Šimon a Matouš na divokém Západě. Naposledy jsem to viděl asi tehdy, když jsem o těch dvou filmech napsal na počínající blog, takže už před takovými dvanácti lety, a už tehdy mě to moc nebavilo. Po letech jsem si to díky Vapetu, který film uvedl na svém youtube kanálu, zopakoval, a upřímně, nebyla to až taková bída, jak jsem si pamatoval. Hlavním problémem je, že se tu prakticky není čemu zasmát. Baldi nám nabízí spíš odlehčený western bez mrtvol, ale situace, které měly být k smíchu, jsou spíše trapné, nebo kvůli neadekvátní režii vtip zaniká. Například scéna, kde Coby jde v přestrojení za mexickou prostitutku do vězení - že je to Coby nám režie prozradí ještě předtím, takže vtip mizí, a Cobyho následné zženštilé chování působí spíš divně.
Z filmu je evidentní snaha udělat klon filmů s Terencem Hillem a Budem Spencerem, to je na první pohled jasné. Není tu ale převzat jen model štíhlý provokatér - tlustý bručoun, kradou se celé scény! Z Malého unaveného Joe je vykradena scéna s tasením a fackováním, ale zde v souvislosti s házením cigára do pusy působí trochu divně. Ten gag s cigárem Cantafora používal i v dalších filmech z té doby, dokonce to jednou udělá i v Šimon a Matouš jedou na riviéru. No a kromě trinityovek tu máme i scénu vykradenou ze Dvou machrů mezi nebem a peklem - když černoši začnou tleskat a hrát jazzovou skladbu.
Film je vlastně dalším filmem o revoluci, ale bez revoluce - jde tu o pašování zbrani do Mexika, revolucionáře vidíme jednoho a není jím nikdo jiný, než Pedro Sanchez, na chviličku zahlédneme pár rurales. Spíš mě mate, proč nic nenasvědčuje tomu, že se film odehrává za občanské války, ale američtí vojáci mají jižní uniformy a v městečku visí konfederační vlajky. Že by spíš došly severní kostýmy a vlajky?
A co mě taky zajímá je italská posedlost kung-fu počátkem sedmdesátých let. I sem narvali kung fu zápasníky, ovšem jejich boj, stejně jako všechny bitky, je dost trapný a špatně natočený. Nedává to vůbec smysl.
Asi ten film rozebírám víc, než si zaslouží. Horst Frank ze svého posledního westernu vychází ještě poměrně se ctí, Guglielmo Spoletini už je tu dost tlustý. Známých tváří tu vůbec najdeme dost. Pravda je, že bez Cantafory a zvláště Smithe by se na to nejspíš nedalo koukat vůbec. Už jsem viděl horší dvojníky Buda Spencera - Paul L. Smith si v jejich galerii ale zaslouží čestné místo jako ten, kdo se svému vzoru skoro vyrovnal. Právě proto, že pro něj vlastně vzorem nebyl, hrál si to po svém a nepřijal fakt, že je náhražkovým Spencerem. Jestli Vapet vydá i dvojku, asi taky mrknu, ale u té už jsem v těch patnácti dost trpěl, tak uvidíme teď. 5/10
a.k.a. Karambol
Režie: Ferdinando Baldi
Hrají: Paul L. Smith, Antonio Cantafora, Horst Frank, Guglielmo Spoletini, Pino Ferrara, Pedro Sanchez, Luciano Catenacci, Franco Fantasia, Melissa Chimenti, Pietro Torrisi, Nello Pazzafini, Piero Ceccarelli, Claudio Ruffini, Roberto Dell'Acqua, Fred Robsahm, Angelo Susani
Hudba: Vince Tempera - Franco Bixio
Itálie 1974
Žádné komentáře:
Okomentovat