vedlejší roli Gianni Garko. Jen je třeba přežít ne úplně povedených prvních pět minut, kde Fulci zopakoval ten divný pád figuríny z útesu včetně jiskřiček odlétajících od tváře při nárazech, a vzápětí odrhovačku jako od Abby při titulcích. Vyšlo na DVD od Řitky.
Stříbrné sedlo (Sella d'argento, 1978)
V podstatě konec druhé fáze Fulciho kariéry, kdy hbitě střídal žánry - po tomhle už se z hororů skoro nehnul. Poslední western, kde sice jsou znát tvůrčí rozpory s Giulianem Gemmou, který chtěl film pro celou rodinu, kdežto Fulci si prosadil krev a násilí, ale pořád se dá. Kdysi běželo na ČT.
Zombi 2 (1979)
O tom jsem psal před pár dny. Pár dobrých scén, jinak nic moc, ale najisto to určilo, kudy se Fulciho dráha vydá dál. Vyšlo na DVD od Řitky. Fulci hraje šéfredaktora novin, který hlavního hrdinu pošle pátrat.
Páter Thomas (Paura nella citta dei morti viventi, 1980)
Temnější horor, který kašle na logiku a staví do popředí atmosféru hrůzy. První díl trilogie s Catrionou MacColl. Vyšlo na VHS u Q-Filmu. Fulci hraje soudního lékaře.
Luca il contrabbandiere (1980)
Není pravda, že by po Zombi 2 Fulci netočil už nic než horory, ale přece jen, když natočil kriminální film, tak v něm mafiáni usmaží v přímém záběru ženu autogenem a podobně. Fulci hraje bosse, který se zapojí do závěrečné přestřelky.
Brána do záhrobí (L'aldila, 1981)
Druhý díl trilogie s Catrionou MacColl, tentokrát se odehrávající na jihu USA. Fulci by měl hrát nějakého úředníka.
Dům u hřbitova (Quella villa accanto al cimitero, 1981)
Třetí díl trilogie, po boku Catriony MacColl tu hraje tentokrát Paolo Malco. Vyšlo na VHS od Filmexportu. Dle imdb hraje Fulci postavu jménem profesor Muller.
Černá kočka (Il gatto nero, 1981)
Ten Fulci se nějak roztočil, tři filmy během jednoho roku. Adaptace povídky od Poea, kde by kočka měla dokonce hrát ústřední roli, oproti třeba klasice s Borisem Karloffem a Belou Lugosim. Vyšlo na DVD od Řitky. Fulci hrál doktora, ale nakonec se z filmu vystřihl.
Rozparovač z New Yorku (Lo squartatore di New York, 1982)
O poznání brutálnější a úchylnější giallo s vrahem s hlasem kačera Donalda. Kvak kvak kvak. Vyšlo na VHS i DVD, pro změnu u Levných knih. Fulci hraje šéfa policie.
Dítě z Manhattanu: Ďábel přichází (Manhattan Baby, 1982)
Údajně slabší kousek, kde by mělo jít o nějaké egyptské mumie či co. Vyšlo na DVD od Řitky. Fulci hraje roličku jménem doktor Forrester.
Conquest (1983)
Fulci opět mění žánr, tentokrát na sword and sorcery, což mu nebrání rozpůlit ženu v půli. Film je ale tak zamlžený a rozmazaný, že si to stejně asi musíme domyslet.
Válečníci roku 2072 (I guerrieri dell'anno 2072, 1984)
Postapokalyptická sci-fi, která působí jako vykradená z Běžícího muže, akorát natočená o tři roky dřív. Máme tu muže upáleného plamenometem a ženu podříznutou kyvadlem. Na Fulciho málo, ale i tak se někomu může udělat šoufl. Bylo na Netflixu. Fulci v tom údajně někde je.
Smrtící spona (Murderock: uccide a passi di danza, 1984)
Další giallo, tentokrát se nesoucí zcela v duchu 80. let včetně aerobicu. Pokud je Rozparovač z New Yorku o úroveň níž než Fulciho gialla ze 70. let, tohle má být ještě horší. Vyšlo na VHS (D-Alvim Video) i DVD od Řitky. Fulci v tom hraje agenta Phila (předpokládám agenta tanečnic).
Il miele del diavolo (1986)
Silně erotický film, dobře, trochu změna od brutálních hororů. Ale ne na dlouho. Fulci by měl hrát roli, na imdb označenou jako prodejce náramků.
Aenigma (1987)
Fulciho návrat k hororu, ale prý je to slabota. Vyšlo na DVD od Řitky. Fulci by měl hrát policejního inspektora.
Zombi 3 (1988)
K natočení Zombi 3 byl Fulci v podstatě donucen, a v půlce stejně pro nemoc musel z filmu odejít a dokončili ho Bruno Mattei a Claudio Fragasso.
Duch Sodomy (Il fantasma di Sodoma, 1988)
Koncem 80. let vznikala pro televize série hororů I maestri del thriller, kterou Lucio Fulci zaštítil a zároveň měl natočit dva filmy. Pokud vím, v televizi nakonec nešla a vyšla jen na videokazetách. Ducha Sodomy ale Fulci nakonec nedokončil a dotočil to Mario Bianchi. Na plakátu děti a hákový kříž, to bude dílo... Hraje v tom Al Cliver a Zora Ulla Keslerová. Běželo na kabelovce Horor Film.
Quando Alice ruppe lo specchio (1988)
Tentokrát celý Fulciho příspěvek do série I maestri del thriller. Napůl komedie, kde opět ve větší roli hraje Zora Ulla Keslerová, tu hlavní ztvárnil Brett Halsey, je v tom i Al Cliver.
Sladký dům hrůzy (La dolce casa degli orrori, 1989)
Kromě série I maestri del thriller se Fulci podílel na další televizní sérii Le case maledette. Tohle už Fulci dokonce točil pro televizi, přesto by to mělo být plné gore. Vyšlo tu na VHS.
La casa nel tempo (1989)
Další televizní film ze série Le case maledette, opět s Alem Cliverem. Na pozdně osmdesátkový televizní film od Fulciho to má na čsfd překvapivě dobré hodnocení, dokonce v červené barvě.
Demonia (1990)
Film odehrávající se v klášteře. Opět tu je Brett Halsey i Al Cliver. Mělo jít o návrat do kin, ale nakonec to vyšlo jen na videu. Fulci je na imdb označen jako inspektor Carter, ale na obrázku, který jsem dal úplně dolů, vypadá spíše jako lékař.
Hansel e Gretel (1990)
Třetí Fulciho příspěvek do série I maestri del thriller, tentokrát ale dokončil film po neschopném Giovannim Simonellim. Hororová verze Jeníčka a Mařenky jako dvou vraždících přízraků. Zora Ulla Keslerová se objeví jen na chvilku nahá ve vaně, což bylo k vidění v dokumentu o ní.
Koncert hrůzy (Il gatto nel cervello, 1990)
Tohle by znělo zajímavě, kdyby... Fulci tu totiž hraje hlavní roli sám sebe jako tvůrce pronásledovaného krvavými efekty ze svých filmů. Problém je, že většina těch scén je vystříhaná z jeho starších projektů. Druhý problém je, že to jsou právě filmy ze série I maestri del thriller, a ne jen ty jeho. Vyšlo na DVD od Řitky.
Hlasy ze záhrobí (Voci dal profondo, 1991)
Fulciho předposlední film by nemusel být tak strašně špatný. Dokonce byl uveden do kin, ale až v roce 1994. Vyšlo na DVD od Řitky. Fulci v tom hraje patologa.
Dveře do ticha (Le porte del silenzio, 1991)
Zato ten poslední, údajný herecký koncert Johna Savage, jak píše distributor, by špatný být měl. Produkoval to Joe d'Amato, Fulciho variace na Spielbergův Duel. Vyšlo na DVD od Řitky.
Ke konci života Fulci ještě chystal film v produkci Daria Argenta, ale ještě před začátkem prací zemřel. Film v roce 1997 nakonec natočil tvůrce speciálních efektů Sergio Stivaletti jako M.D.C. - Maschera di cera.
Žádné komentáře:
Okomentovat