čtvrtek 31. srpna 2023

HUDEBNÍ KANIBALISMUS

To tak znáte a máte rádi skladbu bratrů De Angelisů z filmu Policie stíhá, zákon osvobozuje s Francem Nerem. Pěkná balada.
A pak náhodně zjistíte, že existuje od stejných autorů velmi podobná skladba, která vyšla na LP v roce 1976, tedy o tři roky později. Vykradli sami sebe? Proč?
Jenže pak se ukáže, že vykradená skladba je ta slavnější! Tema di Majorana bylo složeno už v roce 1972 pro televizní film Ipotesi sulla scomparsa di un fisico atomico. Kanibalismus je to stejně, zde ale bratři De Angelisové prostě upravili skladbu ze zapadlého filmu pro jiný, který měl větší hitový potenciál.
 
Film z roku 1972 vypráví o italském fyzikovi Ettore Majoranovi, jehož práce ovlivnila vývoj atomové bomby, spolupracoval s Oppenheimerovými spolupracovníky Isaacem Rabim a Enricem Fermim, objevil neutron ve stejné době jako James Chadwick a v roce 1938 záhadně zmizel. Což by byl výborný námět pro film. Fungovat dnes italský filmový průmysl tak jako v osmdesátých letech, vedle Oppenheimera by určitě byl nasazen do kin Majorana.

7 komentářů:

  1. Tak tohle u De Angelisu (aspoň co mi přijde) není první případ :). Já si myslím, že jednoduše nestihali.

    OdpovědětVymazat
  2. A ten televizní film si asi najdu, vypadá zajímavě (navíc RAI v té době dělala podle všeho dost dobré mysteriózní projekty).

    OdpovědětVymazat
  3. Film se dá najít na Youtube. Jinak De Angelisové hodně používali třeba svoje starší písně v jiných filmech (asi ve třech vím o Dune Buggy například), ale takhle vzít skladbu a jen změnit pár tónů, na to jsem ještě nenarazil.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A tohle jsem psal já, nevím, proč mě to nepřihlásilo...

      Vymazat
    2. Jo takhle, to je asi pravda (nevím to jistě). Já jen, že u De Angelisu (spolu s Bacalovem) mě spojení hudební kanibalismus nepřekvapuje (což mi připomíná - vím, že to zní asi divně, ale hlavní téma k Mannajovi působí jako středně přepracovaný Keoma. Což je další důvod proč mě tohle tolik nepřekvapilo).
      P. S. Jedno doporučení - až budeš v Praze, zjistí si jestli ten den, co tam jsi, nebudou mít promítání nějakého Hitchcockova filmů v kině Ponrepo. Má totiž v tom kině cyklus filmů od září po říjen. A nejlepší na tom je, že vstupné je zdarma (cyklus je pod patronátem Velvyslanectví USA).

      Vymazat
    3. Abych to ještě doplnil - jak téma z Mannajy, tak z Keomy je super. Ale tohle neměla být kritika, jako spíš to, že De Angelisove občas (a při jejich pracovním tempu asi trochu i museli) používali své staré songy jako podklad. Jenom tohle je už extrém.

      Vymazat
  4. Díky za tip. V Praze teď budu často, snad se něco povede chytit.

    OdpovědětVymazat