středa 2. února 2022

DJANGO & DJANGO (2021)

 
Na Netflixu se objevil tenhle dokument o westernech Sergia Corbucciho, a myslím, že určitě stojí za vidění. K filmu samotnému jen pár poznámek:
Většina Corbucciho filmografie je opomíjena, tohle je hlavně o westernech. Ukázky uvidíme z většiny, Massacro al Grande Canyon a Křiváci jsou aspoň zmínění, o Johnny Orovi a Napřed střílej, pak se ptej nepadne ani slovo.
Většinu filmu tvoří rozhovor s Quentinem Tarantinem, který tu na začátek popíše jednu scénu nezařazenou ani do filmu Tenkrát v Hollywoodu, ani do románového zpracování - setkání Ricka Daltona a Sergia Corbucciho. Člověk se trochu na začátek diví, proč se tolik času věnuje fiktivní události z fiktivního světa a většinou fiktivních postav, ale myslím, že ono vyprávění má vztah k celému dokumentu - spíš než biografický dokument o Corbuccim jde o pohled především Tarantina na jeho westerny a jeho osobnost, doplněnou výpověďmi Franca Nera a Ruggera Deodata. Django & Django má blíž k dokumentům jako je Bogdanovichův portrét Johna Forda nebo Scorseseho třídílná esej o klasických hollywoodských filmech. Tarantino komentuje Corbucciho filmy tak, jak je vnímá, a vlastně si tu tím nahrazuje svou nedopsanou knihu o Corbuccim. Nemluví o sobě, svých filmech a svém vztahu ke Corbuccimu, ale už třeba na začátek přinese interpretaci, kterou vztahuje na všechny Corbucciho westerny, vysvětlí ji a komentuje. A tohle není typ dokumentu, který by dával dohromady různé názory a přinášel polemiku, spíš ten typ, který přednese jednu interpretaci a čeká na další dokument, který by přinesl protinázor.
Vlastně je s podivem, že film režíroval italský dokumentarista, jako by vlastně přejímal Tarantinův názor a jen ho doplnil archivními materiály (včetně různých rozhovorů se samotným Corbuccim) a rozhovory s Ruggerem Deodatem a Francem Nerem, kteří přinášejí vzpomínky. Nero a Deodato mluví ve filmu italsky, Tarantino anglicky a ozve se i francouzština, v ukázce z dobového týdeníku, kde filmaři navštívili natáčení westernu Gun Shy Piluk. I zde se člověk dozví něco, co netušil - třeba, že se klidně v jedněch kulisách natáčely dva filmy najednou a stávalo se, že koně přebíhali z jednoho natáčení do druhého.
Čemu se film, ale poměrně pochopitelně, nevyhnul, to jsou spoilery. Takže pokud se na to podíváte, což doporučuji, jako první určitě zhlédněte minimálně Velké ticho, Djanga a Specialistu, doporučuje se rovněž Minnesota Clay a Žoldnéř.  Zajímavou interpretaci rovněž Tarantino přináší k filmu Sonny and Jed, což mě potěšilo, protože většinou bývá opomíjen. U filmu Co my máme společného s revolucí? pak neuvidíme bohužel ukázky přímo z filmu, ale zato bohaté materiály z natáčení.

10 komentářů:

  1. Zrovna u tohohle mě napadlo, že by jsi to mohl zrecenzovat :).
    Pěkná recenze, ale je fakt zvláštní, že dokumentaristu vlastně zajímá jenom Tarantinův pohled.
    A díky téhle recenzi mám nápad na recenzi filmu - Gun Shy Pilluk (vypadá poměrně zajímavě). Šel bys do toho?

    OdpovědětVymazat
  2. Mám to někde stažené z youtube, tak eventuelně je to v plánu. Asi jako 150 dalších spaghetti westernů, které jsem ještě neviděl.
    Jinak tomuhle jsem ani ten štítek recenze nedal, jen pár myšlenek na okraj. Kdyby pod tím byl Tarantino podepsaný sám, tak by se nikdo moc nedivil, ale takhle je to zvláštní. Mohli aspoň vyzpovídat ještě třeba Fraylinga, ten by určitě přišel s mnoha dalšími cennými postřehy a třeba i vlastní interpretací.
    Jinak čekám, že zrovna ty se svým jménem jsi to buď už viděl, nebo to zkoukneš co nejdřív ;)

    OdpovědětVymazat
  3. Nemám Netflix, jelikož pomě chce plaby pouze kreditní kartou a... mě to prostě vadí (proč jim to nemůžu pposlat na účet?). Pitomost, vím, ale nemohu si pomoct.
    Ale vidět bych to chtěl, samozřejmě. A asi taky skouknu konečně Johnny Oro - já vím, jaký máš na to ty i ostatní názor, ale fascinuje mě koncepce s "hrdinou" se kterým vůbec nic emociálně nepohne, kromě zlata. Třeba si mě to bude zamlouvat podobně jako když špagetoví hrdinvé pijou mléko - což je používáné hlavně jako způsob ironizace amerického westernu a zároveň k tomu vždy mají určitý osobní důvod (aspoň co jsem viděl). Jsem holt divnej, no :).
    Vždyť se mi líbilo All' ombra di una colt (promiň za mou obsesi s italskými názvy), který fakt nepovažuju za westernovou limonádu, spíš za ironizaci westernové limonády).

    OdpovědětVymazat
  4. Dá se to vidět i jinde, ale ticho ;) Platby kartou mi nakonec vadit přestaly, i když převod mám radši. Ale už si přes kartu zadanou do aplikace kupuju i jízdenky na MHD v Praze, takže co.
    No jak jsem napsal, že mi zbývá nějakých 150 SW, které jsem ještě neviděl, tak jsem se hned pustil do počítání. Dělám to podle seznamu v nové Švábenického knize, kde ale chybí španělské filmy, takže ty budu muset doplnit, zato tam ale má samé italské názvy a už teď jich mám plné zuby... "...e alla fine lo chiamarono Jerusalem l’implacabile" panebože co je to za blbost. Momentálně můj nejoblíbenější je "Il suo nome era Pot ma lo chiamavano Allegria" - Jmenoval se Pot, ale říkali mu Allegria. Pokračování bude určitě "Jmenoval se John, ale říkali mu Jack."
    V tom filmu, u kterého jsem podle názvu musel chvíli přemýšlet, co to vlastně je, natolik se mi vypařil z hlavy, jsem žádnou ironii nenašel.
    Johnny Oro... Na Gemmu pijícího mléko se dá zvyknout, ale Damonovi jsem na chuť prostě nikdy nepřišel. Z raného Corbucciho je nejlepší jednoznačně Minnesota Clay.

    OdpovědětVymazat
  5. Neboj se, vím :).
    Jsem rád, že už máš Švábenického knihu (těším se na recenzi). Snad tam ale má bratry Marchentovi, byla by škoda, kdyby tam neměli své místo (ale zase chápu, proč by byli odděleni).
    A právě proto je mám rád :). Což neznamená, že někdy taky nad délkou nenadávám (to že jsou uhozený je ale fajn :)).
    Ty jo, pořád 150 SW? Fascinuje mě jak je vlastně seznam špaget furt variabilní (někde najdu 500, jinde 400).
    Mmch má tohle Švábenický zařazený v italských westernech - https://www.imdb.com/title/tt0053700/?ref_=nm_flmg_wr_10 ?
    Tak kdyby Damon byl v tom filmu sympaťák (co chápu, tak být pojímán nemá), tak bych řekl, že je něco špatně..
    A jo, v In a colt's shadow (abych ti udělal radost) ironie je, a dobrá, ale přišlo mi, že je pro velmi úzkou skupinu diváků. Nebo jsem člověk plný deziluzí, jedno z toho.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V tuhle chvíli jsem těch, které v nějaké podobě mám, ale ještě jsem je neviděl, napočítal 228. A pak jsou ty, které ani nemám. Takže můj celkový odhad k počtu bude určitě nad 500. Ten už neexistující španělský blog 800 SW má ten název asi dost blízko realitě...

      Vymazat
  6. Už jsem dokonce o té knize trochu mluvil v podcastu, ale ještě ji nemám dočtenou. O Marchentech tam zmínka není, minimálně v tom seznamu ne, což ale považuju docela za chybu - účast italské koprodukce byla poměrně velká, hrají tam ti samí herci, ti samí skladatelé, často se podílí ti samí scenáristé... No, třeba to tam někde rozebere ještě.

    OdpovědětVymazat
  7. No a já myslel, že přeháním - čekal jsem něco mezi 400 a 500.
    To, že tam Marchentovi nejsou - nevím, no. Italská koprodukce v dost filmech sehrála velkou úlohu (např. podle recenzí Garringo) a působí hodně jako all'italiana, ale na stranu druhou to rozhodnutí chápu, jelikož si pod španělským westernem nejčastěji představím právě Marchentovy. Ale pokud není ani zmínka v textu, tak už je to pro mě problém (podobně jako Billy the Kid Buchse/Fulciho(??)).
    Byl bys tak hodnej a zkontroloval by si, zda má mezi italskými westerny tohle - https://www.imdb.com/title/tt0053700/?ref_=nm_flmg_wr_10 ?
    Je to nepravděpodobný, ale bylo by to fajn, jelikož jde o jeden z prvních vážnějších italských westernů.

    OdpovědětVymazat