sobota 7. prosince 2019

TAXI DRIVER (1976)

People like that have something inside... something to do with death. (Cheyenne)
Cesta do hlubin samotářovy duše. Robert De Niro hledá práci. Ne jen zaměstnání, hledá něco, čím by se zabavil. A asi to nebude nic pěkného...
Já se omlouvám, ale asi to dneska nepůjde bez menších či větších spoilerů. Takže budu doufat, že jste už Taxikáře viděli, nebo vám ho už někdo vyspoiloval dřív. Celý film je tentokrát o De Nirovi, který je naprosto v prdeli, neschopný navázat normální kontakt se světem. Když už se mu povede přemluvit ženskou, aby s ním šla do kina, vezme ji do pornokina, protože ani není schopný vnímat hranice slušného chování, ani city lidí okolo sebe. Tak si po nocích vozí ty nejhorší kriminálníky New Yorku a utěšuje se svou falešnou morálkou, ač není prakticky o nic lepší, a nakonec se rozhodne jednat. Nuda přeroste v touhu po destrukci a pokud možno i sebedestrukci.
Při pátrání jsem narazil na recenze, které Travise popisují jako obyčejného člověka, který se rozhodl vyčistit zkažené okolí. Tito recenzenti film vůbec nepochopili. Travis je od začátku doutnající nebezpečí. Když jde balit aktivistku Cybill Shepherdovou, čekáte, kdy a jak to zvoře, a jestli jí něco neudělá. Když jezdí po nocích taxíkem, klidně by to mohl schválně nabořit do jiného auta. Jeho hláška "You're talking to me?" zní cool, pokud si neuvědomíte, že v tu chvíli si zkouší roli drsňáka v zrcadle, ale ve skutečném životě by nebyl schopen něco takového říct.
VELKÝ SPOILER Na závěr pak vidíme, jaký je malý krůček mezi hrdinou a zločincem. Travis si napřed vybral vraždění na politickém mítinku, takže by asi zabil kandidáta a ženu, která ho odmítla. Když tato akce nevyšla, druhým cílem byli pasáci, za což se stal oslavovaným hrdinou. V obou případech byl terčem mocný muž a žena, která pro něj pracovala. Kde je vlastně rozdíl? Travis neudělal nic dobrého, jak se domnívají nechápající autoři - vlastně nešel osvobodit zneužívané dítě, ale vybít si svůj vztek. KONEC SPOILERU
Chválit De Nirův herecký výkon by bylo nošením dříví do lesa, naprosto uvěřitelní jsou ale všichni. Ve druhé polovině v roli pasáka Sporta se objevuje Harvey Keitel, kterého asi někteří ani pod vlasatou maskou nepoznali, takže se můžete dočíst, že se Scorsesem pracoval teď na Irishmanovi počtvrté a ne popáté. Zajímavostí je tehdy skutečně dvanáctiletá Jodie Foster hrající prostitutku. To by dneska neprošlo. Stejně jako to, že půlka zločinců ve filmu jsou černoši a De Niro si cvičí "mušku" (prstem)  na černoších v televizi a v kině.
V menší roli (dokonce dvou, ale jednou jen jako kompars) se objeví i sám režisér, a to v jedné z nejvtipnějších scén (pokud tu nějaké vtipné scény jsou). Travis si na jeho radu pořídí Magnum.44 a může tak konkurovat Clintovi. V závěru pak uvidíme, co tahle zbraň ve skutečnosti dokáže - v Drsném Harrym bylo násilí vlastně dost krotké, co? Ale celkem se divím, že se Cannoni ani nesnažili v osmdesátkách při jejich chápání filmů udělat Taxi Driver 2, kde by se De Niro stal vlastně něčím jako u nich byl Paul Kersey. Nebo crossover Death Taxi - Paul Kersey a Travis Buckle společně čistí New York od spodiny. To by bylo žrádlo. "You believe in Jesus? Now you're gonna meet him!" "You're talkin' to me?" 9/10
a.k.a. Taxikář
Režie: Martin Scorsese
Hrají: Robert De Niro, Jodie Foster, Cybill Shepherd, Harvey Keitel, Albert Brooks, Peter Boyle, Joe Spinell, Martin Scorsese
Hudba: Bernard Herrmann
USA 1976

2 komentáře:

  1. Zajímavý. Film se mi nelíbí, ale dobré postřehy

    OdpovědětVymazat
  2. Sakra, asi jsi mě dokopal, abych ten film konečně viděl. Hodně dobrá recenze (neboj se většinu spoilerů jsem znal).

    OdpovědětVymazat