úterý 22. srpna 2017

TORSO (1973)

Tohle Martinovo giallo-negiallo mě docela dlouho spíše odpuzovalo, ani nevím proč. Možná se mi ten film zdál přechválený, všude (kde o tom psali) samé ódy, na druhou stranu když jsem si četl, o čem film je, nezamlouvalo se mi to. Nakonec jsem se přece jen podíval, a... a v první půlce se mi to příliš nezamlouvalo.
Ten film je vlastně na dvě části. První zobrazuje hlavně zvrácené vysokoškoláky, kteří se ve volném čase nejvíc ze všeho zajímají o chlast, drogy a především sex, normální, skupinový, lesbický, prostitutky, máme tu všechno, vlastně i náznaky incestu. (ZRUŠTE VYSOKÉ ŠKOLY, VOLAJÍ ČTENÁŘI PARLAMENTNÍCH LISTŮ!!!) Z nepříliš přehledné skupinky vnadných a lehkých studentek se nám vyčlení pár těch, které sledujeme více. Zde je seznam v pořadí podle toho, jak se mi líbily:
Tina Aumont je studentka s bohatým strýčkem, vilou na venkově a nádhernýma očima. Ve volném čase se zajímá o odhánění dotěrného nápadníka a zábavu s kamarádkami. Nahá se nám bohužel neukáže, což ale nevadí, v soutěži shrnutí Hledání ztraceného času Marcela Prousta krásy získává i tak první místo.
Patrizia Adiutori - možná si ji vybavíte z westernu Shoot the Living and Pray for the Dead. Čeho tam Klaus Kinski nevyužil, využil Sergio Martino okamžitě, a tak film začíná záběrem na její poprsí. Bohužel si ji příliš neužijeme, protože hned na začátku umírá (to snad skoro není spoiler, fakt je to začátek filmu). Ve volném čase se zajímá o sex a zřejmě i focení porna.
Angela Covello - ze začátku se mi pletla s Cristinou Airoldi (o ní níže), asi jsem si nevšiml zpočátku, že jde o dvě různé postavy, až později. Za což asi může shodný účes jejich hnědých vlasů. Angela je ta s hezčíma očima. Ve volném čase se zajímá o svou přítelkyni.
Suzy Kendall - hlavní hrdinka, už jsme ji viděli v Ptáku s křišťálovým peřím. Zajímá se doopravdy o předmět svého studia a je ze všech nejstarší a nejklidnější. Takže pořád oblečená.
Cristina Airoldi - nic moc, ale scéna s ní v bažině se řadí k nejlepším ve filmu.
Carla Brait - ta se mi nelíbí vůbec a nerad ji v těchto filmech vídám. Italským režisérům se bohužel líbila, takže snad v každém filmu je navíc nahá. No proti gustu žádný dišputát. Ve volném čase svádí Angelu Covello. (na obrázku u Angely Covello)
Ještě je tam nahá jedna prostitutka a samozřejmě má obrovský prsa. Jo a taky je tam ta scéna ve squatu (s nahými narkomankami) a pod titulky, byť rozostřeně, sledujeme gruppensex.
Tak jsme si představili poněkud neortodoxně hlavní osazenstvo. Chtěl jsem tím naznačit jednu věc - v první půlce fakt nejde o moc víc než o sexuální vztahy a snad v každé druhé scéně jsou nahá ženská prsa. To je naštěstí narušováno napínavými scénami s brutálním vrahem, který oběti škrtí šátkem a poté jim vypíchá oči, rozřeže hruď apod. Zvláště scéna v bažině je skvělá, jak jsem již psal výše. Navíc jsme v Itálii a tak je film plný významných pohledů, nelogicky pomalých pohybů a přehnaně vylekaných postav. To přece jen vytvoří atmosféru napětí. Navíc snad každá mužská postava je něčím podezřelá, třeba už jen nenadálým výskytem. Martino navíc háže slepé stopy a předpokládám, že na vraha jsme všichni tipovali téhož, byť občas to na něj ukazovalo až moc jasně. Ne, kdepak, identitu vraha vážně neuhodnete. Tím spíš je ovšem uměle vytvořená jeho motivace. Ta zklame, stejně jako posledních cca pět minut. No, zklame... teď to zní divně  Úvod není nic moc, jak může závěr zklamat?
Druhá polovina je totiž naprosto perfektní. Sex už tu nemá místo, brutalita je především tušená a hlavně napětí by se dalo sakra krájet. Dům plný mrtvol, vrah, který se jich zbavuje, a v domě je ještě postava, o které neví - a která ale nemůže nikudy utéct a hlavně na sebe nemůže upozornit nikoho, kdo je venku. Víc neřeknu, každopádně tohle je přesně ten důvod, proč film vidět, a proč je hodnocený tak, jak je hodnocení. A s tím mým ta druhá půlka taky silně zahýbala.
Nejsem si jistý, zda film označit čistě jako giallo. Vyšetřování je vlastně odsunuto do pozadí, hrdinky před děsem vražd prchají, nejdou mu vstříc, aby poznaly pravdu. Na druhou stranu řada styčných prvků tu stále je - maskovaný vrah, vysvětlení důvodu jeho řádění atp. Z Martinových giall u mne stále vede jeho Tutti i colori del buio, kde to navíc táhla jedna Edwige oproti zdejším vícero hrdinkám (navíc kdyby tu hrála, žebříčkem výše by to silně otřáslo ;) ). Jinak mě mrzí, že jsem k dispozici měl jen anglický dabing, který je mizerný (všechny italské studentky mají anglická jména) a navíc vystříhaný (naštěstí v mojí verzi tyto scény zůstaly v italštině). Na druhou stranu tato vystříhaná verze upevňuje jedno podezření, které už je podle italské verze vyloučeno. 7,5/10
a.k.a. I corpi presentano tracce di violenza carnale
Režie: Sergio Martino
Hrají: Suzy Kendall, Tina Aumont, Luc Merenda, John Richardson, Patrizia Adiutori, Cristina Airoldi, Angela Covello, Carla Brait, Roberto Bisacco, Rosaria della Femmina, Carlo Alighiero
Hudba: Guido a Maurizio De Angelis
Scénář: Ernesto Gastaldi, Sergio Martino
Itálie 1973

10 komentářů:

  1. Takže je to jasné - jelikož to má od tebe dobré hodnocení, tak další mé giallo bude Torso. Dobrá recenze.
    Django
    P. S. Jestli chceš další tipy na giallo, tak doporučuju - Don´t torture duckling a La casa dalle finestre che ridono (i když u La casa je hodnocení hodně složité - pro někoho dobrý, pro někoho špatný film a s argumenty obou stran lze souhlasit). A když jsem u giall - objasnil jsem aspoň trochu záhadu kolem smrti nájemného vraha v Ptáku s křišťálovým peřím:)?
    P. S. Mám takovou prosbu - mohl by jsi recenzovat staré díly seriálu Taggart? Šlo by to nebo to nejde? A co na to říká Jan Tleskač?

    OdpovědětVymazat
  2. Na ty kachny se chystám už dlouho. Co se týče Taggarta, tak nemám teď moc času koukat ani na filmy, které chci vidět, natož na nějaké seriály. Jo a přiznám se, že jsem Taggarta nikdy neviděl. Ze seriálů koukám už snad jen na Simpsony, když je náhodou chytím v televizi :) Jan Tleskač je zaneprázdněn výrobou létajícího kola. Taggarta nezná, protože Em nemá televizi.
    Taky jsem už se ohlížel po tom anime, co jsi mi doporučoval, jenže jsem našel snad dokonce dva filmy toho názvu a nevím, který jsi myslel :) Tak kdyžtak pošli nějaký odkaz, dokud mám dobrou vůli se na to mrknout :D
    Jasně, s tím Ptákem to tak určitě bylo. Jenom jsem poukazoval na to, že to z filmu samotného není tak úplně jasné. Já mám rád, když mě film nutí se zamyslet, ale ne tímhle způsobem :)

    OdpovědětVymazat
  3. Identitu vraha vážně neuhodnete... Dovolím si odporovat smělému tvrzení, ale tohle byl film (a v mém případě spíš výjimka, většinou neuhodnu), kde mi byl vrah jasný při prvním záběru na něj. Není to důvodem, proč považuju tuhle věc za silně přeceňovanou nudu - nekonečné porno na efekt, řízy řízy, konec, nejslabší Martino, leč může se líbit/nemusí, to je na každém.

    Dovolím si jediný poznatek, jak k vaší diskusi u Ptáka s křišťálovým peřím, tak k téhle. Giallo v it. znamená detektivku, knížku, ale giallo jako filmový žánr bych na pouhou detektivku rozhodně neomezovala. Těch čistě pátracích, narativních věcí není zase tolik. Pokud se divák zaměří čistě na vyšetřovací zápletku a bude vyžadovat vysvětlení veškerých událostí, úkazů, scén, může velmi záhy zjistit, že to všechno prakticky žádný z filmů nevysvětluje.
    Nejsou to jenom detektivky, není to jen o tomhle, bývá to hodně o vizuálu (zrovna Argento-génius formy), atmosféře, někteří pracují s velmi zajímavým obsahem, reagují na realitu... Většina jich ale film tvoří tak, že čistě rozumově všechno vysvětlit nelze (a v tomhle případě nemyslím nedostatky ve scénáři. Na něco si může divák přijít sám, něco se rozumem zas vysvětlit nedá. Zcela záměrně.). Očekávat tedy vždy podrobné rozuzlení - po pár filmech může přijít rozladění. Takhle, pouze kriminální zápletkou by z toho svébytný filmový žánr nikdy nebyl. Má to v sobě víc. Spaghetti mají taky bezpočet variací a nečekaných prvků a pořád jsou to špagety - italské žánry jsou ohromně tvárné a nevymezené.
    Čili chci jen předem varovat - v tomhle žánru je toho mnohem víc, než co objevíte se striktně rozumovým přístupem.

    OdpovědětVymazat
  4. MÍRNÝ SPOILER
    Taky se občas zaměřím na náhodnou postavu, o které předpokládám, že vrah bude tohle, občas se i trefím. Jinak v tom ale není nic, proč bych zrovna zdejšího vraha měl už od začátku podezírat. Vzhledem k tomu, co ve svém první záběru dělá, netuším, jak jsi to mohla uhodnout jinak než si prostě tipnout.
    Zrovna u Ptáka s křišťálovým peřím jsem taky takhle tipnul jednu postavu - a Argento, jako by to věděl, na něj ke konci přenesl trochu pozornost, aby se nakonec ukázalo, že to bylo jinak :)
    KONEC SPOILERŮ

    Ke giallu jako takovému díky za doplnění. Těch filmů kde by šlo o vyloženě mystické prvky jsem zatím moc neviděl, ale je jasné, že celková atmosféra je založená na více aspektech než jen na vyšetřování zločinů. Ostatně málokde je skutečně to vyšetřování středem děje. Hrdinové jsou také mnohdy psychicky narušení, takže máš pravdu, že s prostým rozumem si člověk zas tak nevystačí.
    Jak o tom přemýšlím, tak na tom žlutém vrahovi z Ptáka mi vlastně nejvíc vadilo, že už se k němu ten film prakticky nevrátí, jen se jednou letmo zmíní v řeči. Po zhlédnutí filmu jsem dokonce na tuhle pasáž úplně zapomněl.

    OdpovědětVymazat
  5. Já vždy považoval giallo za horror s detektivní zápletkou (a proto mám rád díly Taggarta z 80. (kde spíše jde chytré a drsné detektivky) a zvláště z 90. let jde o detektivku s hodně temnou - někdy až horrovou - atmosférou), kde však detektivní části občas dostávají na frak. A odpadlík m samozřejmě pravdu - jak špagety, tak gialla mají hrozně různé variace (u giall jde někdy o zápletku (např. Mio caro assasino - i když tam mají jeden logický kiks), někdy atmosféru či kameru (Argentovy filmy) nebo obojí (Don´t torture duckling).
    A co se týká anime, co jsem ti doporučoval, Oikie - základní je film Ghost in the Shell z roku 1995 (předlohouje stejnomená manga z roku 1989) - pozor, existuje remake z roku 2008, který se jmenuje Ghost in the Shell:2.0. Poté existuje seriál Ghost in the Shell: Stand Alone Complex, který má dvě řady (první je z roku 1997) a vypraví různé případy, ketrými se Sekce 9 zabývá. Poté existuje další film Ghost in the Shell: Innocence z roku 2004 (jde o pokračování prvního filmu, takže bacha). A poté existují filmy a seriály s podtitulem Arise (jde o přiběhy, které se odehrávají před základním příběhem, tj. před filmem z roku 1995). Poku se ti něco nezdá, stačí se podívat na ČSFD (do vyhledávače zadej Ghost in the Shell). Jinak pokud by jsi si chtěl dát filozofický- akční cyberpunk až později,tak njdříve zkus Kovboj Bepob - dobrodružství skupiny vesmírných lovců lidí, kdy děj je někdy založen (nebo je paroduje) na spaghetti westernech, každý díl je něčem zajímavý a má úžasnou hlavní postavu. Pravda, dílů, které mají mezi sebou něco společného je jenom pět. jenže za a) jsou naprosto fantastické a za b)mají výborného záporaka. Tyhle dvě anime (seriál Kovboj Bepob a film Ghost in the Shell z roku 1995) by jsi měl vidět. Pokud se ti budou líbit, přijdou další doporučení:). odívat se na ně můžeš tak, že si je stáhneš z ulozto.cz - zadáš do vyhledávače a je to.

    OdpovědětVymazat
  6. Neee seriály ne, píšu, že na ně nemám čas :) Vyhledal jsem si, že ten film, cos chtěl o něm napsat, je Perfect Blue. Myslels 1998 nebo 2002?

    OdpovědětVymazat
  7. Jde o Perfect Blue z roku 1998. Promiň za chybu, ale jednou jsem psal do komentářů ke Ghost in the Shell a na naprost úžasný Perfect Blue (taky je na ulozto.cz) jsem zapomněl. Omlouvám se...
    Jinak jsem viděl Torso a naprost s tebou souhlasím, jen bych (i přes ty chyby) přece jen zvýšil hodnocení na 8. A přeci jen SPOILER Lucu Merendovi bych dal přece jen dal trochu více prostoru KONEC SPOILERU. Jinak - vraha jsem neodhalil:)( asi to bude tím, že jsem se budˇ ve druhé půlce bál nebo jsem byl napjatej jak struna a tak mi vůbec nepřišla na mysl, SPOILER že nejméně podEzřelý je většinou vrah KONEC SPOILERU. Takže opravdu není vraha tak snadné najít.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. SPOILER On taky poměrně rychle naprosto zmizí z děje, takže na něj člověk vlastně zapomene.
      Ale teď jsem viděl zrovna jedno giallo, kde jsem si náhodně vraha tipnul a hleďme, byl to on. Ale tady to bylo lehčí, mluvilo proti němu už jeho povolání. Něco jako zahradník. :D

      Vymazat
    2. Jo a díky za doplnění. Mrknu po tom.

      Vymazat
  8. Jo a ještě jsem sledoval zřejmě tvoji verzi, protože jsem mylně předpokládal, že film je v italštině (což mipotvrdil začátek), ale jaké bylo moje (velmi nepříjemné) překvapení, když jsem zjistil, že velká většina filmu je v angličtině (a k tomu y pitomá anglická jména).

    OdpovědětVymazat