pátek 14. dubna 2023

THE PINK PANTHER (1963)

Claudia jako exotická princezna.

Růžový panter v podstatě označuje dvě prakticky už nesouvisející věci. Jednou je série filmů Blakea Edwardse s Peterem Sellersem, případně bez něj, a remaky se Stevem Martinem. Druhou jsou animované seriály, komiksy a hry s postavičkou Růžového pantera, pocházející z úvodních titulků tohoto filmu. Jako dítě jsem samozřejmě znal jen tu postavičku a její znělku. Třeba z PC hry, kterou jsem si nedávno z nostalgie zahrál. V TV programu jsem pak zjistil, že jde o sérii filmů, které ČT snad někdy v roce 2004 nebo 2005 vysílala, podle anotace se slavným komikem. Takže jsem se těšil a byl jsem zvědav, jak bude vypadat Růžový panter v hrané podobě. Že je to diamant a ne zvíře nebylo zdaleka to hlavní, co mě tehdy zklamalo.

Po mnoha letech jsem si kvůli Claudii tento film pustil znovu, s tím, že třeba mě bude bavit víc. Dojem z něj mám snad ale ještě mnohem horší. Ježíš, to byla tak strašidelná nuda! Nedokážu děj shrnout, aby dával smysl. Několik bohatých lidí se sejde v italském horském středisku, a tam věčně chlastají. Mezi řečí zjistíme, že David Niven je lupič gentleman a Capucine, ač manželka inspektora Clouseaua, který po lupiči pátrá, je jeho komplic. Všichni se tam sešli kvůli princezně CC, která od prologu nejen vyrostla, ale i zbělela, protože má vzácný diamant. Clouseau je debil, jehož humor spočívá v tom, že neustále někam padá. A pak je tam Nivenův synovec, jehož roli v celém příběhu jsem nepochopil. O nějakou loupež se Niven navíc začne snažit až zhruba ve dvou třetinách filmu, ale mezitím se ještě musí schovávat u Capucine pod postelí.

Nevidíme Nivena krást. Nevidíme Clouseaua opravdu pátrat. Jediné, co vidíme, je dlouhé vykecávání mezi Nivenem a Cardinalovou, Nivenem a Capucine, Wagnerem a Capucine, Wagnerem a Cardinalovou, a Sellerse div nepadat do záchoda. Kolikrát jsem si vzpomněl na francouzského Fantomase. O kolik je ten lepší!

V podstatě nejde ani moc pochválit herce. Sellers mi tu vyloženě vadil, Niven si hraje svůj standard, Cardinale zápasí s angličtinou. Navíc jsem film viděl v nahrávce z televize s příšerným VHS dabingem, kde každou druhou postavu mluví Miroslav Saic a Nivena na chvíli z nějakého důvodu místo Brabce dabuje Jan Pohan. Přežívá tak prakticky jenom slavná Manciniho znělka. Pokračování jsou možná lepší, ale víte co? Ani to nechci zkoušet. 4/10
a.k.a. Růžový panter
Režie: Blake Edwards
Hrají: David Niven, Peter Sellers, Robert Wagner, Capucine, Claudia Cardinale a růžový panter
Hudba: Henry Mancini
Velká Británie / USA 1963

4 komentáře:

  1. Ale jo, chápu, u tohohle filmu se nudí spousta lidí. Ale snad už kvůli tý závěrečný honičce se vyplatí vydržet do konce. Ve dvojce už se objevuje Herbert Lom a takhle napoprvý je s ním ještě sranda, ale zároveň je to film, kterej se mi taky líbil jenom napoprvý. Návrat už vyloženě stojí i padá na Sellersovi, protože sledovat Plummera, nešťastně obsazenýho na Nivenovu roli z originálu, je zkouška trpělivosti. Další dva díly mi splývaj a nikdy mě nebavily. I ta posmrtná Stopa mě bavila víc, určitě i díky původnímu dabingu. Zato Kletbu jsem viděl jenom jednou a byl to děs - ovšem s výborným fórem na závěr. A Syn... Hele, to už jsem fakt nedal, to bylo dno. Stevea Martina v remaku sice nechci nikdy vidět, ale ani on snad nemůže bejt otravnější než Benigni (kterej se mi jinak v Jarmuschových filmech dost líbil). Takže jo, těm pokračováním se asi radši vyhni.

    OdpovědětVymazat
  2. Ten výborný fór je, že Clouseaua hraje Roger Moore?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo. A když to víš, tak tím pádem na to nemusíš nikdy koukat.

      Vymazat
  3. Zrovna koukám, že s tím obsazením si v sérii fakt hlavu nelámali - v Synovi sice zase hraje Cardinalová, to si ještě pamatuju, ale ona tam prej bůhvíproč hraje postavu, kterou ve dvojce hrála Elke Sommerová! Do prdele, ani stejnou barvu vlasů neměly ty dvě...

    OdpovědětVymazat