pondělí 28. března 2016

OIK'S BLOG TU UŽ STRAŠÍ OSM LET

A nevím jak tu bude ještě strašit dlouho. Co k tomu říct?
Tak mě napadlo, že bych vlastně mohl něco málo napsat ohledně způsobu, jakým hodnotím filmy. A já vím, že je to brzo, skoro po osmi letech. Jenže ten způsob se taky proměnil.
Když jsem začínal, měl jsem několik vzorů. Kromě Pinkasse a Erla, o čemž jsem se už několikrát zmínil, jsem si bral příklad také ze Shobaryho stránek o spaghetti westernech, a to především ze způsobu, kterým hodnotí filmy. Každému filmu dává několik rakví, od jedné do pěti - a pokud si film nezaslouží v některé kategorii ani jednu, dostane nějakou slepici nebo co. Rakve pak přiděluje v několika kategoriích - tady je o tom článek.
Tehdy se mi to zdálo jako dobrý nápad, takže jsem to převzal s tím, že jsem filmům dával číselné body. Podle nich jsem pak počítal výsledné hodnocení na škále od nuly do pěti. Hodnotil jsem herce, hudbu, akci, děj a zábavu. U herců asi spíš celkové obsazení než výkony, zábavou jsem myslel, jestli je film nudný nebo ne, akcí jestli je tam dost akčních scén a jak jsou udělané. Jenže pak píšete o filmu Dvanáct rozhněvaných mužů, který žádnou akci neobsahuje a hudba v něm téměř není, tudíž by dosáhl nanejvýš jednoho bodu v hudbě a nuly v akci. Počítejme chvilku - 5 + 1 + 0 + 5 + 5 = 16, 16/5 = ~ 3,1. Takový výborný film by dostal hodnocení pouhých cca 65%! Takže tyhle kategorie dlouho nevydržely, hned na začátku roku 2009 jsem přešel na jednoduché desítkové hodnocení, kterého se držím dodnes.
Na čsfd jsem se registroval cca rok předtím, než jsem založil tuhle stránku. Docela dlouho jsem býval v hodnocení poněkud benevolentní. Když jsem začínal, dával jsem všemu, co se mi líbilo, pět hvězdiček, co se mi tolik nelíbilo, dostalo čtyři, co se mi nelíbilo vůbec, dostalo nějaké nižší hodnocení. To se odráželo a odráží i ve zdejším hodnocení. Předpokládám, že většina filmů tady dostala něco mezi 6,5 a 8 body. Mnohé si to nezasloužily. Dlouho jsem totiž viděl těch 6,5 jako čistý průměr, což není pravda, ve skutečnosti je to nadprůměr, osmička je pak dost vysoké hodnocení. No, asi to mám trochu lepší, než Mirka Spáčilová na idnesu, která 65% dává úplně všemu, ať film pochválí nebo ne.
Každopádně jsem určitě spoustu filmů nadhodnotil, ať na čsfd nebo tady. A dost mi k tomu pomáhal i ten systém používaný v začátcích, kdy mi z výsledku lezly podivné cifry - on součet těch částí nemusí dát dohromady výsledek, za který to doopravdy stojí. Je spousta filmů, kterým bych asi měl dát nějakou nižší známku - jenže jsem je naposledy viděl před sedmi nebo osmi lety a netroufnu si na tom hodnocení cokoli měnit.
Dnes tedy hodnotím víceméně pocitově a nijak to nerozkládám na zavádějící díly.V současnosti jsem rád, že jsem změnil systém vydávání článků a jedu dva za týden už proto, že dřív jsem napsal recenzi začerstva a film jsem kolikrát nadhodnotil. Důležité ovšem také je, co v hlavě zůstane pár dní po zhlédnutí. Teď sice taky píšu recenze začerstva, ale nechávám je odležet. Už jsem pár hodnocení snížil, takže některé recenze, které ještě vyjdou, budou hodnoceny trochu jinak, než kdyby už vyšly krátce po zhlédnutí.
Co vyhovuje vám? Souhlasíte obecně s mým hodnocením, nebo ohledně toho máte nějaký problém?

2 komentáře:

  1. Je to tvůj blog a tvoje rozhodnutí, jak hodnotíš filmy. Mě osobně to vyhovuje (kdybys nepsal recenzi podle pocitů, tak by to mohl psát robot a film.průmysl by to musel zabalit). Desítkové hodnocení je v pořádku, za to z toho pětkového sem byl kolikrát zmatený.

    P.S. Ještě, že jsem nikdy nečetl recenze od Spáčilové...z ní bych asi šílel:).

    OdpovědětVymazat
  2. Nejvíc mě fascinovalo, když jsem otevřel tištěnou Mladou frontu a byla tam na chlup stejná recenze na film jako na webu. Proč by pak měl člověk vůbec kupovat tištěný noviny, když si je může přečíst online?

    OdpovědětVymazat