sobota 8. ledna 2022

WESTERNY NA ČT

Kdokoli dělá dramaturga programu na ČT2, musí být obrovský fanoušek westernů. ČT je vysílala vždycky. Nějaké bloky, například v průběhu letních prázdnin, bývaly i v mnoha předchozích letech. Ale už pět let ČT2 vysílá westerny v hlavním vysílacím čase neděli co neděli, do roku 2021 zhruba do konce srpna, kdy je střídaly francouzské thrillery s Belmondem, Venturou či Delonem, ale loni běžely až do konce roku a běží dál. Což je dobře.

Samozřejmě není možné, aby se vysílaly pořád nové a nové filmy, takže většina programu je recyklace osvědčených filmů, ale pár novinek se určitě zařadilo. Už když běžela série asi tak čtvrtým rokem, začalo mě zajímat, které filmy asi tak běží nejčastěji, kterého herce ČT nejvíc protežuje, tzn. vysílá s ním nejvíc filmů... Nějakou dobu mi ještě trvalo, než jsem opravdu začal počítat. Nakonec jsem si s pomocí Exxcelu vytvořil tabulku, do které jsem vždy zapsal film, v kterém roce a kolikrát byl vysílán, a také jsem si vedl statistiku, kteří herci se objevují v hlavních rolích, a zapisoval si, jak moc jsou na ČT2 zastoupeni.

Co jsem neudělal a dělat nebudu, nespočítal jsem třeba, kolikrát za jeden rok běžel Wayne, Fonda, Eastwood atp. Mohl bych, ale nechce se mi, navíc, byly roky, kdy běželo víc Clinta, jindy Wayna, jindy Bronsona...
Naprostým rekordmanem, co se počtu vysílání týče, je Rudé slunce. Dramaturg ČT má buď rád Charlese Bronsona a prsa Ursuly Andressové, nebo (prozaičtější varianta) jsou na ten film levná práva. Každopádně od roku 2016 běžel tento film každý rok, v roce 2020 dokonce dvakrát!

Pravda je, že jsem počítal i reprízy v jiném vysílacím čase. Jedině tak se dá vysvětlit zvláštní případ Velké země. Nebudu teď dohledávat data a hodiny vysílání, ale film ČT odvysílala za těch 5 let pětkrát, ale z toho třikrát v roce  2019 a dvakrát v loňském. Předpokládám, že v roce 2019 šlo o odvysílání z kraje roku a na jeho konci, včetně jedné noční reprízy krátce po odvysílání v primetimu, a totéž se týkalo loňska.
Přestřelka u O.K. Corrallu (Douglas-Lancaster) běžela celkem pětkrát, pouze v roce 2020 ne.
Pak je tu několik filmů, které ČT vytáhla čtyřikrát. Patří mezi ně naprosté klasiky, jako El Dorado, Rio Bravo,  Malý velký muž, ale také filmy, které do té doby ČT nevysílala (Muž proti muži s Lee Van Cleefem), nebo je vytáhla po mnoha letech (Důvod žít a zemřít). Film, který mě k téhle statistice přivedl, běžel také celkem čtyřikrát. Připadalo mi totiž, že Valdezovi koně jsou v programu prakticky v jednom kuse. No a ono to bylo Rudé slunce. Čtyřikrát rovněž běželi Synové Katie Elderové.
Co naopak běželo jen jednou, a má cenu počítat jen to, co běželo naposledy tak v roce 2018, protože filmy premiérově uvedené loni mají velkou šanci, že letos poběží: Grošák s Marolonem Brandem naposledy právě v roce 2016, stejně tak Monte Walsh s Lee Marvinem. Obojí ale ČT už předtím uvedla. Muž na výpomoc s Peterem Fondou běžel dvakrát v roce 2019 a od té doby ne. Muž ze Západu s Cooperem jednou v roce 2018. Muž zvaný Kůň naposledy také 2016, rovněž Velké ticho, jen v roce 2017 běžela komedie Za řekou je Texas. Takže je otázka, jestli se těchto filmů dočkáme v tomto roce, stejně jako repete El Dorada, které od roku 2019 překvapivě nebylo. Aspoň tedy na ČT.
Překvapivé je, že třeba Sedm statečných bylo odvysíláno až loni na Silvestra, tzn. vlastně úplně mimo tento nedělní cyklus. 

Většina filmů je, nepřekvapivě, amerických. Uvedeno bylo ale i dost spaghetti westernů, a to nejen už u nás uvedená klasika. Z Leoneho filmů nebyly do cyklu zahrnuty jen Kapsy plné dynamitu, dál běželo několik Corbucciho filmů - Django, Navajo Joe, Žoldnéř, Velké ticho, Křiváci. (Uvítal bych Companeros a Sonny a Jeda. A Minnesotu Claye). Výrazně byli zastoupeni Bud Spencer a Terence Hill - ze společných filmů běžely Bůh odpouští, já ne, Pravá a levá ruka ďábla i Malý unavený Joe, ze samostatných premiérově uvedená Armáda pěti mužů, dále Důvod žít a zemřít, Mé jméno je Nikdo a Chytrák a dva společníci. Nejsem si jist, zda jsem nezapomněl započítat Trumfové eso, protože neběželo v neděli. Z ostatních špaget proběl Provaz a kolt Roberta Hosseina, Muž proti muži, Velká přestřelka, Vůně cibule, Kulka pro generála, Město psanců.
Většina filmů je ze 60. a 70. let. Nejstarším vysílaným filmem dosud byl Souboj na slunci (1946), nejnovějším Kosti a skalp (2015) - i když to dost možná neběželo v nedělním primetimu, takže tam by nejnovější byla asi Opravdová kuráž (2011).

No a jdeme na herce. Vítězem co do počtu filmů je (virbl) nepřekvapivě John Wayne se šestnácti filmy. A to za těch šest roků neběžely všechny filmy, co s ním kdy ČT vysílala. Byly to: Cahill US Marshall, Comancheros, El Dorado, Fort Apache, Kavaleristé, Maršál, McLintock, Měla žlutou stužku, Muž, který zastřelil Libertyho Valance, Na sever Aljašky, Rio Grande, Rio Bravo, Rio Lobo, Stopaři, Střelec, Synové Katie Elderové. Z toho šestkrát Wayna daboval Jiří Plachý, dvakrát Vladimír Brabec, dvakrát Radoslav Brzobohatý, dvakrát Jan Schánilec, po jednom filmu Ladislav Županič, Vladimír Čech a Jaromír Meduna. Hlas Jiřího Plachého vůbec je možno slyšet v neděli na ČT2 často, ale o dabingu až později. Pokud se nepletu, nic z toho nebyla úplná premiéra, snad jen na ČT - Kavaleristé, Comancheros, Na sever Aljašky a Muž, který zastřelil Libertyho Valance předtím běželi na jiných stanicích a dabing byl převzatý.
Deset filmů bylo odvysíláno s Lee Van Cleefem a to Pro pár dolarů navíc, Hodný, zlý a ošklivý, Velká přestřelka, Muž proti muži, Převozník, dále se objevil ve vedlejších rolích ve filmech V pravé poledne, Přestřelka u OK Corrallu, Bravados, Šerifská hvězda a Muž, který zastřelil Libertyho Valance. Pokaždé promluvil jiným hlasem, to nemá cenu počítat.

Na třetím místě je s devíti filmy Clint Eastwood. S Clintem ČT odvysílala dolarovou trilogii, Pověste ho vysoko, Dva mezky pro sestru Sáru, Joe Kidda, Psance Josey Walese, Bledého jezdce a Nesmiřitelné. Ve všech případech namluvil Clinta Ladislav Županič, opět, nic nově - v pěti případech šlo o dabingy vyrobené pro ČT.
Devět filmů ČT odvysílala také s Charlesem Bronsonem, ale zase většinu často. Byly to jednak zmíněné Rudé slunce a Valdezovi koně, dále Chatova země, Tenkrát na Západě, Sedm statečných, Od dvanácti do tří, Pancho Villova jízda, dále se objevil ve vedlejších rolích ve filmech Vera Cruz a Apač. Dvakrát ho namluvil Alois Švehlík, dvakrát Jiří Bartoška - z toho jednou dokonce po mnoha letech dodaboval vystřižené scény z filmu Od dvanácti do tří.

Docela často běží i filmy s Burtem Lancasterem - již zmíněné Apač, Vera Cruz, Přestřelka u OK Corrallu, dále Valdez přichází, Ulzanův nájezd, Profesionálové, Lovci skalpů, Strážce zákona, Buffalo Bill a Indiáni. S Kirkem Douglasem jich proti tomu běželo jen pět. Pět jich bylo rovněž s Garym Cooperem, šest s Richardem Widmarkem, sedm s Jamesem Stewartem, šest s Gregorym Peckem i Henrym Fondou, no a po pěti mají Bud Spencer a Terence Hill.
Většina filmů už tu někdy v televizi běžela. Buď přímo na ČT, nebo na jiné stanici. Pár novinek ale ČT přece jen odvysílat stihla. Nově tak mohli čeští diváci vidět filmy jako Strom na věšení, Provaz a kolt, Křiváci, Azul, Muž na výpomoc, Rána na oplátku, Stanice Komančů, Sedm mužů na zabití, Voják v modrém. Některé filmy pak byly odvysílány poprvé po mnoha letech, přičemž někdy byly uvedeny s původním dabingem (Od dvanácti do tří, Plíživý měsíc - ten běžel jinde s dabingem Novy, ale ČT po letech vytáhla kino, u Toma Horna po letech vytáhli vlastní), jindy byly předabovány (Kulka pro generála). Co se týče právě dabingu, tak u čeho neměli svůj a byl jiný k dispozici, u toho sáhli po existujícím. Občas je to dobře, něco by asi úplně nestálo za to dělat podruhé nebo potřetí znovu. Na druhou stranu, některé dabingy MGM jsou tak příšerné, že by za redabing stály. Mluvím o filmech jako Apač (Pavel Vondra jako Burt Lancaster! Fuj!), Kavaleristé (Županič se na Wayna vůbec nehodí), Pozvánka pro pistolníka (Vondra tentokrát przní Yula Brynnera). U něčeho přece jen k nové verzi sáhli - u Divoké bandy se, myslím hodně povedla, u Buffalo Billa a Indiánů těžko říct - s Newmanem je to jako s Funesem, prostě buď originál nebo Munzar, a ať se kdokoli další (v tomhle případě Marek Vašut) snaží sebevíc (a z ukázky to znělo, že se snažil), těžko si na to zvyknout. Takže občas by to za ten nový dabing stálo. Ne vždy se úplně povede - zrovna minulý týden jsem se díval na Sedm statečných, a i když s tímhle dabingem jsem to viděl poprvé celé a nejvíckrát, některé obsazení není úplně ono (zvláště Pavel Šrom jako Bronson, dál není to pravé ořechové Michal Pavlata jako Wallach a David Novotný jako McQueen). Na druhou stranu, vesničani Táborský, Zedníček, Skopal, Vyskočil jsou naprosto perfektní. Ale pořád lepší, než co předváděla MGM s dabingem typu kdo má čas, ať dabuje. Ne, že by úplně všechno od nich byla totální katastrofa, třeba jejich verze Pověste ho vysoko se mi líbí i víc než ta z ČT, ale většinou nevhodně obsazení Libor Terš, Pavel Vondra, Bohdan Tůma, Marek Libert nebo  Pavel Soukup a Ladislav Županič jsou za trest.

I tento rok už byl cyklus zahájen, a snad ještě dlouho poběží. Doufám v co nejvíc premiér, ať se pořád dokola netočí Rudé slunce a Rio Bravo, v nějaké další vytažení filmu nebo dabingu po letech (momentálně mě nic nenapadá, ale kandidáti určitě jsou). I když se v neděli večer prakticky nikdy nekoukám, jak se teď dívám na seznam, mám toho hodně co dohánět, a díky nahrávkám z ČT je to snadnější.

6 komentářů:

  1. Promiň, že píšu (zase) pozdě:/
    Nejdříve k tvým plánům - přeju ti, aby ti vše do puntíku vyšlo. Nereálnost nehraje roli :P.
    Větší celková návštěvnost mě kvůli koronaviru nepřekvapuje, za to u některých filmů ano (to se tvoje hodnocení Odborníka na banky tolik odlišuje?).
    Ale teď k tomuhle článku - zajímavý, plný detailů (Rudé slunce bych si asi tipnul, ale stejně..) a dobře zpracovaný. Potěšili mě častější uvádění italských westernů, ale třeba Cobrucciho i Damianiho bych čekal vlastně i na ČT Art, když nemají problém s uváděním Petriho filmů (který se zřejmě stal mým nejoblíbenějším režisérem), které jsou "art", ale používá k tomu žánry stejně jako výše zmínění (ano, napsal jsem to a myslím si to).
    Jinak na ČT Art budou dávat Petriho Tiché místo na venkově (konečně vypadá program ČT art méně chaoticky)
    Tak snad mi příště nebude zase trvat staletí napsat komentář :D.

    OdpovědětVymazat
  2. Tak na ČT art zase několikrát proběhlo High Crime od Castellariho. Díky za upozornění na Tiché místo na venkově, to jsem tam nezahlédl. Vypadá to, že vysílání bude v originále, což je jedině dobře.

    OdpovědětVymazat
  3. Je to měsíc, co ČT1 uvedla československý dobrodružný film Noční jezdci. Příběh z období těsně po konci první světové války o souboji celníků s pašeráky koní ve Vysokých Tatrách. V hlavních rolích Brzobohatý a Dočolomanský. Inspirace režiséra Hollého spaghetti westerny křičí hned z úvodních titulků a melodie. A i když mi táhne na pětačtyřicet, nepamatuju si, že bych tenhle film v dětství nebo mládí viděl. Přitom ve své době to tady musela být absolutní pecka. Noční jezdci a Pěsti ve tmě jsou pro mě špička československé dobrodružné kinematografie 80. let.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nene, já mám komentář po dlouhé době :D
      Tohle jsem nikdy neviděl, i když o tom filmu vím. Někdy na to budu muset mrknout. Pokud se nepletu, napsal scénář Jiří Křižan, autor mj. Je třeba zabít Sekala, rovněž filmu inspirovaného westerny. Co se týče té pecky v osmdesátých letech... Některé filmy, které nebyly moc pohodlné, ale soudruzi je nechtěli úplně zakazovat, byly nasazené jen v omezené distribuci. Jestli se tohle stalo i s Nočními jezdci, netuším.
      Od Hollého a Křižana jsem tu psal o výborném Signum Laudis, o rok starším. Tam je zas jasná inspirace Peckinpahem.

      Vymazat
  4. Scénář napsal Tibor Vichta, pro mě úplně neznámé jméno. Ale podle internetů psal scénář k pohádce Král Drozdia brada, a tu mám rád.
    Nenašel jsem nikde informaci, že by Noční jezdci skončili v trezoru, asi mi prostě nějak celá léta unikali. Signum laudis jsem taky ještě neviděl, o jeho existenci ale vím. Od Hollého znám pořádně jen Tichou bolest, taky dobré. Jen to moravské nářečí tam Hrušínskému úplně nesedí…:-)
    Těch unikajících, nebo zapomenutý filmů bude u mě hromada. Teď mám třeba rozkoukanou Vraždu na Eigeru, která mi taky mezi callahanovkami někam zapadla…

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem si možná spletl tenhle film právě se Signum laudis a vzhledem k westernové inspiraci považoval i tenhle film za Křižanův. Je možné, že ti film prostě unikal, omezenou distribucí jsem nemyslel trezor, spíše nasazení v menším počtu kin a nevysílání v televizi, ale nemám jakoukoli informaci, že by se to stalo s tímhle filmem.
      A o zapomenutých a unikajících filmech mi něco povídej, mám toho hromadu, pořád si člověk na něco vzpomíná. nedávno jsem odhlásil Netflix, protože jsem na něj přes všechnu tu hromadu filmů na DVD, Blu rayích a externích discích prostě neměl čas koukat. Občas se tyhle přehlížené kousky snažím protlačit do podcastu, ale vzhledem k tempu, v jakém je děláme, to asi bude ještě trvat :D No a zrovna Vraždu na Eigeru jsem taky pořád neviděl. Asi mě úplně nenalákal Clint jako horolezec.

      Vymazat