pondělí 17. ledna 2022

MONSTRÓZNÍ SPECIÁL část 1

GODZILLA (1954)
Když už si Japonci něco oblíbí, rozjedou to snad ještě ve větším, než Američani. Mají snad Čelisti čtrnáct pokračování, reboot s šesti pokračováními, a pak ještě dvě další navazující série, z nichž jedna pořád pokračuje? K tomu ještě dva americké remaky a jeden z nich s pokračováním?
První Godzilla se od většiny pokračování i remaků liší tím, že není jen pouhým filmem o monstru, které je třeba zastavit. Má více vrstev, což je docela překvapivé. Godzillu ze spaní probudily jaderné experimenty, díky čemuž je nezranitelný jak proudem, tak střelnými zbraněmi. Napřed potápí lodě, potom vyleze na pevninu a pochoduje přímo na Tokio, přičemž za sebou zanechává pekelnou zkázu. I přes z dnešního pohledu směšné triky (dětské hračky coby převrhnutá auta, a samotný Godzilla je chlap převlečený za ještěra) je pasáž, kdy Godzilla ničí, co jí přijde do cesty, skutečně děsivá, a škody, které zanechává, připomínají následky jaderných bomb. Zcela záměrně. Godzilla je alegorií na jaderné útoky v Hirošimě a Nagasaki, a dost možná je nejlepším filmem, který o nich vypráví - právě proto, že se vyjadřuje v alegorii. Aby byla zničena nejstrašnější zbraň, kterou lidstvo zná, pak není jiného zbytí, než vynalézt ještě něco horšího...
Hlavní lidské postavy také stojí za zmínku. Jména si bohužel nepamatuji, ale centrální pár neprochází vývojem očekávaným z amerických katastrofických filmů, vědec, který Godzillu nechce zabít, ale zkoumat (Takashi Shimura, první ze Sedmi samurajů), se sice chová pošetile, ale ne jako debil, a záhadný jednooký Serizawa vůbec není prvoplánovým padouchem, kterým by jistě byl v americkém filmu. Hloubka, kterou na japonských filmech oceňuji, je přítomna tedy i zde - bohužel v dalších dílech se naprosto vytratila a z Godzilly se stala hračka pro děti.
Když už mluvíme o Američanech, pokusili se udělat vlastní verzi tak, aby co nejvíce ušetřili. Tudíž nechali všechny scény, kde řádí Godzilla, a do děje přitočili nové záběry s Raymondem Burrem coby americkým reportérem, který komentuje dění. Z tohohle dvojka naštěstí nevznikla. No a ani Italové nenechali Godzillu na pokoji - zřejmě se jim zdálo, že na Apeninském poloostrově by ji diváci nevzali, takže bohužel nevznikl například film Godzilla sfida Roma se Stevem Reevesem, zato si Luigi Cozzi v roce 1977 vzal do parády jak původní japonskou Godzillu, tak americkou verzi a sestříhal vlastní, do které přidal záběry jaderných výbuchů v Hirošimě a Nagasaki, přičemž filmy i "obarvil" (tzn. přes obraz jde barevné spektrum) a místo původní geniální Ifukubeho hudby přidal disko trojice Bixio-Frizzi-Tempera (přičemž Frizzi záhy téma přepracoval do Fulciho Zombi 2). Tyhle dva sestřihy jsem neviděl, první Godzilla si zaslouží 8/10.
a.k.a. Gojira, Probuzená zkáza
Režie: Ishiro Honda
Hrají: Akira Takarada, Momoko Kochi, Akihiko Hirata, Takashi Shimura
Hudba: Akira Ifukube
Japonsko 1954

Žádné komentáře:

Okomentovat