úterý 31. května 2016

THE OUTLAW JOSEY WALES (1976)

Zabili mu ženu a dítě, spálili dům. Pak ještě vyhráli válku. Ale on se vzdát nehodlá...
Když jsem si Joseyho nedávno zopakoval, a pak se nad ním zamyslel, došlo mi, jak všechny westerny režírované Clintem Eastwoodem vlastně reflektují nějaký klasický western a převracejí ho naruby. Nejzjevnější je to v případě Bledého jezdce, což je vlastně Shane. Tuláka z širých plání jsem dešifroval nikoli jako remake Django il bastardo, jak se po internetu běžně tvrdí, ale jako převrácenou verzi V pravé poledne. U Nesmiřitelných jsem si zatím na žádný konkrétní film nevzpomněl, ale třeba mě něco napadne, až si je po letech zopakuju. A Psanec Josey Wales podle mého názoru reflektuje Fordovy Pátrače. Clint Eastwood je stejně jako John Wayne drsný muž, který o všechno přišel a je vlastně vyděděncem ze společnosti. A přestože se v průběhu filmu naskýtá možnost se zařadit, pořád je tu přízrak minulosti, který ho pronásleduje. U Wayna to byli Komanči, které prostě musel všechny dostat, u Clinta je to patrola Redlegs, která spíše žene jeho... nebo je on nechává hnát za sebou a vybírá místo závěrečného střetu? Nicméně ačkoli začíná jako samotář, proti své vůli kolem sebe vytvoří v průběhu cesty jakousi rodinu. Tu napřed tvoří starý upovídaný Indián, pak se přidá mladá Indiánka, a nakonec dvě přistěhovalkyně, které byly přepadeny comancheros. I tak ale není schopen se normálně zařadit do společnosti.
Samozřejmě se tu nechci rozepisovat jenom o tom, v čem ten film reflektuje Pátrače. To už udělali jiní. K celému filmu asi tolik: Chybí mi tam nějaký promyšlenější děj. Celé je to vlastně jenom sled situací. Když je potřeba akce, vždy se objeví někdo, kdo si chce nahrabat na tom, že zabije Joseyho Walese, když je potřeba ztemnit, objeví se fanatický Bill McKinney hádající se s "Jidášem" Johnem Vernonem ("Já myslel, že skončíme tím, že zabijeme Walese." "Konání dobra nikdy nekončí!"). (Což mi teď najednou připomnělo jistý film, v němž policisté neúnavně z důvodů spíše osobních honí muže, který je všechny dostane, a rovněž je zde postava, která na pátrání spolupracuje, ale pořád policisty varuje, že ten člověk je na ně příliš nebezpečný. Ano, správně, je to Rambo. Mimochodem Bill McKinney byl i tam.) Celý film jenom tak plyne, situace střídá situaci a nakonec se očekávatelně střetnou. Byť, pravda, tentokrát už Josey není sám.
Mezi Clintovými westerny bych i tak tento řadil na jedno z předních míst (z amerických možná na druhé, možná dokonce první místo, dlouho už jsem neviděl Dva mezky pro sestru Sáru). Některé scény jsou skvělé, Clintova postava je dobře napsaná (originál je nutnost, teď už uznávám, Josey má poněkud speciální slovník, tohle dabing vždycky zakryje), jeho plivání na cokoli okolo je skvělé :) Navíc všude plno známých tváří, které lze vidět v mnoha Clintových filmech z této doby (McKinney, Vernon, Sam Bottoms, Len Lesser, John Russell, John Mitchum a poprvé se tu objevuje Sondra Locke). Obsazení Chiefa Dana George je pak trefou do černého. S čím mám ještě problém, je Fieldingova hudba, která se občas vyloženě nehodí. Ale líbí se mi, že ač je film zdánlivě o pomstě, nakonec je spíš o odpuštění, přátelství a míru. I přes to, že tu Clint zabije snad nejvíc lidí ze všech svých filmů a nosí u sebe hned čtyři bouchačky.  7,5/10
a.k.a. Psanec Josey Wales
Režie: Clint Eastwood
Hrají: Clint Eastwood, Chief Dan George, John Vernon, Bill McKinney, Sondra Locke, Paula Trueman, Geraldine Keams, Sam Bottoms, Matt Clark, Will Sampson, Len Lesser, John Russell, John Davis Chandler, Joyce Jameson, John Mitchum, Woodrow Parfey, Richard Farnsworth, John Quade
Hudba: Jerry Fielding
USA 1976

Žádné komentáře:

Okomentovat