sobota 1. února 2020

THE LAST OF SHEILA (1973)

Tak jsem místo Železného kříže sáhl po jiném filmu... A nelituji.
Pevnost Boyard s Jamesem Coburnem coby otcem Furou! Skoro. Nebo spíš Deset malých černoušků s filmovými hvězdami? Každopádně jde o hru s tajemstvím, která nikdo nechce, aby se proflákla.
Jednak je to krimithriller čerpající ze vzorů Agathy Christie, jednak film o filmech. James Coburn hraje zazobaného producenta, jehož ženu kdosi srazil autem a ujel. O rok později sezve obstarožního režiséra (James Mason), filmovou hvězdu (Raquel Welch) s manželem (Ian McShane), neúspěšného scenáristu s manželkou (Richard Benjamin a Joan Hackett) a agentku (Dyan Cannon) na svou jachtu pojmenovanou po zesnulé ženě, tedy Sheila, a oznámí jim, že budou hrát hru s tajemstvím. Ze začátku se většina celkem baví, až na pár lidí, kteří mají pochybnosti kvůli svým tajemstvím, jež měla zůstat ukryta. A samozřejmě v průběhu hry pořád přituhuje.
Netěšte se moc tedy zrovna na Coburna, protože je jen jedním ze sedmi hráčů. Svůj prostor mají všichni, a většina herců podává kvalitní výkony (snad jen kromě Raquel Welch, která prostě hrát neuměla - ale hystericky tu neřve, tak se dá přežít). Dost mě překvapila Dyan Cannon, jejíž postava mě bavila vedle Coburna asi nejvíc, Joan Hackett jsem skoro nepoznal. James Mason je chvílemi trochu patetický, ale jindy výborný.
A právě na hercích a na detektivní zápletce plné nejrůznějších twistů film stojí nejvíc. Ty Černoušky to připomíná asi nejvíc, a vlastně se jim to skoro vyrovná. Akorát určitá část filmu, kdy už máte pocit, že všechno víme poněkud brzy, se táhne trochu déle. Taky je škoda, že opravdu podezřelých je celkem málo, přesto se vám asi skutečnou zápletku a skutečného pachatele uhodnout nepodaří. Jinak na scénáři se podílel Anthony Perkins - škoda, že tu sám nehraje. 8/10
a.k.a. Konec Sheily
Režie: Herbert Ross
Hrají: Richard Benjamin, Dyan Cannon, James Coburn, Joan Hackett, James Mason, Ian McShane, Raquel Welch
Hudba: Billy Goldenberg
Scénář: Anthony Perkins, Stephen Sondheim
USA 1973

8 komentářů:

  1. Tak tohle zní opravdu zajímavě (Železný kříž musí počkat). Mockrát díky za typ! A samozřejmě dobrá recenze, jako vždy.

    P.S. - OT - asi už vím, proč mi filmy Woodse přijdou zajímavé - co jsem pochopil ze spaghetti-western.net, tak v dosti z nich měl silný autorský podíl a přidával do nich hodně nápadů (zajímalo by mě, jak dokázal přesvědčit režiséry). V tomhle asi (neviděl, ale zní zajímavě) vyniká El Puro - sice je oficiálně uveden jako režisér Mulargia, ale prý si to herci víceméně sami odřídili (Mulargia jim k tomu dal volnou ruku). Nutno dodat, že pomocí látek posilující představivost (ale to je zase jenom nepotvrzená historka):)

    OdpovědětVymazat
  2. Kdo ví, jestli Woods svůj autorský podíl nepřehání, ale ve spaghetti westernech pravděpodobně jen málo režisérů trvalo doslovně na dialozích (které se pak stejně dabovaly), nebo na dodržování scénáře doslova. Clint údajně seškrtal svoje dialogy v Pro hrst dolarů na nejnutnější minimum.
    Jaký byl ten film s Dell'Acquou?

    OdpovědětVymazat
  3. Myslíš Il braccio violento della mala? Z toho jsem na rozpacích - ne moc dobrá režie a dost špatná hudba, na druhou stranu dost překvapivý scénář s pár zajímavými charaktery a hodně fajn herci (Alberto hraje dobře a je to sympaťák, Giordan hraje (ne)typickou femme fatale a Max H. Boulois je asi ještě větší sympaťák než Alberto). Poslední pár scén jsou hodně divné (zdáli se mi dost násilně naroubovány) a k tomu zbytečné (někdy i dost divné) erotické scény. Suma sumárum, hodně rozporuplný film. Jinak Alberta začínám mít čím dál radši (ale i tak na filmy sním jsem opatrnej) - rozhodně při hrání nebyl tak špatnej (a abych si názor o něm nezničil, tak radši nebudu koukat na Texas Adios). Příští snímek asi bude Il figlio di Zorro - Alberto v hlavní roli, ale taky Berger a Fernando Sancho
    Jako s tím Woodsem mě to taky napadlo, na druhou stranu mi přijde jako zajímavá shoda okolností, že působil ve filmech, které se poněkud vymykali běžným SW konvencím (jasně, mohlo to být čistě scénářem, ale to se mi úplně nezdá).
    No obecně ty historky ohledně vzniku některých špaget jsou zajímavý - viz El Puro (nechtěl bys zrecenzovat?) nebo Bergerova hipísácká nátura při Oggi a me...domani a te (tahle historka mi aspoň pomohla pochopit, proč se takový talent jakým byl nerozvinul). Jo, jsou to drby, ale některé fakt vypečený.
    Ale jinak už si u mě zase probudil chuť k Jamesi Coburnovi, za což moc děkuji.
    A zatím se mi líbí jak ty speciály zpracováváš - dva filmy + zajímavý doplňkový materiály.

    OdpovědětVymazat
  4. Jméno Max H. Boulois jsem doteď neznal, ale evidentně dva jeho filmy potřebuju vidět - Velkou hru, která zní jako španělský předchůdce Smrtelné kořisti, a Othello the black commando, což zní jako dobrá travestie - Tony Curtis jako plukovník Iago, Joanna Pettet jako Desddemona, dále Nadiuska, Fernando Sancho, Aldo Sambrell...To vše v moderním hávu :D
    El Puro se mi nedaří sehnat ve verzi kvalitní natolik, abych na to kouknul. Ta, co nejčastěji koluje, evidentně začíná někde v půlce scény. Mám italskou, ale tomu zase nerozumím... A titulky jsou ještě ke kratší španělské.
    Nejsem si jist, co se dělo při Dnes já, zítra ty?
    A nehrál Woods taky jednou Zorra?... Ne, to si pletu, to byl Testi. Upřímně, syn Zorra z roku 73 od Baldanella s Dell'Acquou a Bergerem ve mně taky moc nadějí neprobouzí...

    OdpovědětVymazat
  5. Já jsem chtěl jenom napsat správně jeho jméno a ono vyleze tohle :O
    Natáčení bylo hodně bizarní - to, že Nakadai (což je samo o sobě bizarní - co tam proboha dělal?) musel mít překladatele a že si 'hlavní hvězda' Halsey nerozuměl s Waydnem Prestonem na place je normální. Bizarní to začíná Bergrem - většinu času pod vlivem marihuany a během přestávek četl noviny vzhůru nohama. Sice je to jenom Halseyho výpověď, ale i tak to zní vtipně.
    Takový znalec žánru a pořád neumí italsky:O. Ne, dělám si legraci - není to nic špatného. Já ji naštěstí rozumím a mohl bych to přeložit, ale vůbec netuším jak se vytvářejí titulky a jak se nasazují na zvukovou stopu.
    Badanello natočil Black Jacka, který se mi líbil (jenže tam měl Woodse), ale jinak jeho filmy pak nejsou moc dobré (ale I lunghi giorni dell'odio jsou na Tarantinově seznamu zajímavých kousků - což je podle tvé recenze nepochopitelné). Takže mám taky obavy z Il figlio di Zorro (Berger se v 70. letech stává dvorním hercem 'mistra' Crei, takže obavy jsou na snadně). Ale Dell'Acqua by to mohl když tak zachránit (ano, napsal jsem to :P) - když ne výkonem, tak aspoň akrobacií.

    OdpovědětVymazat
  6. S Nakadaiem je část rozhovoru na youtube, kde vysvětluje, že "všichni mluvili anglicky, španělsky, německy nebo italsky. Já neumím ani italsky, ani anglicky, ani německy, ani španělsky, tak jsem radši mlčel." :D O Halseyho averzi vůči Prestonovi slyším poprvé, o Bergrových eskapádách s trávou ne, ale o novinách vzhůru nohama ano. Původně měl hrát v Run man run, ale těsně před natáčením ho zavřeli kvůli přechovávání drog, tak to hrál O'Brien (který Bergera zrovna nemusel).
    Ten film s Madisonem, jehož jméno si skoro nepamatuju, je opravdu blbost, a ani Madison, ani Battaglia, ani Rosalba Neri, zhyzděná parukou, to nemohli zachránit. A Alberto Dell'Acqua je jedna z věcí, co ho kazí.
    Mi scusi, ma non c'e una lingua che io preferisco per studiare. Utilizzo molto l'inglese, insegno tedesco, e l'italiano e solo una lingua dei film mei favoriti. Mi dispiace, ma e cosi. Nessun tempo per studiare l'italiano.

    OdpovědětVymazat
  7. Tu scrvivi abbastanza bene alla lingua che tu non preferisci. Cosí strano ! Ci sono solo due possibilitá - tu usi Google Translate molto bene o fai scherzi di me. Purtroppo sono probabile tutte due (e prego ti non controlare mia grammatica, é terribile che tua).
    Za tohle Nakadai asi svého agenta rosekal:) (btw při natáčení tam byl slušněj Babylon jazyků - což vlastně dává smysl). To s Haysley contra Prestone jsem se dozvěděl bez dalších podrobností, takže nevím jak to bylo.
    To mě dost mrzí, že Berger nemohl (ono to jeho zatčení mu nakonec přineslo i osobní tragédii). Jo, O'Brien ho fakt neměl hrát, ale alespoň respektoval jeho schopnosti.
    Ten film s Madisonem vypadá fakt strašně, proto se divím, že to má Tarantino mezi Honorable mentions. A Alberto se holt moc snažil - to chápu, ale ne vždycky je snaha dobrá :D. Stejně je zajímavý, že podobný role dostane někdo, kdo se hrát musí vlastně učit (ale jeho cirkusové představení zlatokopa v Boot Hillu bylo dobrý :D). Vždyť i Gemma začínal hlavně od rolí frajírků, pak přesedlal hlavně na ty dramatické (čímž je nesrovnávám, jenom nechápu, jak mohlo obsadit kaskadéra naprosto nevyzkoušeného v dramatických rolí)

    OdpovědětVymazat
  8. Něco jsem přece jen odposlouchal, místo googlu použil slovník a latinskou gramatiku. Laudo, laudare a pak že to k ničemu není.
    Proč dostal ty role? Asi moc nestál a sám si udělal kaskadérský kousky. Gemma měl víc talentu než Dell'Acquové, taky se prosadil.

    OdpovědětVymazat