úterý 13. února 2018

JEREMIAH JOHNSON (1972)

Spíše meditativní newestern, který mi ze všeho nejvíc připomněl Malého velkého muže - a taky jsem dostal chuť se na něj znovu podívat.  Oba filmy mají společnou základní premisu muže, který dlouho hledá, aniž by věděl co, až to zjistí ve chvíli, kdy o to nejcennější přijde. Do té doby se tak bezcílně potlouká zde vylidněným krajem a naráží na zvláštní existence a nebo Indiány.
První polovinu jsem skutečně vůbec nevěděl, jestli má film vlastně nějaký příběh a absolutně jsem netušil, kam směřuje. Redford přijede do hor, tu se seznámí s šíleným lovcem medvědů (jeho styl lovu je vážně super), tu najde zmrzlého lovce, tu se střetne s Vraními Indiány, tu najde šílenou ženu s vyvražděnou rodinou a nemluvícím chlapcem, tu najde muže po krk zahrabaného v zemi atd. atd. atd. A jak jsem psal, vlastně neví, co pořádně chce, všechno bere, jak mu to přijde. I když se kolem něj proti jeho vůli vytvoří rodina, radši se o ni stará, než by ji odháněl, protože chtěl být přece sám. Až příliš pozdě si uvědomí, na čem mu záleželo. O tom jsem ostatně už psal.
Netuším, proč má takto komorní film propriety klasických hollywoodských eposů, totiž předehru a přestávku. Předehru jsem přetočil, ale přestávka mě docela vyrušila. Přichází navíc spíš ve chvíli, kdy se v seriálech objevují reklamy, než mezi jedním a druhým aktem. Jinak v tom je nějakých deset anglicky mluvících postav, plus jedna němá a Indiáni mluvící svým jazykem, kterému Johnson nerozumí. A vojáci. Samozřejmě, že objevení bílé civilizace v místech, kam před nimi hrdina utekl, znamená vždycky problémy. Jinak má film ale do eposu daleko, točí se celý kolem Redforda, který je středem každé scény, a představuje uvěřitelnou verzi toho, jak to mohlo v Americe v polovině 19. století skutečně vypadat. Včetně představitelů hlavních rolí, kteří skutečně působí autenticky, včetně Roberta Redforda. Původně se zvažovalo, že by roli hrál Clint Eastwood, ale ne, neseděl by mi sem. Taky si nedokážu představit, jak by filmu prospěla režie původně zvažovaného Sama Peckinpaha, a jakým způsobem by si příběh upravil.
Na jednu stranu mi Jeremiah Johnson připadá trochu přeceněný. Dlouho se v něm vlastně nic neděje, pak se stane určitá věc, a pak se děj zase v kruhu vrací k postavám a místům, která jsme už viděli a vlastně by mohl skončit kdekoli. Takže spíš než skutečný zájem o osud hlavní postavy mě zajímalo co z toho nakonec vyleze. Vylezl z toho dobrý film, ale ne takový, ke kterému bych se často vracel. 7,5/10
PS. Souboj s agresivními vlky mi silně připomněl tenhle skeč z Monty Pythona. A tenhle taky.
Režie: Sydney Pollack
Hrají: Robert Redford, Will Geer, Delle Bolton, Josh Albee, Stefan Gierasch, Joaquín Martinez, Matt Clark
Hudba: Tim McIntire, John Rubinstein
Scénář: John Milius, Edward Anhalt
USA 1972

Žádné komentáře:

Okomentovat