pátek 27. dubna 2018

KRIMINAL (1966)

Vypadá to, že všechny italské komiksy šedesátých let vycházely z Fantomase. Nepřemožitelný padouch v kostýmu, který má na něco velikého zálusk, bezmocná policie, která se ho snaží chytit. Jméno je vždy zvláštní, nějak negativní (dále Diabolik, Satanik, Sadik), Kriminalova maska připomíná kostlivce, stejně jako u dalšího hrdiny Killinga. Dějem i stylem Kriminal ovšem připomíná spíše Bondovku, moc se mluví, méně akce, než by se na komiks slušelo.
Na začátku je zločinec Kriminal veden k oprátce, přičemž Scotland Yard lituje, že neprozradil, kam ukryl ukradenou britskou korunu.  Kriminal ovšem přímo ze šibenice uteče, a to zásluhou komisaře Miltona, který doufá, že jej uprchlík zavede k ukryté koruně. Kriminal i jemu ale prchá, na oplátku za propuštění ale korunu vrátí. Najde si nový cíl - dědička diamantové společnosti chystá transakci, kterou mají zabezpečit dvojčata Trude a Inge. Když se Kriminal pokusí  diamanty ukrást, natrefí na špatné dvojče. Záhy se ovšem doví, že diamanty byly zcizeny. Začne tedy pátrat, kdo je ukradl a jak se k nim dostat, přičemž obě dvojčata v tom budou hrát velkou roli.
Maskování je naprosto zbytečné. Policie ví, jak Kriminal vypadá, a když už se Kriminal zamaskuje, před tím, za kým jde, si masku zase sundá. A pokud ne, stejně ho nikdo nevidí. I když ve filmu existuje jedna postava, která zná Kriminalovu skutečnou totožnost, Kriminal se ji na začátku pokusí odpravit, ale nepodaří se mu to, a dále se film této skutečnosti nevěnuje. Kriminal si prostě vymyslí další totožnost a další a další...
Podivně opálený Glenn Saxson mi tu vzhledem připomínal Matouše z pozdějšího napodobitelského dua, ale přesto, že Kriminal je vrah a zloděj (bývalou milenku se pokusí vyhodit do vzduchu, jednoho padoucha rozleptá kyselinou, další oběť udusí v sauně), dalo se mu celkem proti těm ostatním intrikánům fandit. Helga Liné je tu sice v dvojroli, ale s jiným účesem by jistě byla půvabnější. Ani další herečky (a je jich tu málo překvapivě) nejsou nijak zvlášť pěkné. Tím nejatraktivnějším tu tak nejsou ani ženy, ani exotická lokace, ale auta. Ten červenej kabriolet bych bral :) Policistu hraje povědomá záporná tvář z mnoha westernů Andrea Bosic, jednoho z padouchů známý vedlejší ksicht Ivano Staccioli a jednoho z agentů si zahrál sám Umberto Lenzi.
Jinak je to prostě ukecaná napodobenina Bondovky s více intrikováním a rozmlouváním než s akcí, a když dojde na tu, není nic moc. U závěrečné honičky na střechách vlaku, která je takřka nezáživná, jsem se slzou v oku vzpomínal na skvělou honičku v prvním Fantomasovi. Hudba není nic moc, ba ani úvodní titulky s využitím komiksových políček nijak extra nezaujmou. Dalo se to vidět, v tom, že film měl děj, to bylo lepší než Diabolik, který ale měl zase lepší vizuál, herce a hlavně hudbu. No a na Fantomase, a to ani na Scotland Yard, se nechytá ani jeden z těchto dvou filmů. 6/10
Režie: Umberto Lenzi
Hrají: Glenn Saxson, Helga Liné, Andrea Bosic, Ivano Staccioli, Esmeralda Ruspoli, Franco Fantasia, Maria Luisa Rispoli, Claudio Ruffini, Umberto Lenzi
Hudba: Romano Mussolini
Itálie / Španělsko 1966

Žádné komentáře:

Okomentovat