středa 30. září 2015

A FISTFUL OF SERIES

K seriálům mám trochu zvláštní vztah. Mám svoje oblíbence. Na druhou stranu, moc se mi nelíbí ten princip, že jeden příběh je rozdělen tak, že musím najít nějakých třináct hodin na to, abych to všechno viděl. A mnohdy i víc. Proto vlastně ty moderní americké seriály, které všichni tak milují, neznám. Breaking Bad, Sherlock, Dexter, všechno to jde naprosto mimo mě. A pak většina amerických sitcomů. Big Bang Theory jsem viděl kousek prvního dílu a nezaujalo mě to. How I Met Your Mother jsem ani nezkoušel, k Sexu ve městě a podobným věcem mám vyloženě odpor. Existují výjimky a o těch si dneska povíme.
Když jsem přemýšlel, jaké seriály bych tu vlastně mohl trochu okomentovat, došel jsem k tomu, že mi to vychází vlastně hned na tři články! Takže dnes si povíme něco o zahraničních seriálech, někdy příště o české klasice a nakonec o kreslených věcech. Vy to všechno pravděpodobně dobře znáte, leccos určitě i líp, než já.

(číst dál)

MASH (1972 - 1983)
Po dlouhých letech jsem se k němu vrátil, v znovusledování jsem tedy ještě na začátku. Ale v dobách základní školní docházky jsem ho sledoval pravidelně. Každý den Nova někdy po páté hodině, vždycky po Riskuj s Rosákem. Takhle to rotovalo několikrát, následně se seriál přesunul na Primu, kde běžel už někdy v půl čtvrté. Doběhl jsem ze školy, stihl kousek Huntera, který běžel předtím, a pak už spokojeně sledoval Hawkeyeho, Radara a další. Pak se ale MASH přesunul do ranních hodin, kde běží dodnes. A to už nemám šanci sledovat.
MASH, předpokládám, známe všichni. Parta doktorů uprostřed válečného pekla, která se snaží odregaovat legrací, aby se nezbláznili. První díly jsou občas trochu infantilní, teprve v závěru první sezóny se MASH našel v balancování mezi humorem a tragikou. Tam se držel hezkých pár let, bohužel někdy kolem osmé sezóny ztratil balanc a přepadl do hlubin uslzené tragikomedie. Z děvky Margaret se stala Matka Tereza druhá, Klinger se z šaška, co se snaží dostat z armády, stal zodpovědným chlapíkem, Hawkeye se v každém druhém dílu sesypal a B.J., Potter a Mulcahy šířili jedno moudro za druhým. Jediný, kvůli komu se na to pak šlo koukat, už byl jen Winchester. Ale u posledního dílu se stejně člověk málem rozplakal.
Oblíbené postavy: Radar, Winchester, zpočátku Klinger, Potter, vlastně i Hawkeye. Z epizodních Sidney a především plukovník Flagg.
Dabing 9/10, jenom Knopa neměli na Franka pouštět, dost ho IMHO zploštil (byť ani v originále to určitě není nijak dimenzionální postava)


ČERVENÝ TRPASLÍK (Red Dwarf, 1988 - )
Britcomová klasika, kterou jsem si zopakoval na jaře. Napřed klasická dialogovka s pouhými čtyřmi postavami (humusák Lister, arogantní Rimmer, hloupý a namyšlený Kocour a senilní Holly), po příchodu Krytona se pak seriál trochu mění, přibude akce a řada jiných postav, z nichž mnohé by hrdiny rády snědly k večeři. Téma přežití posledního člověka zůstává, ale mění se, přičemž se postupně objevují i zajímavé náměty (zvláště v páté sérii, Inkvizitor a pak Návrat do reality). Měl jsem za to, že sedmá série, kdy odešel Rimmer, je strašná. Letos mě ale kupodivu bavila vlastně i víc, než předchozí šestá a rozhodně následující osmá. Ten trojdíl, tvořící devátou sérii, je skutečně strašlivý, ale desátá to zvedla asi na úroveň té šesté - zamrzí ale minimální prostor pro Kocoura a absence Hollyho. Těším se na jedenáctou.
Oblíbené postavy: Všechny hlavní
Dabing 10/10


MONTY PYTHONŮV LÉTAJÍCÍ CIRKUS (Monty Python's Flying Circus, 1969 - 1974)
It's!
Vážení, přišel jsem zabránit tomu, aby se tento článek potrhl. Nikdo neocení dobrý humor víc než já. Vlastně moje manželka ano. A kapitán Briggs. Vlastně většina lidí ocení dobrý humor víc než já. Ale tento seriál je vážně příliš potrhlý a takové sprostoty nedovolíme v TV ukazovat. (Spadne na něj šestnáctitunové závaží.)
Pythony buď milujete, nebo nenávidíte. Spíš než o porozumění je to o najetí na společnou vlnu. A lepší je koukat s někým. První sérii jsem rozkoukal sám a sestra byla naštvaná, že se pořád vedle něčemu směju a nechápala čemu. Během následujících pár týdnů jsme společně zhlédli snad všechno pythonovské. Celý seriál, všechny čtyři filmy, dvě německé epizody i záznam představení z Hollywood Bowl. Jednou jsme za den dali asi osm epizod! Je fakt, že pak už nás dost bolel mozek.
A teď něco úplně jiného.
Oblíbené postavy: Z mnoha epizodek asi nejvíc Eric Pralinka, kardinál Fang a muž s kolčavou v hlavě. Ouky douky, dáme si další supa seriálek! ... Ale to byla moje jediná věta!


IT CROWD (2006 - 2013)
Další britcom, tentokrát o dost klasičtější. Opět nejlepší byla první a druhá série, kdy seriálu dost uškodil odchod původního šéfa Denholma. Prasák Douglas tak zábavná postava není, i když taky měl svoje chvilky. Jinak, naštěstí narozdíl od amerických soap sitcomů, se postavy nevyvíjejí, takže Jen je celou dobu slepice, Roy vágus, Moss mimo a Richmond ještě víc (bohužel jeho postava je velice okrajová).
Oblíbené postavy: Denholm, Richmond, Moss
Dabing: co jsem slyšel, bylo příšerný, ovšem celé jsem to viděl v originále, ty ukázky nehodnotím


COLUMBO (1968 - 2003)
Ještě jednu otázku... Ve stejné době, kdy MASH ještě běžel na Nově, běžel někdy v podobné době i Columbo. A toho jsem cíleně zapínal tak půl hodiny po začátku, protože jsem nechtěl vědět, kdo je vrah, hned. Poměrně nedávno jsem to tak zkusil znovu, dokonce jsem trefil díl, který jsem ještě neviděl, ale samozřejmě mi byl vrah jasný hned - je to ten chlap, který je v každé scéně. Člověk samozřejmě postupně přijde na to, že to za to stojí celé, byť nejlepším momentem je vždy závěrečné rozuzlení a poručíkovo vítězství nad namyšleným vrahem. Peter Falk je vynikající a legendární.
Dabing: 8/10, radši jsem měl Klapku než Haničince.


PŘÁTELÉ (Friends, 1994 - 2004)
Ale tak taky jsem je viděl komplet. Byť se z toho postupem času stalaještě větší soap opera než na začátku a ke konci jsem vlastně všechny postavy spíš nenáviděl. Hlavně Monicu. A napodruhé už to ani nebylo vtipný. Ale první cca čtyři série byly docela fajn.
Oblíbené postavy : Phoebe, Chandler, Joey
Dabing: 8/10 - série, kde Rostislava Čtvrtlíka vystřídal Aleš Procházka, se nedala moc poslouchat


THE PROFESSIONALS (1977 - 1983)
Drsná akční klasika, byť tady jsem všechny díly neviděl. A je fakt, že si vzpomenu jmenovitě snad jen na ten, kde Bodie brání dům proti teroristům. Ale je to legenda. Bodie, Doyle, Cowley a výborná znělka.
Oblíbené postavy: Všechny tři hlavní
Dabing: 8/10, slyšel jsem jen ten pozdější s Brouskem, Heřmánkem a Olivou


POLICE SQUAD! (IN COLOR) (1982)
Předstupeň Bláznivé střely, kterou jsem dosud neviděl, ale tenhle seriál je výborný. Nielsen hraje spíš drsného detektiva v parodii na klasické krimiseriály s levnými kulisami a špatnými herci. Vynikající nápady jako hostující hvězdy, umírající hned v titulcích, Abraham Lincoln vracející úder, čistič bot, který ví všechno a samozřejmě závěrečné titulky, kdy podklad netvoří fotografie, ale živí herci předstírající fotografii, přičemž například kafe pořád teče do hrnku, vězeň jako jediný nezamrzne, takže se snaží utéct a Nielsen má problém udržet celých čtyřicet sekund americký úsměv... Skvělé.
Oblíbené postavy: Frank Drebin, čistič bot, Abraham Lincoln
Dabing: neexistuje, možná škoda, tady by Brabec určitě válel


HALE AND PACE (1988 - 1998)
Na závěr seriál podobný Pythonům, ovšem tady jsem nikdy neviděl jediný díl celý, jen si občas pouštím scénky na youtube. Ovšem ty jsou řádně vypečené. "Opepříme?" "To čumíš na mě?" "Tohle je PAAAN Eddie Břitva Mělkej hrob..." "V jaký barvě máte růžovou?" "Píše snad Andrew Lloyd Weber výborný muzikály?" "Moc chci eh, moc chci eh, moc chci eh, moc chci eh, já vážně vážně chci jenom zig zig á. Typický výplod chorého mozku." Tak co, už vaříte youtube?
Oblíbené postavy: Muž, který se všemu směje, číšník s pepřem a vlastně většina postav Garetha Halea
Dabing: 10/10, zvláště Ladislav Potměšil válí

1 komentář:

  1. Profesionály jsem miloval jak v dětství, tak i teď (ovšem sestra se diví, proč se na to dívám, když je to tak starý). Jak kvůli akci, tak hláškám, tak politické nekoreknosti (Bodie je simpatický i jako rasista..a navíc stejně sbalí černou sestru:))a samozřejmě kvůli postavám.
    Police Squad je fantastická (=každý díl stejně zábavná) parodie na krimiseriály. Víc sand není co dodat.
    MASH mám rád, miluju postavy a protiválečné poselství, ale problém byl hlavně délce série (i když poslední díl je skvělé zakončení)

    OdpovědětVymazat