sobota 6. února 2021

LIVE AND LET DIE (1973)


Connery je pryč. Navždy? Nikdy neříkej nikdy... Na dvanáct let a sedm filmů se ale Bonda chápe Roger Moore. Je uhlazenější, méně výrazný a vtipnější. Connery mi seděl víc, ale určitě je Moore lepší než Lazenby. Ovšem tenhle film stejně není Bond, takže o co jde...

Flemingovu předlohu jsem nečetl, ale z filmu mám pocit, že tvůrci vzali všechno možné, co zrovna bylo v módě, a udělali z toho novou bondovku. Takže části v New Yorku připomínají blaxploitation, části v Louisianě připomínají chvílemi gangsterské filmy, chvílemi hixploitation, a části na ostrově připomínají voodoo horory, včetně nadpřirozených schopností bondgirl a postav vylézajících z hrobu. Nějak se v tomhle koktejlu ztrácí Bond jako hlavní postava, takže i vlivem změny herce jsem měl pocit, že sleduji něco trochu jiného. Kvůli autorským právům se nemohlo vysvětlit, co se vlastně posledně stalo s Blofeldem, ani zapojit organizace SPECTRE, takže hlavní padouch je vlastně jen obyčejným gangsterem s neobyčejnými metodami. Nudný sám o sobě není díky výkonu Yapheta Kotta, a jeho poskokovi se železnou rukou.

Co se týče bondgirls, tentokrát jsou tři. Na začátku v roli italské špionky uvidíme hvězdičku hammerovských hororů Madeline Smith, následně se objeví první černá bondgirl Gloria Hendry, v téže době se pravidelně objevující v blaxploitation filmech, ale tou hlavní je samozřejmě překrásná, byť herecky slabá a nevýrazná Jane Seymour. V tom je tenthle film lepší než předchůdce - tam jsem bondgirl docela přál, aby špatně skončila.

Nálady i serióznost toho všeho se střídají, na britského gentlemana uprostřed špinavého Harlemu je pohled k popukání, ale pak tu máme asi dvacetiminutovou pasáž, která počíná tím, jak Bond unikne jisté smrti ve chřtánu krokodýlů, a posléze pokračuje šílenou honičkou na motorových člunech, do které se zapojí i neschopná policie v čele s dementním šerifem. Jako bych znova koukal na Poldu a banditu. Úplně mi v tom chyběla ta titulní písnička.

Jinak když zmiňuji Poldu a banditu, už u předchozího filmu se uvažovalo, že by Bonda hrál Burt Reynolds. Naštěstí měl dost rozumu a odmítl s tím, že Bonda by měl hrát Angličan. I když ze zvažovaných herců (Adam West, John Gavin, Clint Eastwood, Michael Gambon) by asi byl nejlepší. O Mooreovi se samozřejmě uvažovalo už u V tajné službě jejího veličenstva.

Soundtrack asi poprvé neskládal John Barry, ale asi v návaznosti na to, že titulní skladbu dodal Paul McCartney, ho složil George Martin. Je to docela nevýrazná hudba, hojně se vracející k Normanovu Bond theme a McCartneyho písni. Ani ta se mi moc nelíbí.

Zkrátka, Žít a nechat zemřít určitě nebude patřit mezi moje oblíbenější Bondovky, a ta předchozí se mi určitě líbila víc. Na Moorea si asi zvyknu (co mi zbývá), ale Connery zatím jasně nejlepší. 6/10

a.k.a. Žít a nechat zemřít
Režie: Guy Hamilton
Hrají: Roger Moore, Yaphet Kotto, Jane Seymour, Gloria Hendry, Bernard Lee, Lois Maxwell, Madeline Smith, Clifton James
Hudba: George Martin
Velká Británie / USA 1973

Žádné komentáře:

Okomentovat