Slunce. Dusno. Prach. Moře. To jsou přesně ty věci, co mi teď chybí ;)
Módou některých artových filmů posledních let je vrátit se ke starým, ve své době kritikou zatracovaným žánrům a překopat je v novém uměleckém kabátu. Francouzská dvojice Hélène Cattet-Bruno Forzani patří v těchto snahách k zřejmě nejplodnějším tvůrcům, když ve stvých předchozích filmech Amer a The Strange Color of Your Body's Tears si vzali na paškál giallo. Tyto dva filmy, působící vysloveně psychotropně, jsem neviděl, a asi ani nechci. Ve svém zatím posledním filmu se pak Cattetová s Forzanim obrátili do své vlasti k francouzským kriminálkám 70. let, zadaptovali dobový román, který by se na plátně vyjímal už ve své době, ale natočili ho...
Všeho moc škodí. Snaha působit v každé vteřině neotřele, šokovat prostřihy na obrovské detaily nevzhledných těl, mrtvých zvířat nebo čehokoli významově nesouvisejícího, co ale cool vypadá, to vše působí celkem matoucně. Spousta výtvarných řešení je sice skvěle a působivvě vypadajících, a je fakt, že tahle banální historka by v jiném pojetí asi i celkem nudila. Ale když si ani na konci filmu nepamatuju, kdo je kdo, jak se kdo jmenuje a jak kdo vypadá, nevím, kolik lidí je na které straně a kde kdo je, je to podle mě špatně.
Všem postavám vévodí perverzní majitelka zříceniny, kde se děj odehrává, zbytek je i přes obrovské detaily tváří nezapamatovatelný a přehlédnutelný. U ní se ukrývají tři gauneři, kteří přepadli obrněný vůz převážející zlaté cihly, které ukradli. Z nějakého důvodu naberou dvě stopařky s dítětem, a čekají u babizny na bůhvíco. Ve stopách stopařek, které dítě unesly, se ale vydávají dva policisté, a to rozjede šílenou přestřelku, která trvá až do konce filmu. Kdo přežije a odnese si zlato? To bylo... celkem jedno. Hlavně, že se tvůrci předvedli s kamerou a perverzními nápady. A vše doprovodili hudbou ze spaghetti westernů a giall.
Nechte mrtvoly chytat bronz není špatný film. Jen u něj totálně převažuje forma nad obsahem. Ten díky knižní předloze sice pořád existuje, ale tohle přesně je důvod, proč ty předchozí filmy této dvojice nechci vidět - nevěřím, že jejich obsah bude dávat nějaký smysl a půjde jen o samoúčelnou obrazovou exhibici. 6/10
a.k.a. Nechte mrtvoly chytat bronz, Let the corpses tan
Režie: Hélène Cattet, Bruno Forzani
Hrají: Elina Löwensohn, Marylin Jess a další
Francie / Belgie 2017
Žádné komentáře:
Okomentovat