V poslední době jsem začal znovu koukat na některé starší westerny (jak už jste si mohli všimnout), a vybíral jsem si především polozapomenutá béčka, která mívají cca 75 minut, takže jsem jich stihl víc. Žádný z těch filmů nebyl nic extra, některé byly dost hrozné. Dlužno říct, že snad až na ten první jsem na žádný nekoukal kvůli představiteli hlavní role - k těm více níže. Daleko spíš jsem si vybíral podle představitelů rolí vedlejších. V těchhle westernech totiž začínali borci jako Lee Marvin, Lee Van Cleef, Ernest Borgnine, Charles Bronson, Jack Elam, ba dokonce i Clint Eastwood. Takže jsem se snažil vidět aspoň jeden film s každým z nich, přičemž jsem musel přetrpět nudného Audieho Murphyho či příliš kladného Randolpha Scotta. Ne, že bych nakonec viděl něco opravdu s každým z výše zmíněných, někteří se naopak objevili vícekrát, ale i tak jsem toho viděl docela dost. Každý z těch filmů si nezasloužil vlastní článek, nebo by mě stejně nenapadlo nic víc, co napsat, takže je tu další souhrn.
DAWN RIDER (1935)
Stařičký westernový béčko se začínajícím Johnem Waynem, který během třicátých let vychrlil takových westernů desítky. Bohužel se ke mně dostala jen kolorovaná a nově ozvučená verze, s midi hudbou a novými zvukovými efekty. Ale ani tak to nebyla žádná sláva, a přes krátkou stopáž cca 54 minut i pěkná nuda. Jinak nečekal bych, že zrovna tento western byl roku 2012 zremakován s Christianem Slaterem a Donaldem Sutherlandem v hlavních rolích. Krátce k příběhu - Wayne se seznámí s chlapem, který miluje dívku, jejíž bratr je bankovní lupič a při jedné loupeži zastřelí Waynova otce. Wayne se vydává na cestu pomsty i přes city k oné dívce i kamarádovi, který získává podezření, že je mu jeho milá nevěrná. SPOILER: Na konci kamarád umírá a dívku si vezme Wayne. Tak to chodí. 4,5/10
MAN IN THE SADDLE (1951)
Westernové béčko s Randolphem Scottem, které se točí kolem rančerů, kteří zápasí o jedno údolí a také o srdce jedné dámy (ovšem hrdina nakonec najde tu pravou a na tu, kterou miloval na začátku, a která ho zradila, se nakonec samozřejmě vykašle). Celkem je to nuda, ale bylo to zábavnější než Boetticherovy filmy se Scottem. Scott sám docela ujde. Ze známějších tváří se tu objevuje Cameron Mitchell. Nic moc. A postava Mexičana, kterého všichni hrdinové šikanují, je pojata hrozně rasisticky. 5/10
THE DUEL AT SILVER CREEK (1952)
Ne zrovna moc inteligentní béčko, které je aspoň plné akce. Moc tomu nepomáhá ani komentář vypravěče, kterým je druhý hrdina, šerif, který po zranění nemůže střílet. Prvním hrdinou je Audie Murphy, válečný hrdina, který svou slávu po válce využil coby filmová hvězda, dokonce natočil i film sám o sobě a svých hrdinských činech za války. Jako westernový hrdina není nic moc. Pamatujete si Rickyho Nelsona z Rio Bravo? Takový je přesně Audie Murphy. Mladistvá tvář, žádné charisma, je prostě nudný. Příběh je neoriginální, a opět obsahuje milostnou linku s tou špatnou ženskou, která je tentokrát ještě jasněji zlá. Aspoň to nebyla taková nuda. Mihne se tu Lee Marvin, ale nic moc nezvládne udělat. Siegel později začal točit lepší filmy. 6/10
HANGMAN'S KNOT (1952)
Tyhle filmy se Scottem jsou všecky stejné. Hraje vždy muže, kterého většina lidí z nějakého důvodu odsuzuje, ale nakonec získá srdce dívky, která ho drtivou většinu filmu nenáviděla, i uznání celé společnosti. Tady Randolph hraje velitele konfederační čety, která na začátku ukradne náklad zlata - samozřejmě pro armádu, Randolph je přece veskrze kladný. Jenže válka už skončila, což Randolphovi někdo zapomněl říct, takže nemají ani kam odvézt zlato, ani zač dál bojovat. Zákon teď po nich jde jako po lupičích. Jedna banda je pronásleduje až na stanici dostavníku, kde se Scottova kompanie zabarikáduje a zbytek filmu se snaží dostat ven, zatímco muži, kteří je obklíčili, si nedávají ani moc práce s tím, aby vymysleli, jak odtamtud jižany dostat. Uvnitř se nám zatím vybarvují charaktery, jak vojáků, tak jejich rukojmích. Lee Marvin je samozřejmě shnilý jabko v četě. Zajímavý, že hrál se Scottem tak často, vypadá trochu jako jeho zlý mladší bratr. Nevím, co je víc ubíjející, jestli nepravděpodobná psychologie postav nebo Scottova zoufalá snaha všechny přesvědčit, že on je ten hodnej. 5,5/10
GUN FURY (1953)
Cesta za vysvobozením snoubenky, nebo za vlastní pomstou? Western, který ani chvilku nenudí, byť jeho scénář není z nejoriginálnějších a nejpropracovanějších. Ovšem režisér Raoul Walsh z toho vytřískal, co šlo. K tomu mu pomáhá silné obsazení v čele se sympaťákem Rockem Hudsonem a zákeřným padouchem Philipem Careym. Snad jen unesená Donna Reed (hrála též v Hangman's Knot) mohla být nahrazena lepší herečkou, celý film prochází s jedním útrpným výrazem ve tváři. Lee Marvin tu dělá jen křoví, ale tady to díky hlavním tahounům vůbec nevadí. Zajímavé je, že film byl točen ve 3D, což člověka napadne hlavně u scén, kdy někdo něco hází do kamery, a ještě zajímavější je to, že režisér Walsh měl jen jedno oko, tudíž ten film nemohl vidět správně. (Ve stejném roce natočil rovněž jednooký André de Toth ve 3D horor House of Wax.) 7/10
RIDING SHOTGUN (1954)
Docela zábavný western, bohužel pro blbce. Randolph Scott musí totiž divákům vysvětlit úplně všechno, takže furt kecá coby vypravěč a popisuje i to, co vidíme. Ale i jeho postava je dost idiot a idiot je i každý ve městě, kde se příběh odehrává. Scott se na začátku nechá ve své pomstychtivosti napálit bandou, která přepadne dostavník, aby odlákala šerifa z města, které hodlá vybílit. Poté, co si pouta přestřelí derringerem (úžasnej nápad) a dojede do města, ho všichni naprosto logicky považují za člena bandy, která přepadla dostavník, a chystají se lynčovat, v čemž jim celou dobu brání strach, že je Scott střelí. Zajímavé je snad jenom to, že vedlejší roli bandity si zahrál jistý Charles Buchinsky, a i už tady má vlastně "přání smrti". Nejzajímavější postava je magor, který si celý film chystá laso na věšení. 6/10
JOE DAKOTA (1957)
Černý den v Black Rock jako westernové béčko. Film, kde nikdo nemá zbraň, jsou v něm asi jenom čtyři koně, skoro se v něm nestřílí a nejsou v něm žádné mrtvoly. Přesto je docela zábavný, byť občas trochu veselejší, než by bylo záhodno. Jock Mahoney je celkem ok hrdina, zaujme tu dvojka vesnických buranů Lee Van Cleef a Claude Akins, a dvě krásky, hrající sestry, které si jsou překvapivě opravdu podobné. Celé je to sice strašně předvídatelné, hlavně pokud člověk viděl zmíněný (a mnohem lepší) Sturgesův film, ale i tak je to docela snesitelná záležitost. 6,5/10
THE QUIET GUN (1957)
A opět něco málo zákona, morálky a občanstva, které si žádá přímější jednání, nejlépe lynč. Zde za vším stojí chamtivý rančer, který vymyslí překombinovaný plán, jak zabrat pozemek svého souseda. Tak překombinovaný, že se všechno nutně posere, i kvůli zatvrzelosti nasraného šerifa, který se nehodlá vzdát. Začíná to docela dobře, protože první, koho vidíme, je Lee Van Cleef, který svého tvrďáka, který okamžitě po příjezdu šikanuje přihlouplého stájníka, hraje skvěle, bohužel po zbytek filmu se objevuje už jen sporadicky. A bez něj už je to docela nuda. 5/10
AMBUSH AT CIMARRON PASS (1958)
První western s Clintem Eastwoodem - a nebyla to až taková bída, jak on sám i různé recenze tvrdí. Je to hodně levné béčko, příběh je hloupý, dialogy otřesné, většina postav jen dělá kulisy hlavním čtyřem nebo pěti, ale docela jsem se u toho bavil a nenudilo mě to rozhodně tolik, jako výše zmíněné filmy se Scottem. Clint je tu jiný, než jak ho známe, sice fajn, ale těžko říct, jestli vyčnívá proto, že ho člověk zná, nebo je skutečně ze všech herců nejvýraznější. 6/10
Žádné komentáře:
Okomentovat