pondělí 3. srpna 2020

UNA LIBÉLULA PARA CADA MUERTO (1975)

Dodatečně tento článek zařazuji do srpnového speciálu!
Kdo jiný by měl dát dohromady španělské giallo než hororový veterán Paul Naschy? Ale je prava, že v tomhle žánru samozřejmě nedělal jako jediný. Španělé se nepodíleli na italských giallech jen koprodukčně, ale vytvářeli je sami s menším poílem italské koprodukce. Oproti italským, často vizuálně vymazleným filmům mi ale ty španělské často připadají jako takoví chudší příbuzní, nevím, čím to je. Všechno jakoby v horší kvalitě, dělané mnohem více na koleně.
S Naschym, který opravdu nebyl žádný nadaný herec, vše má navíc nezaměnitelnou příchuť trashe, a spousta scén, které měly být třeba napínavé, vyznívají většinou směšně. Na druhou stranu, Naschy byl dost charizmatický, aby film utáhl i s tím svým jediným podivným výrazem a nezbytným doutníkem. Tady je takový dost usedlý, nezamiluje se do něj každá ženská, která ho uvidí, na ruhou stranu jeho postava policisty je silně inspirovaná Drsným Harrym a v přístupu ke kriminálníkům, které by nejradši hned zmlátil, si nezadá s Mauriziem Merlim.
Přestože jde o španělský film, odehrává se v Miláně. Městem otřásá série vražd, kdy vrah v dámských botách, červených kalhotách a černém kabátě vždy rozseká (často sekyrkou, někdy i po více obětech najednou) nějaké feťáky, děvky či pasáky, a na místě nechá umělou vážku, což, jak jedna postava vysvětlí, vychází z dějin Orientu a tamních zvyků. Naschy hraje policistu, který případ vyšetřuje. Takže tohle je jeden z těch giallo filmů, kde je hrdinou přímo policista, což ovšem neznamená, že tu nemáme i amatérského vyšetřovatele, byť ten hraje menší roli v ději.
Vraždy jsou sice krvavé, ale nikdy nevidíme přímo údery sekyrou, šavlí atp., vždy jen máchající zbraň a cákající krev. Je jich hodně, asi nejvíc, co jsem zatím viděl, napočítal jsem, že celkem zemře 14 lidí! Ovšem i když se vraždí, film je občas nechtěně vtipný. Například při honičce s jednou postavou tato zaběhne do lunaparku a utíká policii.. na horské dráze! Kromě mnoha nahotin tu také dostaneme další Naschyho oblíbené téma - nacismus. Že parta mlátiček, co si na Naschyho počíhá, má na loktech pásky s hákenkreuzem, prosím, ale pak se Naschy dostane do bytu jiné postavy, která s tím nemá co dělat, a na stěně visí obrovská fotka Hitlera.
Co ale film celkem vytahuje, je postava Naschyho přítelkyně, kterou hraje Erika Blanc. Nejen, že je krásná, ale její scény s Naschym (třeba když vaří špagety, nebo když ho myje!) mají šťávu, její postava je sympatická a právě ona se stane amatérským detektivem, který se chytí vlastní stopy a odhalí vraha dříve, než její přítel. Ale jsme na jihu Evropy v 70. letech, takže chlapi mají ve všem navrch, a hrát to někdo jiný, dost možná by tato postava skončila jen jako okrasa.
Režíroval Leon Klimowsky, ale po zkušenosti s jeho špagetami, kdy se jen podepsal, ale točil někdo jiný (třeba Castellari, Girolami nebo Bergonzelli), bych se nedivil, kdyby film ve skutečnosti režíroval sám Naschy, když už se i po scénář radši podepsal jako Jacinto Molina. Zrovna tak hudba je anonymní, ve skutečnosti archivní, takže zaslechneme i skladby Ciprianiho z Krvavé zátoky nebo Rustichelliho z Šesti žen pro vraha. Většinu španělských kolegů Naschyho jsem znal tak max od vidění, ale zaskočil mě José Canalejas, kterého jsem zatím viděl všude jen jako Mexičana, a bez sombrera a koltu prostě vypadal divně.
A Dragonfly for Each Corpse je giallo dost zábavné, ale taky dost přiblblé. Motivace vraha je po zkombinování více faktorů nepřesvědčivá, jeho identifikace do jisté míry snadná. A už během filmu se mi podařilo zapomínat na některé celkem důležité postavy a scény z první poloviny, a kdybych si teď nehledal screenshoty atp., už bych si dost možná nepamatoval kromě Eriky Blanc skoro nic. 6,5/10
a.k.a. A Dragnofly for Each Corpse
Režie: Leon Klimowsky
Hrají: Paul Naschy, Erika Blanc, Ángel Aranda, Maria Kosty, Ricardo Merino, Susana Mayo, Eduardo Calvo, José Canalejas, Maria Vidal
Scénář: Paul Naschy
Španělsko / Itálie 1975

Žádné komentáře:

Okomentovat