pondělí 26. dubna 2021

POLIZIOTTO SPRINT (1977)


Konečně je tu týden s nejdrsnějším italským poldou vůbec! Připravte si blond ježky a knírky, nabijte své Beretty, nastartujte Fiaty, nasaďte zarputilý výraz a jedem!

Netflix docela v poslední době překvapil nasazením mnoha starších, u nás buď kdysi dávno, nebo vůbec neuvedených italských filmů. Jde hlavně o komedie, ale občas se objeví giallo (Tessariho Motýl s křídly od krve) nebo pár polizio-komedií s Tomasem Milianem (dva díly série s Nicem Giraldim). A taky tohle.

Tenhle film mě docela překvapil, čekal jsem naprosto tradiční Merliovku, kde se jen bude sice trochu víc jezdit v autech, ale pořád tu zmydlí a postřílí spoustu dealerů, pasáků, kurev, vrahů, únosců a všelijaké svoloče, která ohrožuje čistotu Říma. Ale tenhle film je úplně jiný, a nejen v tom, že Merli nemá knírek.

Merli tu nehraje svého typického zabejčeného inspektora, který musí dostat sám všechny gangstery, ale zabejčeného mladého policistu, který miluje auťáky a chce dokázat nejen všem okolo, ale hlavně svému šéfovi, že je nejlepší řidič. Jeho šéf je pro něj vzorem coby policista-řidič, který kdysi obešel pravidla a díky tomu se stal legendou. Ale zároveň ho nenávidí, protože nechápe, proč mu nechce dovolit, aby dělal to, co kdysi on. Takže tu máme oidipovský komplex! A navíc, i docela zajímavé padouchy, kteří jsou oproti typickým poliziottescovým padouchům jako beránci. Prakticky se tu nezabíjí, skoro nestřílí, sami padouši mají nulový bodycount a "jen" vykrádají banky a vodí policii za nos. A sám šéf bandy, hraný Angelem Infantim, je v podstatě sympaťák, a do jisté míry má i víc plus než horká hlava Merli, který svou zbrklostí způsobí smrt kolegy.

Děj je navíc docela promyšlený a zajímavý, a přestože honiček s auty si užijeme opravdu hodně, stojí hlavně na třech hlavních postavách a vztazích mezi nimi, založených zejména na vzájemném respektu. A to je v tomhle žánru poměrně vzácné. Sám Infanti trochu pohrdá svými spoluzloději, kteří jsou zkažené namachrované krysy (docela velkou roli si tu zahrál jindy dabér Glauco Onorato), ale Merliho respektuje; a Merli respektuje jeho.

Zdánlivě trochu navíc je milostný vztah Merliho s Lilli Carati (s kým jiným by blázen do aut chodil, než s prodavačkou aut?), ale i ta vše poměrně nečekaným směrem zamotá. Co se týče akce, je trochu průměrná. Honičky jsou zajímavé samy o sobě, ale Massi byl poměrně lepší kameraman než režisér, a akční scény nejsou ničím výrazné. Castellari by z toho vyždímal mnohem víc. Ciprianiho hudba je celkem dobrá, až na úvodní skladbu, která je otřesná, a možná i kvůli ní jsem si to nikdy dosud nepustil. Možná bych si to ale ani dřív neužil tolik jako teď, dokud jsem sám neřídil. 7,5/10

a.k.a. Na plný plyn, Highway Racer
Režie: Stelvio Massi
Hrají: Maurizio Merli, Giancarlo Sbragia, Angelo Infanti, Lilli Carati, Glauco Onorato, Orazio Orlando, Vittorio Fanfoni, Tom Felleghy
Hudba: Stelvio Cipriani
Itálie 1977

4 komentáře:

  1. Tohle se mi hodně líbilo... Merli jako lehce šílený a přesto celkem sympatický policista proti padouchovi, kterému přejete, aby ho nakonec nedostali.
    Se vším souhlas, jen bych chtěl vypíchnout úvodní monolog Merliho a závěrečnou honičku/závod (která pro mě odstartovala na nečekaném místě) - ty mi v hlavě opravdu uvízly.
    Dobrá recenze a dobrý start do speciálu, který jsem ti vždycky chtěl doporučit (vždycky na to zapomněl).

    OdpovědětVymazat
  2. U toho úvodního monologu jsem se moc nechytal, asi bych ho potřeboval slyšet znova, a závěr mi připadal lehce naivní. Ale zas je to zapamatovatelnější, než kdyby to tak skončilo hned jak se začnou prohánět. Ale nejvíc mě překvapilo, jak to Infanti místo do matky s kočárem prostě strhnul a naboural - jo, nebyl to chladnokrevnej zabiják, ale po filmech, kde lupič na útěku střílí samopalem do dětí na hřišti to je celkem nečekané :D
    Doporučil bys ještě něco s Merlim speciálně? Nevím, který film s názvem začínajícím slovem poliziotto si vybrat jako druhý :D

    OdpovědětVymazat
  3. Tak ten monolog vystihl dobře Merliho postavu (navíc je docela nakažlivý), to se mi na něm líbilo. A zakončení vzhledem k průběhu filmu bylo předvídatelné, ale přesto se mi líbilo (startovací pozice finální honičky je rozhodně odvážná). A taky je fajn, že největší krysy umřou tak, aby nenapáchaly co největší škody. Vlastně tohle mám na italských žánrových filmech rád (teda co jsem viděl) - často dokážou (byť v detailech) být docela nepředvídatelné (tím nemyslí základní dějovou strukturu).
    Merliho nakoukaného moc nemám, takže nevím. Ale zaujal mě popis jednoho filmu, kde hraje soukromého detektiva, který se snaží vyřešit jednu vraždu. Bohužel jsem zapomněl název :(. Není to moc akční, takže tradičního Merliho fanoušci byli zklamaní (já ho teda mám radši v rolích kde se nemusí jen zarputile tvářit a všechny padouchy pozabíjet).

    OdpovědětVymazat
  4. Tak to, co popisuješ, se mi najít nepodařilo. Ale upřímně, na čsfd jsou ke všemu jen komentáře Karlose 80, a v těch se nedá vyznat...

    OdpovědětVymazat