úterý 13. září 2016

SULLY (2016)

Po nějaké době jsem se zase vypravil do kina. Tentokrát jsem vsadil na jistotu a zvolil jsem nový film Clinta Eastwooda. Je fakt, že jsem ani nevěděl, že něco takového točí, až jsem narazil na jednu recenzi, která byla veskrze pozitivní. A dočetl jsem se tam věc, kterou bych u Clinta nečekal - totiž že tento film je první natočený zcela novými speciálními IMAX kamerami. To mě trochu udivilo, Clint mi nikdy nepřišel jako nějak extra vizuální režisér, vždycky se spíše soustředil na scénář a herce  - srovnejte třeba jím režírované westerny s jeho westerny režírovanými někým jiným. Leone je jasně někde jinde, ale i třeba Don Siegel byl na tu vizuální stránku víc než Clint. Proto jsem se tentokrát rozhodl jít do IMAXu, abych film viděl v jeho plné podobě. Proto se přiznám, že vlastně ani sám příběh, ani Hanks v hlavní roli, mě tam zase tak netáhli.
V lednu 2009 odstartovalo z New Yorského letiště La Guardia letadlo se 155 osobami na palubě. Těsně po startu se střetlo s ptáky, kteří vyřadili oba motory a letadlo, řízené kapitánem Sullenbergem, nouzově přistálo v řece Hudson. Všichni přežili. Zatímco noviny a lidé Sullenberga oslavují jako hrdinu, je vyšetřován speciální komisí, která má za úkol zjistit, zda náhodou Sullenberg neriskoval životy pasažérů a nebyla možnost, že by se mohl vrátit na letiště, popřípadě přistát na jiném blízkém letišti. Film sám je vyprávěn pomocí mnoha flashbacků, ale celý se točí jen a pouze kolem celé nehody, což je jeho velké plus. Občas se objeví náznaky osobních problémů v Sullenbergově životě, ale zatímco jiní tvůrci by se v nich asi patlali a snažili se vyprávět dojímavé drama, Eastwood naštěstí tyto scény používá jen k dokreslení Sullyho charakteru. Jak sám Sully ve filmu řekne: "Za čtyřicet let jsem přepravil milion cestujících, ale teď mě budou soudit za posledních 208 sekund." A víc nezajímá ani film. Centrálním bodem je ona nehoda, kterou uvidíme hned několikrát v průběhu celého filmu a pokaždé trochu jinak.
Scény se samotným pádem letadla jsou pak jednoznačně nejzajímavější a nejsilnější. Jednou ji sledujeme z pohledu letištních navigátorů a mimostojících svědků, poté, ještě mnohem silněji, z pohledu cestujících, vidíme, jak oni prožívají pád a následnou evakuaci. Tady jsem měl dojem, že to snad ani není hraný film, ale dokument, všichni herci hrající pasažéry i letušky jsou naprosto přirození a uvěřitelní. A na konci ji ještě vidíme zcela z pohledu pilotů.
Scény z vyšetřování na začátku působí silně, ale postupně jsou samotnou nehodou zatlačeny do pozadí. A podle mě těmto scénám trochu ubližuje pojetí postav vyšetřovatelů. Zatímco Tom Hanks, Aaron Eckhart a většina herců, jak už jsem psal, jsou vážně výborní, herci hrající komisaře mi přišli jako šablony. Mám dokonce dojem, že herce ztvárňujícího předsedu komise jsem v podobné roli už někde viděl. To jsou přesně stejní šablonovití nepříjemní vyšetřovatelé, jaké vidíte všude. Plešatí, oškliví, tlustí, v oblecích, na první pohled namyšlení debilové. Věřím tomu, že to jsou namyšlení debilové, vzhledem k tomu, že skutečná komise se proti filmu ohradila, protože prý jsou vykresleni jako KGB či Gestapo, což není pravda, a pokud jim to tak přijde, pak o KGB ani Gestapu nic nevědí. Ale herecké obsazení komisařů je pořád trochu klišovité. Přestože herci sami neodvádějí zase až tak špatné výkony.
K jednomu aspektu filmu. Sully je americkou veřejností vnímán jako hrdina. A ve filmu cestující po evakuaci Sullymu děkují, že je zachránil. Nějak se nedokážu zbavit pocitu, že Češi by na něj řvali, že je idiot a málem je zabil.
Ten film nakonec samozřejmě je postaven především na scénáři a hercích, fungoval by, ať by byl natočen jakkoli (snad jen ve 3D ne :) ). Ale musím říct, že obrovské plátno v IMAXu bylo fajn. A triky pádu letadla byly provedeny výborně. Bylo tam pár elementů, které se mi moc nelíbily (např. obě vzpomínky na Sullyho mládí, které moc do konceptu nezapadly), ale nakonec jsem na ně spíše zapomněl a oživila mi je až podivná recenze Mirky Spáčilové na Babišovkách. Za mě 8/10.
a.k.a. Sully: Zázrak na řece Hudson
Režie: Clint Eastwood
Hrají: Tom Hanks, Aaron Eckhart, Laura Linney, Anna Gunn, Autumn Reeser, Jamey Sheridan, Holt McCallany, Jerry Ferrara, Max Adler, Sam Huntington
Hudba: Christian Jacob
USA 2016 

1 komentář: