Vzhledem ke dvěma sluncím v závěrečné scéně se film nejspíš odehrával v nějaké předaleké galaxii.
Vlastně ani nevím, zda film označovat jako spaghetti western, když se celý odehrává ve Španělsku. Ale jeho prostřední část skutečně spaghetti western silně připomíná, takže proč ne. Když už se námětem pro spaghetti western mohl stát Homér či Sofoklés, proč ne libreto opery Carmen. Že s westernem nemá co dělat, to je vedlejší. Luigi Bazzoni by nenatočil ničím nevyčnívajícího zástupce žánru. A tak spíše než o cokoli, co má co dělat s westernem, jde o romantické melodrama, ve kterém je hlavní zápornou postavou překvapivě žena.
Voják José se (ve zkratce) vášnivě zamiluje do cikánky Carmen a je pro svou lásku schopen obětovat čím dál více. Nejdřív vojenskou hodnost, poté ze žárlivosti zabije svého nadřízeného a musí utéct. Aby měl Carmen nablízku, přidává se k bandě lupičů, která má políčeno na bohatého diplomata převážejícího zlato z Gibraltaru. José si usmyslí, že zlato získá, aby s Carmen mohl utéct do Ameriky. Co ale chce Carmen?
Toreadore smělý, pozor si dej. Bizetovu slavnou hudbu ve filmu neuslyšíme, protože novou, naprosto stejnou jako jinde, ale sem se hodící, dodal Carlo Rustichelli. A nenajdeme tu skoro ani toho toreadora, který se, narozdíl od opery, kde je jednou z hlavních postav, objevuje jen na konci, nemluví, a dost možná jde o skutečného matadora, kterého si filmaři natočili při zápasu. Celá pasáž, která skutečně připomíná western, včetně postavy Kinskiho, je naopak úplně vymyšlená a s operou nemá co dělat. Zato, jak jsem dodatečně zjistil, má co dělat s knižní předlohou opery.
Věděl jsem, do čeho jdu, takže první třičtvrtěhodinka odehrávající se v Seville, mě neodradila. Na druhou stranu, sám děj a romantická zápletka byly dost proti srsti kvůli nevhodnému obsazení. Franco Nero se snaží a hraje velmi dobře, ale možná to chtělo ještě temperamentnějšího, horkokrevnějšího herce. Nero ale není problém, tím je Tina Aumont, která je sice krásná, nedá se říct, že by hrála vyloženě špatně, ale naprosto jí chybí osudovost, kterou ta role potřebovala. Není zkrátka dostatečně silnou a přesvědčivou herečkou, která by dokázala složitou postavu vystihnout. Jsou momenty, a je jich hodně, kdy prostě máme problém Nerovi uvěřit, že sebou nechá od téhle holky takhle vorat, protože ona na to nemá. Nepřekvapí, že nejlepší scény ve filmu jsou ty, ve kterých Carmen není.
Točit film ve Španělsku, o Španělsku a bez Španělů je strašně zvláštní. To, že jde jen o italsko-německou koprodukci zarazí. V podstatě je tu jen ten José Manuel Martín, ale třeba právě hlavní role prostě chtěly španělské herce, s kterými by to bylo uvěřitelnější. Italové a Němci se ale snaží. Klaus Kinski tu má vedlejší roli, objeví se až za půlkou a jeho role není hlavním padouchem. Takže kvůli němu nemá smysl na film koukat. Ze známých tváří se objeví Alberto dell'Acqua, Guido Lollobrigida a právě Martín jako lupiči nebo Franco Ressel jako důstojník, celý film stojí ale na Nerovi a Aumontové, kvůli které ale i dost padá.
Co film ale aspoň trochu zachraňuje, je výborný vizuál. Opravdu pěkně se na to dívalo, některé záběry jsou dechberoucí. Jen nevím, proč si nepohlídali to slunce na konci. Škoda, že Bazzoni toho moc nenatočil - má ještě jeden western, ale ten je k sehnání jen v tak otřesné kvalitě, že bych si ho tím nerad kazil, soudě dle tohoto i gialla Giornata nera per l'ariete by to byla degradace. 6/10
PS. Když už jsem ve videu mluvil o Shobaryho stránkách, našel jsem si, co tam míval o tomto filmu. Stojí to za to :) "The beginning is boring drama type
movie without any Spaghetti Western action. When the outlaw part begins and
when Klaus Kinski arrives it gets better. Carmen and Don José gets annoying
real fast. You start pulling you hair and scream to Franco "What are you
doing! Go dig up a machinegun and mow some people down!". Tina Aumont's
femme fatale Carmen annoyed me even more. I hoped one of Tuco's friends
would have appeared and said the familiar line from 'GBU' "-You just keep
quiet old hen."
a.k.a. Muž, pýcha a pomsta, Man, Pride and Vengeance
Režie: Luigi Bazzoni
Hrají: Franco Nero, Tina Aumont, Klaus Kinski, Guido Lollobrigida, Alberto dell'Acqua, José Manuel Martín, Franco Ressel, Karl Schönböck, Marcella Valeri, Maria Mizar, Ivan Scratuglia
Hudba: Carlo Rustichelli
Itálie / Západní Německo 1967
Poznámka pro sebe k dodatečné opravě, až bude čas a možnost - k opeře existuje románová předloha, ze které film vychází spíš. V ní hraje toreador cca stejnou úlohu jako ve filmu a je tu i postava Kinskiho.
OdpovědětVymazat