čtvrtek 1. listopadu 2018

OIK'S MONSTER CLUB - HALLOWEEN SPECIAL část 7

Nejklasičtější horor? Drákula. Druhý nejklasičtější? No jasně.

THE CURSE OF FRANKENSTEIN (1957)
Stokerova Drákulu jsem stále ještě nečetl, ale adaptací jsem viděl více než dost. Shelleyové Frankensteina jsem rovněž nečetl, tato adaptace byla pro mne premiérou co se týče celkového Frankensteinova příběhu. Je ovšem pozoruhodné, že žena v Anglii roku 1818 vydá román o muži, který z částí mrtvol sešívá dohromady umělou bytost. Vida, Frankenstein je letos dvousetletý...
Po pročtení obsahu románu mám pocit, že jde o něco naprosto jiného. Přestože však v knize má svůj příběh i monstrum a i Victora lze chápat, zatímco zde je monstrum jen chodící vraždící stvůra a Victor je padouch, takže film samozřejmě nemá existenciální hloubku své předlohy, je film zábavný, napínavý, v mnoha momentech děsivý, a dost se mi líbil. Velikou zásluhu na tom samozřejmě nese obsazení. Peter Cushing je naprosto perfektní jako povýšený a vůči okolí zcela netečný a nevnímavý Frankenstein, Robert Urqhart je mu sympatickou protiváhou a Hazel Court film okrašluje.
No a pak je tu Christopher Lee jako monstrum. Na něj si samozřejmě počkáme, moc prostoru nemá a neřekne ani slovo. Tvůrci neměli práva na použití klasické masky, takže vytvořili zcela jinou. Lidi si na ni většinou stěžují, ale mně přišla dostatečně děsivá, a kdybych někde Leeho potkal v temné uličce, asi bych se podělal. V druhé polovině s "pleší" už tedy zase tak děsivě nevypadá.
Stejně jako u Drákuly Hammer Films udělali X dalších dílů, kde se sice Lee už neobjevil (zato si monstrum dvakrát zahrál pozdější Darth Vader David Prowse), zato Cushing hrál vždy s výjimkou jediného dílu. Pokud vím, z celé série u nás vyšel jen třetí díl Frankensteinovo zlo. Kvalit tohoto filmu asi žádný z dalších dílů nedosahuje, ale mohly by být zajímavé. 8,5/10
a.k.a. Frankensteinova kletba
Režie: Terence Fisher
Hrají: Peter Cushing, Robert Urqhart, Hazel Court, Christopher Lee, Valerie Gaunt
Hudba: James Bernard
Na motivy románu Mary Shelley
Velká Británie 1957

Žádné komentáře:

Okomentovat